Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verlichting Mehano 50 en 51

Gestart door Peter, 18 december 2006, 16:31:47 PM

Waterman

Citaat van: bellejt op 22 november 2020, 15:10:34 PM
ik heb de mijne omgebouwd door de achterlichten cab 2 op de aux2 uitgang te zetten zodat ik deze apart aan en uit kan zetten.

En welke decoder zit daarin? De mijne kwam van de fabriek met een loksound 3.5 en ik heb daar maar een vrije functieuitgang op gevonden (aux 1)

Citaat van: bellejt op 22 november 2020, 15:10:34 PM
Is hier eigenlijk niet nodig want deze krachtpatser trekt enkel goederen treinen.

Er zijn anciens in depot Geraardsbergen die beweren dat in vroegere tijden de eerste Gent met een 51 met zeven M2 rijtuigen gedaan werd  ;D
(Wat dat trouwens te maken heeft met de eventuele noodzaak om apart schakelbare eindseinen en cabineverlichting in te bouwen is mij een raadsel  ???)

bellejt

ook origineel een loso v3.5. Aux 1 en 2 worden standaard niet gebruikt en dus heb ik die hersoldeerd en gemapt. Led in cabine 1,bestuurder en zijn werktas erin en achterlichten losgekoppeld en aan aux 2 gehangen. De 51 heeft indertijd met rijtuigen gereden op dat moeilijke traject.Hier niet nodig en dat maakt het eenvoudiger.

ACFI

Citaat van: bellejt op 22 november 2020, 15:10:34 PM
...
Is hier eigenlijk niet nodig want deze krachtpatser trekt enkel goederen treinen.

Op lijn 60 Dendermonde - Brussel werden zeker de zwaardere reizigers door een 51 getrokken (voor de elektrificatie). Ook bijvoorbeeld de piektrein Brussel - Schoonaarde was met 51. Lang, lang geleden, tijdens een vorig millennium.

ACFI

Bundesbahnfreak

Tijdens de laatste jaren van de T51 te TW Hasselt  hebben we bij enkele terug de verwarmingsketel in dienst moeten zetten. Ze hebben dan ook enkele reizigerstreinen (Antwerpen-Neerpelt) gedaan.  Weliswaar niet in trek en duw.  Ik dacht dat dit eind jaren 90 was. Grtn Rudy

Rangeerduivel

Citaat van: ACFI op 22 november 2020, 17:17:27 PM
Op lijn 60 Dendermonde - Brussel werden zeker de zwaardere reizigers door een 51 getrokken (voor de elektrificatie). Ook bijvoorbeeld de piektrein Brussel - Schoonaarde was met 51. Lang, lang geleden, tijdens een vorig millennium.
Citaat van: Bundesbahnfreak op 22 november 2020, 18:19:17 PM
Ze hebben dan ook enkele reizigerstreinen (Antwerpen-Neerpelt) gedaan.

En was dat dan enkel met M2 of hebben er ook nog andere 'karren' aan gehangen?

;)

Waterman

Citaat van: bellejt op 22 november 2020, 15:28:22 PM
ook origineel een loso v3.5. Aux 1 en 2 worden standaard niet gebruikt en dus heb ik die hersoldeerd en gemapt.

Hm, er zat geen paarse draad aan de decoder en gezien ik geen verdere kennis van de 3.5 heb ben ik ervan uitgegaan dat deze geen aux 2 heeft. Als dat wel zo is kan ik de originele sounddecoder weer inbouwen én bovendien mijn eindseinen apart schakelen!

Niet dat ik dat vreselijke geluid ooit wil aanzetten, dat zeker niet!  ;D

bellejt

zal morgen eens kijken waar die draad aan moet.Staat ergens op internet en op mijn HDD.

ACFI

Citaat van: Rangeerduivel op 22 november 2020, 18:25:06 PM
Citaat van: ACFI op 22 november 2020, 17:17:27 PM
Op lijn 60 Dendermonde - Brussel werden zeker de zwaardere reizigers door een 51 getrokken (voor de elektrificatie). Ook bijvoorbeeld de piektrein Brussel - Schoonaarde was met 51. Lang, lang geleden, tijdens een vorig millennium.
Citaat van: Bundesbahnfreak op 22 november 2020, 18:19:17 PM
Ze hebben dan ook enkele reizigerstreinen (Antwerpen-Neerpelt) gedaan.

En was dat dan enkel met M2 of hebben er ook nog andere 'karren' aan gehangen?

;)

Dit is diep graven in het geheugen. De piektreinen waren K1/K2 denk ik. De IR naar Brussel was M2 denk ik. Typische treinsamenstelling voor diesellijn in de jaren '70. Geen L-rijtuigen denk ik. Die reden wel op Gent-Mechelen.

ACFI

Olivier77

Beste Patrick,

Niet bij alle L.S. 3.5 decoders is de paarse draad (aux 2) aangesloten.
Deze moet in het midden van de decoder aangesloten worden (vrij klein soldeerpad).
Hiervoor moet je wel de zwarte isolatie voor afhalen.
Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Waterman

Olivier, bij wat opzoekwerk gisteren ben ik inderdaad een foto van de paarse draad in het midden van de decoder tegengekomen.

Hopelijk vind ik in de handleiding wat meer info, want deze lijkt vrij summier in vergelijking met deze van de V4 en 5  ???

bellejt

op onderstaande foto is het vrij duidelijk.Pas op want de draad mag enkel het pinnetje van het zespinnige blokje raken. Dan wel ook de mapping doen om AUX 2 te aktiveren en te koppelen aan een F toets :


bekie

Zou je die aux2 paarse draad ook niet kunnen aansluiten aan pad 14 van de dubbele rij soldeerpadjes boven en onder de 21MTC gaatjes, dat is het derde van links rij onder de gaatjes.
Dat is beter te solderen. Het soldeerpadje rechts naast de paarse draad. (Of zijn die niet verbonden?)
 

bellejt

met een multimeter in diode of kortsluit stand met dat uit te meten zijn.Heb helaas geen 3.5 meer op overschot om na te kijken

SuSke

Misschien kan Erik (eve) zijn licht hier eens over laten schijnen, die kent die decoders van binnen en van buiten, achterstevoren en ondersteboven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bekie

Deze decoder is ook in 21MTC versie uitgebracht. Die pin14 is dan ook de aux2 aansluiting. Ze zullen geen verschillende decoders hebben uitgebracht voor Nem 652 en Nem 660. Heb dit weekend ook een decoder nem 652 waar de groene (aux1) om een of andere reden niet was voorzien (vergeten?) op de aux1 van die padjes naast die 21MTC gaatjes aangesloten (Pin 15, juist ernaast dus) en het werkte.