Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De Ultieme Keerlus van FunkyRail (re-style)

Gestart door INFO, 21 december 2006, 12:17:57 PM

Jean

#30
citaat:
Geplaatst door patrick smout

Jean (en andere ge?nteresseerden),

neem eens een kijkje op

http://hccm-gg.hobby.nl/

doorgaan naar Documentatie / Infobladen, infoblad 43 (KLS)

Ik ben niet 100% zeker of de HCCM de keerlusschakeling aanbied als bouwpakket maar ze doen het met zekerheid voor andere schakelingen.
Misschien een mailtje sturen?

mvg,

Patrick Smout




Is de werking van de print (d.d. 24-05-2006) op de HCCM site exact hetzelfde als de print die in dit draadje staat beschreven?

In de eerste posting van Wim (INFO) lees ik nl. dat met drie man een andere print is ontworpen.  Ik veronderstel dat de functionaliteit niet gewijzigd is, alleen de technische realisatie ervan. Klopt dat?
 
Groet,
Jean


INFO

#31
Jean, daar staat niet dat er door 3 man een andere schakeling is ontworpen, daar staat dat DEZE schakeling door drie man is ontworpen.

We spreken hier dus over ??n en dezelfde schakeling.

De schakeling is alleen door mij op een andere manier op de strokenprint gezet. Met veel en veel minder draadbruggen. En een stuk overzichtelijker. Verder is er een PCB voor ontworpen, voor de freaks, of profs.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

TrainTechnology

#32
citaat:
Geplaatst door INFO

Hi,

Misschien dat er in de komende weken hier een project voor wordt gestart, er worden op dit moment wat mogelijkheden bekeken.

De Layout zoals hij in het eerste bericht staat is een enkelzijdige layout, en hij is 8 bij 10 cm groot. Dus een halve eurokaart.
De print is op dit moment aangeboden aan PCB-Pool. Alleen die hebben een probleem, die krijgen mijn *.ddf niet geopend.[:(!][:(!][:(!]
Als dit niet opgelost kan worden, zal ik het ontwerp nog een keer met Eagle tekenen, misschien werkt dat beter.




Wim (INFO),

Wij kunnen daar eventueel mee helpen. Graag een PM om de details te bespreken.

Mattias

Jean

#33
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door INFO

Hi,

Misschien dat er in de komende weken hier een project voor wordt gestart, er worden op dit moment wat mogelijkheden bekeken.

De Layout zoals hij in het eerste bericht staat is een enkelzijdige layout, en hij is 8 bij 10 cm groot. Dus een halve eurokaart.
De print is op dit moment aangeboden aan PCB-Pool. Alleen die hebben een probleem, die krijgen mijn *.ddf niet geopend.[:(!][:(!][:(!]
Als dit niet opgelost kan worden, zal ik het ontwerp nog een keer met Eagle tekenen, misschien werkt dat beter.




Wim (INFO),

Wij kunnen daar eventueel mee helpen. Graag een PM om de details te bespreken.

Mattias




Een bekende politica in Nederland zei eens dat je een 'broedende kip' niet moet storen....., maar als bovenstaande betekent dat deze schakeling ook voor de niet-elektronici onder de modelspoorders beschikbaar komt, kan ik (en ik veronderstel met mij meerdere modelspoorders) dat alleen maar toejuichen. [:)]

Groet,
Jean


INFO

#34
Jean,

Eigenlijk is de schakeling al helemaal voorgekauwd en afgestemd op en voor de gemiddelde hobbyist. Het is voor de strokenprint gewoon een kwestie van gaatjes tellen en de componenten er dan op solderen.

Een echte print zal alleen maar nog moeilijker zijn denk ik, omdat de sporen en de te solderen punten nog kleiner zijn en heel erg dicht op of bij elkaar zullen zitten. Dit is echt een project wat zich prima op een strokenprint laat maken. En deze schakeling komt in wat voor vorm dan ook beschikbaar, hij is het al, maar er wordt gedacht over hoe het nog makkelijker te maken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#35
Nu, daar is hij dan het prototype is binnen.

Als er voldoende belangstelling is, kan deze in productie.
Prijs indicatie 10,-- voor de print. (dus zonder onderdelen).



