Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

SpielwarenMesse Nürnberg 2025

Gestart door Guy Van Meroye, 13 mei 2024, 11:50:14 AM

oebr

service van online winkels niet goed ?

Dat wil ik nu toch wel graag weerleggen.
Wanneer je een paar woordjes Duits kan tijpen, of je een beetje zinnig door Google daarbij laat helpen, zijn die mensen zeer behulpzaam.
En dan heb ik het niet alleen over groten als Lippe, Elriwa of MU (die trouwens een zeer goeie service en zeer leuke eigen producten hebben). Via bvb Ebay kan je ook de kleintjes die ergens in een of ander dorp een winkeltje hebben contacteren en daar ook goeie deals mee doen. Zelfs wanneer ze zogezegd niet naar België verzenden, doen ze dat toch met veel plezier.

Treinenhobby wat aan het uitsterven?

Misschien wel. En dat heeft dan vooral met de echte spoorwegen te maken. De magie van het spoor is weg. Wanneer een kleine z'n neus door de draad steekt leggen ze mogelijks het spoorverkeer in het halve land plat. Maar veel is er voor die kleine overigens ook niet echt te zien. Wat bekliederde eenheidsworsten die zich door de prairie of zelfs door een soortement bos een weg moeten banen.
Hoe anders was het vroeger toen die machtige stomers generaties geïnspireerd hebben, en later toen ook de diesels en de eloks van tp IV-V nog tot de verbeelding spraken. Je kon vanop een brug of een berm uren turen naar depots als A'dam, Gent Dampoort, Zeebrugge-Lisseweghe, Aalst Oost, Denderleeuw, Bertrix, Virton, Gouvy, Visé, enz... Er reden internationale treinen met intrigerende namen en het was steeds uitkijken naar welke lok er nu weer voor ging hangen.
Er waren verwarrende uurroosters, met omnibusjes en directen; In elk stationnetje, zelfs op plekken met een halte was er wel ergens personeel dat bvb. de sluitlichten moest controleren en doorgeven dat deze of gene MKM nog netjes compleet rond reed. En wanneer die beambten een beetje kindvriendelijk waren stond dat garant voor middagen en avonden vol spanning (je mocht zelf op de uitkijk gaan staan) en spannende verhalen (van die beambten). En waren die mannen niet vriendelijk, dan kocht je een perronkaartje voor 5 Bfr. en ze stonden met de bek vol tanden  ;D
Maar meestal waren die NMBS-medewerkers zeer toffe kerels. Ik heb uuuuren doorgebracht in het seinhuis van Denderleeuw, gewoon op uitnodiging van het personeel daar die die jonge interesse wel fijn vonden. Maar bvb in Gouvy was ik ook welkom, zelfs bij machinisten thuis. Kom er eentje drinken jong.
Ik herinner me zelfs nog niet zo heel lang geleden dat er eens ergens in de buurt van Mons een machinist me in z'n 62 uitnodigde en we een middag samen op pad waren en dat afrondden met enkele goeie pinten in het buffet.

Heel wat zaterdagen in het depot van Merelbeke doorgebracht ook. Als jonge gast om foto's te gaan nemen, op de duur zelfs zonder begeleiding. En toen ik al werkte herinnerden ze zich mij daar nog en belden zelfs al eens om op een feestdag te komen werken (deed ik gratis, en zij waren geholpen :-) )
Zie je... gewoon tof die spoorwegen.... toen toch. Wat is daar nu nog van over ?

Voor wie ouder is dan 40 hebben treinen een magie die je door verzamelen een beetje kan laten herleven, en modelbouw is een leuke plus er bovenop.

Modelbouw gaat blijven leven. Maar de hinder van plaats, kost en vooral inspiratieloosheid gaan er de treintjes inderdaad uitknijpen.
Maar je ziet wel dat bvb landschapsbouw en stratenverkeer een prominentere plek krijgen. Dankzij de komst van machtige producten van bvb Martin en Evan hier, of door intrigerende car motion systeempjes kan je de echte wereld goed nabootsen, beter dan ooit tevoren. En in die echte wereld groeien er nog altijd planten (in stations zelfs wat teveel) en er rijden nog altijd auto's rond en er vliegen toffe vliegtuigen in het zwerk. Genoeg inspiratie voor de volgende generatie.

En ja, dé NMBS (of dé DB) is er stilaan niet meer, en de hobby er rond zal dan ook wel grotendeels verdwijnen, en layouts zullen stillekesaan stadsdelen of landschapjes worden (daar is ook op een appartement nog plek voor) ipv sporenspaghetti's. Et alors ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Peter

Modelspoor aan het uitsterven??

Ik geloof er niks van als je ziet wat er nog allemaal verkocht wordt in Nederland, Duitsland, Frankrijk enz, enz

Of is dat enkel hier in Belgie waar er blijkbaar steeds minder modelspoor handelaars overblijven, deels door de ouderdom van
die mensen.

