Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

gebouwen

Gestart door argilla, 17 januari 2005, 13:23:10 PM

quf

Toch niet Gerolf, maar ik ben er wel geboren ( st Jozef -Molenstraat) en heb er tot mijn 32ste gewoond. (Benedictussstraat)

Groeten

Frank

Johnnytrein

Frank, dat wat jij verteld over de mouterij en dat overloop spoor hoeveel eeuwen is dat geleden, ik woonde van 1957 tot 1963 op de Mechelsesteenweg (grens Mortsel/Edegem) en ik heb dat spoor nooit geweten voor de bevoorrading van de mouterij, wij speelden regelmatig daar in de buurt. Ik heb wel geweten dat er een bareel was in de statielei, en dat het station en de sporen bovengronds was.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

bartie

Ook ik ben in Mortsel opgegroeid (Osylei), dat moet daar goeie grond geweest zijn voor modelspoorbouwers te maken.[:D]
Toen ik met een project over Mortsel bezig was heeft mijn medebouwer die de info verzamelde en opzocht ook veel verkregen via de heemkundige kring. Na enkele maanden zoeken hadden wij plannen van de NMBS gekregen,een hoop foto's van internet,postkaarten en zelfs een 8mm film bijeen.  

Groetjes Bart.

Johnnytrein

En nu loopt de zever uit mijn mond, man man en foto's en een film [:)][:p]. Ik sta te popelen van ongeduld ................. om meer te zien want dit is allemaal zo lang geleden zucht.[:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

janjozef

als bartie dat nog heeft zet het op het net kunnen we samen wat kwijlen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Nog een live-forumpje?
Sommigen herinneren zich misschien nog mijn voorstel van vroeger...
Dirk Melkebeek stond hier zeer positief tegenover.
Dit zou een leuk thema kunnen zijn. Misschien zouden we iets kunnen op poten zetten met MTD???
Trouwens, het is lang geleden dat ik nog iets van Marc de Groulard heb gehoord...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

Bij mij thuis heb ik er niets van liggen, daar dit werd bijgehouden door diegene die achter al die info gegaan is. Ik zie die persoon binnen 14 dagen en zal dan eens horen. De foto's zullen zeker geen probleem zijn. Van de film weet ik niet meer of hij die mocht houden,of er een kopij van gemaakt is,... . Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Bart.

janjozef

Ik weet zeker dat MTD daartegenover zeer positief zal staan. en de Marc is elke donderdagavond op de clubsoms ook op dinsdag
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

quf

Ja ... we worden oud . Wat die sporen van de mouterij betreft , ik spreek van de jaren 47-48-49-50... Ik weet niet meer in welk jaar ze verwijderd werden. Maar van de mouterijstraat loopt langs de spoorwegberm een voet-fietspad, dat was de oude spoorwegberm.Het spoor lag geeltelijk daar waar nu de "Grotenhof" straat ligt. Hij stak dan schuin de Krijgsbaanover en via een helling langs de spoorwegberm ( nu nog steeds te zien als je goed kijkt)kwam hij ongeveer aan de "IJzeren brug" (bestaat nu ook al niet meer) op het hoog niveau van de berm uit en aan de zijde van de vredebaan was toen een goederenstation( de ruines van de goederenloods en de oprit kan men nog duidelijk zien.)
Dat van die bareel aan de statielei dat kan  ik me niet herinneren. Ik herrinner enkel de St-Andreas kruisen waar het goederenspoor de straat overstak. Een rolbareel bevond zich wel aan het station Mortsel-Deurnesteenweg, mischien bedoel je die ?

Groeten

Frank

Ps. Tony  mischien is uw voorstel wel intressant ...

quf

Johnnytrein...
Dat van die barelen op de statielei... ik denk dat ge u daar in vergist, want het elektrisch spoor lag al van v??r de tweede W.O in een uitgraving. Daar klopt iets niet. Ik heb wel als kind horen vertellen over een bareel in de Molenstraat en heb er zelfs foto's van gezien, maar ik heb het zelf niet meer meegemaakt. Daar ben ik TE JONG voor [:)]...

Groeten

Frank

Johnnytrein

Frank, Ik herinner me de bareel en het stationgebouw nog, of het nog ingebruik was weet ik niet meer. Maar wat ik niet begrijp is als het spoor naar Brussel zoals je zegt reeds in de diepte lag hoe kon men dan naar de mouterij geraken ? Op mijn website zal ik straks 2 foto's plaatsen die ik in het boekje"Mortsel hoe het vroeger was" vond en gescand heb.Zoals op die foto's herinner ik het mij niet, zo oud ben ik nu ook niet 57 jaar in juni. [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Live forum voor Mortselaars? Of over 'Mortsel vroeger?' Wat zie als thema, Tony? Open dan een nieuwe discussie, want we zitten wel erg off-topic: het ging over afbeeldingen van gebouwen, dacht ik ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Ge hebt gelijk Gerolf, als ouderen beginnen herinneringen op te halen weet men nooit waar men terecht komt. Maar ik zet nu de discussie verder op de website van Johnnytrein. Dan heb je van mij geen last meer.[V][V]

ps. Niet kwaad bedoeld hoor!![:)][:)][:)]

Gerolf

Het kan zeker een interessant forum zijn, ik bedoelde het ook niet verkeerd. Gewoon het opstarten van een nieuwe 'draad' over Mortsel - of welk thema hierrond dan ook - was mijn voorstel. Ik had het blijkbaar iets te hard geformuleerd. Excuses als ik je rode oortjes heb bezorgd! [;)]

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Maar ik had het wel degelijk over een bijeenkomst van ge?nteresseerden in het onderwerp, zien jullie?
En vroeger had Marc de Groulard van de MTD daarop al positief gereageerd. Alleen ben ik zijn ?-mail-adres kwijtgeraakt.
Hij nam deel aan het vorige forum maar hier heb ik hem helaas nog niet gezien...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)