Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Kleur goederenwagons tpII

Gestart door SuSke, 29 mei 2024, 17:54:23 PM

Herwig

aan Fransuske,

Heb je (jullie) ondertussen nog méér of àndere info gesprokkeld over materieel tp2  van de Belgische Staatsspoorwegen ?

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Herwig op 29 mei 2024, 21:30:12 PMwanneer startte en hoeveel jaar duurde de 'levering' van alle ex-Duits-materieel na het Verdrag van Versailles
waarschijnlijk zal dat al begonnen zijn nadat vijandigheden ophielden en alle achtergebleven zaken werden gebruikt/in beslag genomen ! Ik kan mij niet inbeelden DAT MEN 6 MAANDEN ging wachten (wellicht meer) want alles zal ook niet klaargestaan hebben om af te voeren/af te staan ...... 28 juni 1919 en eens men inging om af te staan reken maar een jaar na vijandigheden stopten (11 nov. 1918)

Herwig

Komt er nog 's bij dat de herstelbetaling aan onze Etat (en Frankrijk o.a.) moest gebeuren met bruikbaar materieel, geen wrakken.
Maw. moesten er in 'Duitsland' na '18/'19 nog locs en wagens hersteld, herbouwd of zelfs deels nieuw gefabriceerd worden ....

Metpetergaathetbeter

Anderzijds in/na zo'n tijden zal men ook gebruikt hebben wat dan voorhanden was of gelaten zoals het was ......

guy holbrecht

Hey Michiel, goed dat je mijn antwoord uit 2009 nog 'in voorraad' had. Ik kon immers niet vroeger dan vandaag reageren op de vraag van Frans wegens een weekske uithuizig.

Boemeltrein

ahoewel! met de Tassignon-link van Herwig te volgen stootte ik op dat triple-diesel-stel, da zou nu schoon zijn mocht da nu kunnen uitgebracht worden, een mooi stel ;D maar hiermee wijk ik af natuurlijk, sorry  ;)

SuSke

@ iedereen, bedankt voor de informatie.

@ Herwig. Neen in de club zijn we er nog niet mee verder gegaan. Ik was er mee bezig in de hoop tijdens mijn vakantie een aantal TPIIIa Duitse wagens om te schilderen naar Belgische versies. Momenteel is daarvan enkel de beschrifting verwijderd.

Uit de info die ik gekregen heb, situeert 1925 zich zelfs op het scheiden van TPI en TPII. Dus moet ik op zoek naar nog oudere wagens en rijtuigen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

" Uit de info die ik gekregen heb, situeert 1925 zich zelfs op het scheiden van TPI en TPII. Dus moet ik op zoek naar nog oudere wagens en rijtuigen.  "

volgens Peter E.  inderdaad nog net tp1:   
https://www.cooltrain.be/index.php/tijdperken/tijdperken-en-feiten#:~:text=De%20meeste%20gegevens%20hebben%20betrekking,informatie%20geleidelijk%20te%20kunnen%20aanvullen.

materieel from scratch dan maar ?   met het mesje of de snij- of printmachine   ... 

in Frankrijk bestaan/bestonden zo'n antieke kitjes     
(zie het recent MSM-artikel  -  daarin beschreven half-zelfbouw van rijtuigjes op basis van Peco-onderstelletjes. Maar ben ook Franse kitjes voor dat eeuwwisselingsmaterieel tegengekomen)
>      https://www.msa-modelisme.eu/page-35/index14.html       iets doorscrollen:   PO-materieel door Damofer 
zou dit zoveel afwijken van het Etat Belge - materieel ?   en  ...  who knows ?     
Trainworld kan jullie hierbij wel voorthelpen me dunkt ....