Even een goed bericht
Heb net de nieuwigheden gezien van onze goede vriend Pierre, die weer enkele leuke en prachtige modellen in het vooruitzicht heeft.
Ja, Ja 
Met vriendelijke groeten
Peter

Boemeltrein

De magie van het spoor? Het is heden allemaal wat saaier, vele locs en treinstellen zie in vele landen enkel in een ander kleurtje. Het spoor zelf, lijnen, stations en loketten sluiten om te besparen op personeel maar ondertussen ca 600 directeurs, chefs, managers.Service? Ik woon in Zwitserland, mijn zoon studeert in Freiburg/Fribourg en pendelt met de SBB, vrijdagavond neemt die de trein van 19h naar huis (een rit van 2 uur) en neemt een maaltijd in de restauratiewagen!!! Waar kan je in België op een IC een restauratierijtuig aantreffen? Mijn zoon vindt dit tof en vindt treinreizen leuk, zo is hij besmet met de magie van het spoor ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juni 2024, 22:49:34 PM.....die zei "haal je motor eruit (heb je reserve) voor hetzelfde geld !"

Heb ik gedaan met een HLD60 van Klein modelbahn, het licht gebarsten chassis was niet meer geschikt  om zelf te rijden maar kon toch nog dienen als dummy, getrokken door mijn 6106 van VBv.
De motoren zitten er nog in tbv gewicht, enkel de bovenste kamwieltjes uit de draaistellen verwijderd en het ding loopt mooi mee.
De verwijderde onderdelen worden wel bewaard om, wanneer ik ergens een kunststofchassis vind, opnieuw gemonteerd te worden.
Zoals eerder gezegd, de hobby bestaat niet enkel uit materiaal kopen, maar is ook nog steeds modelbouw...

;)

Martin Welberg

Citaat van: janieburton op 27 juni 2024, 23:57:42 PM
Citaat van: Martin Welberg op 27 juni 2024, 22:25:28 PMJe citeert een antwoord an mij waarbij ik reageer op de modelbouwer. Mocht je voor jezelf het dode punt in de hobby bereikt hebben omdat deze geëvolueerd is naar een niveau wat jou niet aanstaat betekent nog niet dat de hobby op sterven ligt.

Dit is weer zo'n typisch antwoord  ::)

Ik ben niet op het dode punt of op een dood spoor aanbeland.

Als Nürenberg  spielwarenmesse de modelspoor in een hoekje duwt bij wijze van spreken is dit een teken aan de wand.

Je moet de 10de reaktie is goed lezen van Roland.





Fijn voor je dat je niet op dat punt bent beland. Daarnaast heb ik de reactie van Roland gelezen. Leuk verhaaltje waarbij veelal gerefereerd wordt aan vroegere tijden. Zoals al eerder aangegeven veranderen tijden. Daar heeft Nürnberg ook last van. Het probleem is ook daar dat de Messe niet meebeweegt of te laat inziet wat er gaande is.

En hobbywinkels vroeger, wil niet veel zeggen maar die stonden ook niet op elke straathoek. Wilde ik wat met treintjes in mijn jeugd dan moest ik ook naar de naastgelegen stad om wat van gading en een goed aanbod te vinden. Teveel mensen zwelgen tegenwoordig in nostalgie.

nmbssncb

Off-topic, foto's werkplaats Merelbeke begin jaren 60 (genomen met Agfa Click):

Merelbeke Depot  1 (Gentbrugge)

Merelbeke Depot 2 (Gentbrugge)


Willy
Willy

hermanvk

Citaat van: Martin Welberg op 28 juni 2024, 13:30:04 PMWilde ik wat met treintjes in mijn jeugd dan moest ik ook naar de naastgelegen stad om wat van gading en een goed aanbod te vinden.
En dat kan ik alleen maar bevestigen...
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

rgp

#52
Martin,

50 jaar geleden, 21 fysieke treinwinkels MET voorraad en kennis van de verkoper in Brussel, vandaag 0

