Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

gebouwen

Gestart door argilla, 17 januari 2005, 13:23:10 PM

argilla

heeft er iemand een adres ( archief NMBS als dat bestaat ??) waar men oude plannen kan inzien over stations gebouwen en aanverwanten Dit om het staion Scherpenheuvel-Montaigu terug te vinden hoe het eruit zag de perrons enz...
iemand een idee hoe ik aan die info kan komen ??


de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Roderik

Beste Argilla, op het forum F.A.Q. staat al een discussietje dat ik gestart had over plannen en foto's van stations (het oude van Ninove op precies te zijn). Steek daar je licht eens op.
Een bruikbare tip is een bezoekje te brengen aan de plaatselijke heemkundige kring of fotoclub.
Deze tip kreeg ik van Guy Holbrecht: "Verder zou ik een gericht bezoek aanvragen bij de Archiefdienst in de Frankrijkstraat 85 te Brussel. De ervaring heeft geleerd dat je, na afspraak, ter plaatste nog heel wat materiaal kan raadplagen."
Veel succes op je zoektocht
Roderik
Always be modelling!

jean-luc

Yow Argilla,

Mijn ervaring is dat je bij de NMBS best start bij de stationschef zelf. Meestal liggen de plannen van de gebouwen in het station of in het huidige gebouw van de regio-manager.
Gewoon starten vanaf nul, wat diplomatie en heel wat geduld; dat je trouwens zult nodig hebben voor de bouw van je station.
In deel 1 en deel 2 van "Stationsarchitectuur in Belgi?" van Hugo De Bot staan eveneens foto's van Scherpenheuvel.
Wat Roderik je meegeeft is eveneens goede raad.

Groeten, Jean-Luc

Gerolf

Er is iemand die foto's en copies van prentbriefkaarten te koop aanbied, misschien nuttig voor de station-bouwers:
http://www.kapaza.be/detail/659426/

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hallo allemaal,

Bij mijn links staat er een (Vlaki) met HONDERDEN foto's van Europese  en Belgische stations. Deze site word regelmatig ge-updated, dus het loont de moeite regelmatig eens te kijken.
Ook een 140 postkaarten van stations staan erbij.
Op de website Eurailfan vind je naast honderden foto's van belgische loks en materieel ook foto's van stations.
En zeggen dat de ene die je dan moet hebben er niet opstaat.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

Peter, kan je de link naar Eurailfan even doorgeven want via google staat die niet bekend.
Alvast bedankt
Always be modelling!

Gerolf

Die link staat ook onder de 'links van Peter' (zie 'Alle Forums'-'Links'). Railpassie.org staat daar ook bij: ook zeer interessant!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Bij de Railfan website op het eerste scherm op "the european railway picture gallery" klikken, daarna op de B of Belgium en je bent er.
Je bent waarschijnlijk een paar dagen zoet met alles te bekijken.
Ook de andere landen en links zijn de moeite waard om eens te bekijken.
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

probleem is dat foto's van gebouwen van ver getrokken zijn en geen details laten zien, voor iet of wat gebouw moet ge al rap een teintal foto's hebben, of ge moet veel veronderstelwerk doen,en krijgt ge een gebouw dat lijkt op.....
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Dat klopt, JanJozef, maar foto's via het internet zijn wel geschikt om een keuze te maken van een gebouw. Eens je een bepaald (stations-)gebouw gekozen hebt en een eerste ruw plan getekend hebt, moet je inderdaad ter plaatse (v??l) foto's gaan trekken voor de 'missing links'.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Dat kan maar ook niet altijd, zeker niet voor oude gebouwen. Ik zou graag foto's gaan trekken van het oude station van Mortsel-oude-god ik heb een foto maar kan geen foto's meer gaan trekken aangezien het al jaren weg is. (eerlijk hard heb ik nog niet achter andere foto's gezocht). En voor een gebouw in laat ons zeggen Barcelona kunt ge ook al niet eventje's wat foto's gaan trekken
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

In zulke gevallen is inderdaad veronderstelwerk nodig. Ik ken het station van Mortsel-oude-God niet, maar leek dit niet, zoals zovele, op andere stations? Dan kan je wel verantwoord giswerk doen.
Als ik je kan helpen met dat project, ik woon in Mortsel ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Ik nam vroeger als student in het station Mortsel Oude-God de trein naar Mechelen. De sporen waren toen nog niet overdekt. Het gbouwtje geleek in niets op de oude stationsgebouwen ( die ik ken). Mischien kwam dat wel door het feit dat dit gebouwtje boven aan de brug stond, terwijl de sporen in de diepte liggen. Rechts van dat gebouwtje (gezien richtinting A'pen ) waar nu een straat is liep een industriespoor ( afgetakt van het oude ringspoor langsheen de Krijgsbaan naar A'pen Zuid) en dat volgde bovengronds de spoorlijn tot voorbij de Molenstraat naar de aldaar gevestigde mouterij.In ,wat nu de Mouterijstraat is, tegen de spoorlijn was een kleine handbediende draaischijf om de wagons op het spoor dat haaks op dit industriespoor stond  naar de fabriek te trekken ( drie sporen haaks op een loskade). In de kristus-Koninglaan tussen de bomen lag over de gans lengte van deze laan een overloopspoor (dus dubbelspoor).
De stoomlocs (tenderlocs maar ik weet niet welk type) brachten bijna elke week 3 ? 4 wagons tot daar en reden dan via het overloopspoor terug. De wagons werden dan een voor een met twee brabantse trekpaarden naar de draaischijf gesleept, en vandaar naar de frabriek.
Op de schouw van de mouterij stond een grote kap die meedraaide met de wind. Als de opening wees in de richting NO (dus de wind zat ZW ), dan ging het regenen, dat was de dorpsbarometer.

Groetjes

Frank

quf

oeps... een beetje overdreven. Het was niet elke week dater wagons gebracht werden, maar ongeveer elke maand. Maar omdat ik nooit op voorand wist wanneer ze kwamen ging ik toch bijna elke donderdagnamiddag kijken.( toen hadden we nog donderdag- en zaterdagnamiddag geen school...)

Gerolf

Ik heb zo'n idee dat Frank 'guf' ook in Mortsel woont ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw