Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Loksound downloads

Gestart door D_Loc, 20 augustus 2024, 20:33:08 PM


D_Loc

NMBS MW/AR 44/45
Op YouTube vond ik een opname van een Amerikaanse bus met een Detroit Diesel 6-71 motor.
Omdat de motorwagens uit de reeksen 44 en 45 twee van deze motoren hebben, heb ik geprobeerd om een Loksound te maken door de opname van de bus te bewerken en deze over elkaar te leggen om twee motoren te simuleren.

Deze sound is ontwikkeld als Loksound 5.

Download:

Demo:
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NMBS type 553/554 / MW/AR46 (met oude motor) / MW/AR49 aka Brossel
Deze Loksound is gebaseerd op de ESU sound van de VT98, de VT98 heeft echter 2 motoren en meer versnellingen dan de Brossel daarom 1x starten verwijderd en het aantal versnellingen teruggebracht tot 4.

Downloads:


Demo (niet de laatste sound versie):
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NMBS HLD 51
Deze sound is gebaseerd op een samenraapsel van meerdere ESU projecten.

De Loksound samengesteld uit de volgende ESU Loksounds:
- 20412-LSV35-Diesel-Mehano-SNCB-CLASS-51.esu
- 74480-LSV4.0-Diesel-Baldwin-608A-FT-V1-R1.esux
- 54459-LSV4.0-Diesel-BR120DR_V200DR_Taigatrommel-V8-R8.esux

Als uitgangssituatie is de Loksound van Mehano reeks 51 gebruikt, deze is geconverteerd naar Loksound V4
Het motorgeluid is vervolgens vervangen door het motorgeluid uit 74480 Baldwin 608A.
Omdat de reeks 51 een overduidelijk turbo geluid heeft ben ik in de ESU projecten gaan zoeken naar een turbo die
enigszins met het motorgeluid kan worden gestuurd, dit vond ik in de Loksound van de Taigatrommel.
Via de variabele share is gepoogd de turbo (slot 2) te sturen in combinatie met het motorgeluid (slot 1).

Downloads:

In de toekomst wil ik deze sound nog wat verbeteren o.a. de "spitting sound" afhankelijk maken van het toerental van de dieselmotor en de toeters (tyfoons) wijzigen met de laatste versies van ESU.

Demo:
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NMBS HLD 52/53/54 / CFL 1600

Loksound V4
Voor Loksound V4 gebruik ik een eigen ontwikkelde sound opgenomen van de CFL 1604 (was oorspronkelijk een V3.5 sound).

Demo

Loksound V5
Voor bolle neuzen met een Loksound 5 gebruik ik een aangepaste versie van de S0363 van ESU.
De aanleiding om deze soundfile aan te passen was het ontbreken van een wegrijdvertraging. De locomotief begint gelijk te rijden in plaats van eerst op toeren komen en dan wegrijden.
Daarom heb ik een zogenaamd "logisch" soundslot gemaakt (sound slot 23) met daarin een wegrijdvertraging (ook wel bekend als drive lock).

Tevens is er een dynamische rem toegevoegd (in werkelijkheid alleen aanwezig bij de HLD 52 en 53)
Daarnaast kan je wisselen tussen NMBS en CFL via SoundCV 12, je krijgt dan andere tyfoons en omroepen te horen.
Alle details van de aanpassingen zijn te vinden in de readme van de download

Er is een standaard versie die te gebruiken is voor oude Märklins en Roco's en er is een PIKO versie waarbij de mapping voor de verlichting is aangepast aan de recent uitgegeven PIKO NOHAB/AFB locs.
Downloads:

Demo:
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NMBS HLD 55 / CFL 1800
Eigen ontwikkeling

De B-Models versies hebben de juiste mapping voor de verlichting.

Downloads:
Loksound V4

CFL 1800

NMBS HLD 55

Loksound V5
De Loksound 5 versie heeft de generator voor de blauwe 55 geïntegreerd

CFL 1800

NMBS HLD 55

Demo's
Recente versie

Treinschakeling

Blauwe 55 met ingeschakelde generator

Treinschakeling Ardennen Express (met blauwe 55)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NMBS HLR 84/85
Eigen ontwikkeling (alleen beschikbaar als Loksound V5)

Download:

De loc waar het om gaat:


Demo (in CFL 1603):
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NMBS HLE 13 / CFL 3000
Verbeterde versie van de ESU sound, tevens Luxemburgse omroepen toegevoegd (taal te wisselen via CV's, zie readme)
De functie mapping is gebaseerd op de versie die in 2018 door LSM op de markt is gebracht.

Downloads:

Demo
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#8
NS 2200 / NMBS HLR 76

Door Roy van Dijk
Al enige tijd wilde ik proberen om gelijkend dan wel passend geluid te hebben in een Piko NS 2200 / NS 2300.

Als basis vond ik de Amerikaanse Baldwin VO-1000 soundfile op de site van ESU.
ESU heeft geen sound van de NS 2200 / NS 2300 vrijgegeven, wellicht komt het ooit nog.

Na wat luisteren en kijken van diverse filmpjes op YouTube, heb ik de file van ESU aangepast.
De nodige toeters en bellen heb ik eruit gehaald of toegevoegd.
De tyfoon / claxon heb ik 'geleend' uit de file van Dirk (D_Loc) voor de NS 2400.
Naar mijn weten zijn deze redelijk gelijk in het echt bij de NS 2200 en NS 2400.

Download:

Demo
https://vimeo.com/998747135
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

NS 2400
Deze sound is gebaseerd op de BB63500 van ESU welke dezelfde dieselmotor heeft als de NS 2400 (MGO V12SH), alle rijstappen zijn echter aangepast om beter te voldoen aan de NS 2400.
Voor de Loksound V5 versie zijn alle motor samples geresampled vanuit de Loksound V4 versie waardoor het net wat beter klinkt dan een directe conversie van Loksound V4 naar V5.

De functie mapping is ingesteld op basis van de laatste versie van Roco, catnr 70789 (geel-grijze 2435 met zwaailichten).

Downloads:

Versie voor digitale koppeling
NS 2400 Loksound V5 Digitale koppeling

Demo (niet de laatste sound versie):
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

TEE RAm/NS DEIV

De aanpassing betreft automatisch uitrollen, het toerental van de dieselmotor valt na een ingestelde tijd automatisch terug.
De oorsprong van deze aanpassing is hier te vinden.

Download:

Van deze Loksound aanpassing heb ik alleen een demo in de simulator van de Lokprogrammer software
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ronny-vdv

Zou er ook een soundfile voor de reeks 18² voorhanden zijn?
Of komt deze overeen met de Vectron?
Mvg,

ronny-vdv

D_Loc

Ik heb geen soundfile van de 182, buiten de reeks 13/CFL 3000 heb ik niet veel met het geluid van E-Locs.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk