Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Optimaal laten rijden van een trix koff

Gestart door henry, 28 maart 2024, 19:22:28 PM

henry

Hoe kun je het beste een trix koff optimaal laten rijden ook over wissels.
Ik rij met mijn loks op piko A-rail.

Rangeerduivel

#1
als je 't perfect, (lees: "beter") wil, bouw een powerpack in, meer kan je mijns inziens niet doen...
 
;)

henry

Ik las ook iets over magneetjes aan de onderkant, scheelt dit ook in de stroom afname.
deze die hier staat mist de magneten.

raf

Magneetjes ????? als je rails niet uit ijzer bestaan dan gaan je magneetjes niet helpen
Marklin rails zijn uit magnetiseerbaar metaal maar of de piko rails dit ook zijn ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: henry op 29 maart 2024, 08:28:43 AMIk las ook iets over magneetjes aan de onderkant,
Kun je ook vertellen waar je dat hebt gelezen?
Triang heeft vroeger een systeem gehad met magneten tussen de aangedreven wielen. Daardoor werden de wielen sterker tegen de rails gedrukt, om de trekkracht te verhogen. Maar het zal ook helpen bij de verbetering van de stroomafname.
Het systeem werkte omdat bij Triang de wielen en de rails van ijzer waren.

Bij Märklin zijn de M-rails van gewoon staal, dat is magnetiseerbaar. Maar K-rails en C-rails zijn van roestvrij staal. Ik betwijfel of dat magnetiseerbaar is.
Bij vrijwel alle andere merken zijn de rails van nieuwzilver, dat is zeker niet magnetiseerbaar.

Floris

of doe zoals busch, boze magneetjes in de locs en plaatje blik onder al je rails waar je met dat locje wilt rijden. Je moet wel serieus boze magneetjes hebben om dr effect van te hebben en dan nog is t enige dat je ermee bereikt doen alsof je locje zwaarder is, je hebt geen extra contactpunten ofzo.

henry

Zo beetje aan elk stukje rails hangt nu een voedingsdraadje, zal kijken of dat effect heeft gehad.

Klaas Zondervan

Ik weet niet of het toevoegen van extra voedingsdraadjes veel effect heeft.
Dat locje heeft aan elke kant maar 2 wielen. Als het ene wiel net op het plastic puntstuk staat en het andere wiel verliest even het contact met de spoorstaaf dan is het gedaan.

De beste oplossing is het plastic puntstuk vervangen door een metalen exemplaar, en dat omschakelen met de wisselstand.





raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.