Roland

rgp

Ik dacht het draad aan het doodbloeden was, maar niet dus.
De post van Evan had mijn wenkbrauwen doen fronsen, maar nu dat er toch over wordt doorgeboomd, toch even reageren:
Evan schreef: "Kinderen,.  Wel ze zijn er mee bezig, maar minder doordat ze zoveel meer afleiding hebben.  De modeltreinmarkt heeft dat gemerkt en is hun aanbod voor de jeugd gaan minderen en meer op de "volwassen" markt gaan toespitsen.  De hobby is dus meer voor de latere leeftijd geworden en wat exclusiever geworden.  Als fabrikant volg je de markt als je wil overleven."
Wat staat daar geschreven ? Wel dat men niet echt geïnteresseerd is in de koek "vrijetijdsbesteding bij de jeugd" en men zich meer op de oudere leeftijdsgroepen concentreert onder het mom: "die hebben geld".
Alleen worden die oudere leeftijdsgroepen steeds kleiner door natuurlijke selectie en nieuwe instroom zal veel minder zijn, want de jeugd, waarin men nu niet echt geïnteresseerd is, zal wanneer ze wel interessant wordt al lang een andere hobby hebben. Vergelijk het met de Schelde waarbij men de beken waarvan het water naar de Schelde vloeit drooglegt.  Binnen de kortste keren kunt ge in Antwerpen van LO naar RO bovengronds wandelen !
En dan het dooddoend argument: t is de evolutie.  Tot nader order bepalen we die zelf, de evolutie.
Enkel nog beperkte reeksen, op voorhand te bestellen met een utopische leveringsdatum aan bovennormale prijzen (zeker in vergelijking met andere vrijetijdsbesteding) gaan er nog sneller inhakken.  En als de marges van de winkeliers dan toch zo klein zijn, zal bij een vermindering van het cliënteel met een derde, het einde daar zijn.
In België ken ik maar één (geen twee) die de overstap naar digitaal tijdperk goed heeft gemaakt en ook over verkopers met kennis beschikt.  Al de rest is zoals de Rode Duivels: gebuisd.  Het gevolg: er wordt massaal in het buitenland gekocht.

Roland

Metpetergaathetbeter

#54
Citaat van: rgp op 28 juni 2024, 16:32:15 PM50 jaar geleden,
10 tallen wellicht meer hobby's manieren van vrije tijdsbesteding sommigen kunnen blijkbaar niet mee met hun tijd !

50 jaar geleden was er pas TV na 18.00 de woensd., zaterd en zondag vroeger alez velokoers...... nu dag en nacht.

als je dan nog eens 50 jaar teruggaat op 100 meter vaak 4 cafe's eens zien hoeveel er nu zijn en die hadden ook allemaal voorraad ........



Metpetergaathetbeter

binnen 50 jaar zullen de jonge gasten hier een elders die met de trein bezig zullen zijn een uitstervend ras zijn en die zullen zeggen 50 jaar terug had je nog een 10tal winkeliers die modeltreinen verkopen nu vrijwel gene enen meer !

Kijk eens naar duivenmelkers, vinkezetters, kaatsers, bollers, boogschutters op de staande en liggende wip, kruisboogschieters ooit waren er er veel in elke gemeente nu hier en daar nog .....

Martin Welberg

Citaat van: rgp op 28 juni 2024, 16:32:15 PMMartin,

50 jaar geleden, 21 fysieke treinwinkels MET voorraad en kennis van de verkoper in Brussel, vandaag 0

Roland

Kreeg toen net de eerste zwarte Anna met cirkeltje. Maar bij ons in het dorp had je echt geen speciaalzaken met treintjes. De plaatselijke speelgoedwinkel wat startsetjes en klein spul. Voor de rest moest ik toch echt naar de grote stad. Waar dan één zaak zat die een kelder met treintjes had.

Martin Welberg

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 juni 2024, 19:01:25 PMbinnen 50 jaar zullen de jonge gasten hier een elders die met de trein bezig zullen zijn een uitstervend ras zijn en die zullen zeggen 50 jaar terug had je nog een 10tal winkeliers die modeltreinen verkopen nu vrijwel gene enen meer !

Kijk eens naar duivenmelkers, vinkezetters, kaatsers, bollers, boogschutters op de staande en liggende wip, kruisboogschieters ooit waren er er veel in elke gemeente nu hier en daar nog .....

Zeiden ze dat 50 jaar geleden ook al niet?

rgp

Peter,

Leer lezen. We kunnen niet mee met onze tijd is bullshit. Alle hobbys evolueren, de modeltreintjes doen bewust niet mee. Dan heb je geen winkels meer, geen klanten,...
Tip: herbekijk eens "Andermans zaken ".

Martin,

Er waren praktisch nooit winkels in ieder dorp, ik heb het over een GROOTSTAD.


Mij stoort de evolutie niet, want indien er binnen 50 jaar geen modeltreinen meer zijn, ga ik er toch geen last meer van hebben

Roland

Metpetergaathetbeter

Zoals er hier meer zitten te zanikken over sluitende winkels hier en steevast hun zaken gaan kopen/bestellen/daar reclame zitten over maken dat het in Duitsland zoveel beter kopen is. Ik heb bijna nooit iets in Duitsland besteld en voor de zaken die ik kocht vaak minder betaald als daar. Moet dit buitenlands materiaal nog eens opgestuurd zitten dezelfde te zanikken over de firma's die zich bezig houden met de verzending van buitenl. aangekocht materiaal