Verlichting Mehano 50 en 51

Gestart door Peter, 18 december 2006, 16:31:47 PM

Peter

Hallo,

Moet (nou ja, moeten??) voor een kennis verlichtingsets inbouwen in een Mehano 5001 en een 51. Volgens MSM nr.51 kan je hiervoor zowel de set van Train-t. als van Brelec gebruiken. De aanrader volgens het artikel is die van Brelec. Nu mijn vraagje: volgens de uitleg in MSM moet je eerst de lenzen een beetje naar buiten duwen voor je de kap terug plaatst omdat die anders de krimpkousen zouden raken. Nadien mag je terug duwen. Maar wat als je nadien de kap eraf moet halen voor onderhoud. Haperen die lenzen dan niet in die krimpkousen??
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Die bedenking had ik ook al. Ik zou een stukje krimpkous aan de kap monteren, of beter nog: een half kapje binnen in de kap, een ander half kapje (aansluitend) op de leds.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Heeft nog niemand geprobeerd een speldepunt Humbrol Clear Orange op de witte leds aan te brengen??
Ikke wel, en dat geeft het goeie effect. En jullie raden nooit van wie ik die tip heb.....[:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

theedooz

De frontseinblokken zijn los in de kap van de 50/51 gezet. Bij het afnemen van de kap kan je deze dus eerst uitnemen voor je de kap eraf haalt. Zo zal je de stukjes krimpkous niet beschadigen, cq. eraf stoten.
 


bellejt


dimi

Ik ben een beetje leek op dit vlak...
Wat bedoel je daar exact mee?

bellejt

dat de functie uitgangen verkeerd zijn toegewezen.(of de printjes verkeerd aangesloten).Om die te herprogrammeren moet je kennis van de CV's hebben en weten welke decoder er in zit.Aan de foto te zien is het een esu loksound

dimi

Ja het is inderdaad een ESU.
De oorzaak hier kan dus foutieve aansluiting zijn? Is er risico op beschadiging van de decoder als ik ze andersom aansluit?
CV's uitlezen is niet mogelijk aangezien ik werk met de multimaus en z21...

bellejt

er is altijd beschadiging mogelijk.Eigenlijk moet je iemand zien te vinden in je omgeving met zo een lokprogrammer.Dan is het in enkele wippen geklaard.Ik heb ook zo een 51 en kan wel de file doorsturen

dimi

Ok bedankt voor de hulp alvast!
Dat zal zoeken worden  :)

Ja zou fijn zijn als je de file wil doorsturen, als ik iemand kan vinden dan heb ik die alvast.

Rangeerduivel

#11
Volgens mij is er reeds aan "gewerkt".
Normaal zijn de draden die naar de lichtprints leiden bij de 50/51 blauw, en hier zijn ze langs de kant die niet brandt rood.
Kontroleer eens of de rode draad onderaan uiterst links wel kontakt geeft...?
Voor mij zou het een gespaard werk zijn, ik heb 4 stuks van deze loc's en het eerste wat ik doe is deze draad lossolderen aan de print (en het uitende isoleren uiteraard)
Zo heeft de loc achteraan geen rode lichten, wat ook niet mag als hij een trein trekt.
Omgekeerd gaan zij wel branden natuurlijk.
Dus om het eenvoudig op te lossen, zet het interieur met de machinist langs de zijde waar het rood wel brandt en klaar is kees!

;)

Btw; als je jouw profiel volledig invult zal er iemand weten waar je (ongeveer) woont en maak je misschien meer kans dat iemand met een lokprogrammer zich spontaan aanmeldt.
Dit is hier reeds tig aantal keren gevraagd op dit forum en ik zie geen reden om het niet te doen!

raf

Rood doe ik apart mappen zodat ik met F4 deze kan uit zetten als hij een trein trekt .
Kost je wel 2 uitgangen en inderdaad met de lok programmer is het makkelijk .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Waterman

#13
Ik heb mijn 51 omgebouwd naar apart schakelbare verlichting, maw de mogelijkheid om de koplichten in te schakelen zonder dat de eindseinen branden als er rijtuigen of wagens achter de loc hangen.

De 51 is standaard voorzien van wisselende verlichting, maw koplichten kant stuurpost 1 en eindseinen kant stuurpost 2 zitten op de witte decoderdraad, koplichten stuurpost 2 en eindseinen stuurpost 1 zitten op de gele draad.

De vorige eigenaar moet de eindseinen aan een kant losgekoppeld om gedoofde eindseinen te bekomen. Kwestie van een draadje terug te solderen. Met de function mapping aan te passen ga je dat niet oplossen.

Dat of de rode ledjes van je eindseinen aan 1 kant zijn kapot, dat kan natuurlijk ook. Maar dat zou wel brute pech zijn.

Ps. als dit de originele decoder is die in de loc zit, en daar lijkt het op, dan is er een vrije functieuitgang over. Misschien heeft de vorige eigenaar de rode eindseinen aan een kant daarop aangesloten. Ga alle functietoetsen van je multimaus eens af. En dat kan je dan wel met function mapping aanpassen  ;D

bellejt

ik heb de mijne omgebouwd door de achterlichten cab 2 op de aux2 uitgang te zetten zodat ik deze apart aan en uit kan zetten.Aux 1 wordt gebruikt voor cabine verlichting kant 1.Zo is simpel met niks extra een deels echte situatie (behalve noodlichten) gemaakt zonder veel extra.Enige extra optie zou zijn een klein AUX3/4 versterkertje erbij en dan mappen en ook cab 2 binnenverlichting geven.Is hier eigenlijk niet nodig want deze krachtpatser trekt enkel goederen treinen.