INFO: www.rosoft.tk


Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

#36
Wil geen roet in eten gooien en weet dat iets ontwerpen veel tijd vergt, maar ik heb dit onlangs thuisgekregen ter vervanging van een gewone keerlus beveiliging/schakeling, en dit zonder meerprijs of verzendkosten te betalen. Talk about service! Deze nieuwe is voorzien van een decoder, kost 45$, en hier kun je nalezen wat de mogelijkheden zijn.
http://dccspecialties.com/products/man_psxar.pdf
 

Klaas Zondervan

#37
Tunnelmoter, je gooit geen roet in het eten. Wat je daar laat zien is een ordinaire keerlusmodule die werkt op basis van kortsluiting.
De Funky module waar we het hier over hebben is een pak beter. Die schakelt de keerlus nl. om voordat de kortsluiting ontstaat.

INFO

#38
Tunnelmotor,

Ik heb de specs gelezen, en daarin staat dat je de module af moet stellen op het stroomverbruik van de gebruiker. En als daar een groot verschil inzit, dan heb je dus gelijk hetzelfde probleem als met al de andere keerlusmodules die via deze methode werken. Juist om dit soort problemen te ondervangen, en om er voor te zorgen dat er nooit eerst een kortsluiting moet ontstaan, is een aantal jaren geleden de Ultieme-Keerlus van Funky-Rail ontworpen.

Dus hier hoef je niets in te regelen, dit werkt altijd, en vanaf een stroompje van 5 mA maar het werkt ook bij een stroomverbruik van 3A.

En gelukkig is een ieder vrij om te kiezen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

#39
citaat:
Geplaatst door INFO

Tunnelmotor,

Ik heb de specs gelezen, en daarin staat dat je de module af moet stellen op het stroomverbruik van de gebruiker. En als daar een groot verschil inzit, dan heb je dus gelijk hetzelfde probleem als met al de andere keerlusmodules die via deze methode werken. Juist om dit soort problemen te ondervangen, en om er voor te zorgen dat er nooit eerst een kortsluiting moet ontstaan, is een aantal jaren geleden de Ultieme-Keerlus van Funky-Rail ontworpen.

Dus hier hoef je niets in te regelen, dit werkt altijd, en vanaf een stroompje van 5 mA maar het werkt ook bij een stroomverbruik van 3A.

En gelukkig is een ieder vrij om te kiezen.



Het in te stellen stroomverbruik behelst het verbruik dat uw locs gaan afnemen. Maw een schaal 1 loc slurpt aardig wat meer dan een Z dinges. Dit moet je instellen omdat deze keerlus garnituur ook als kortsluitbeveiliger werkt voor bestendige kortsluitingen. Stel de waarde te hoog in en je riskeert een gesmolten onderdeel dat rechtstreeks op de kortsluiting stond of de oorzaak van deze was.
 

Klaas Zondervan

#40
Tunnelmotor, je kunt wel proberen uit te leggen waarom je de stroomwaarde moet instellen, maar daar gaat het helemaal niet om.
Ik zal het nog een keer zeggen: die PSX-AR schakelt pas om als er een kortsluiting is, terwijl de Funky keerlusmodule omschakelt voordat de kortsluiting ontstaat. In mijn ogen is dat een wezenlijk voordeel.
En dat die PSX-AR allerlei gadgets aan boord heeft, dat kan me niet zo boeien, want met de Funky module heb je dat allemaal niet nodig.

Jean

#41
Dat de Funky keerlusschakeling niet werkt op het laten ontstaan van kortsluiting maakt 'em, voor mij tenminste, juist interessant.

Nog even een vraag.

Ik neem aan dat sectie C de lengte moet hebben van de langste trein op de baan. Verder veronderstel ik dat, dat niet geldt voor de secties A en E.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.htm

Hoe zit het met de secties B en D? Moet de hele trein daar in passen voor een goede werking?
Ik gok dat het niet nodig is. Klopt dat?    


groet,
Jean






INFO

#42
Jean, Alleen sectie C bepaald hoe lang een stroomafnememde trein moet, of mag zijn. De andere delen mag je zo kort of zo lang maken als je zelf wil.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#43
Wat is er van waar dat A+B en D+E ook minimaal zo lang moeten zijn als de langste trein

Oftewel dat het niet zo mag zijn dat men C inrijd maar dat de achterkant van de trein nog in een blok is voor A of E

Erik.

INFO

#44
Helemaal niets.

In sectie C wordt er namelijk geen relais(stand) beinvloed. Dit is eigenlijk alleen maar een doorgeef sectie van een bezetsignaal. De schakeling zal net zo goed werken, als punt C helemaal niet aangesloten of aanwezig zal zijn. Alleen de lengte tussen punt A en E dus in wezen C  bepaald hoelang een stroomafnemende trein mag zijn.

Alleen de waarheid ligt in het midden.