Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sophan Industrie

Gestart door GVL, 19 maart 2024, 22:37:23 PM

GVL

Het naambordje is er al ...



Heel lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb.  De bouw van een nieuwe woning en de daaropvolgende verhuis hebben al die tijd de hobby op een laag pitje gezet, en tevens geleid tot de vroegtijdige afbraak van Faisceau Sambre, mijn vorig baantje.
Maar sedert enkele maanden is er gelukkig opnieuw modelspooractiviteit.  En aangezien er op het forum tegenwoordig zo weinig werk getoond wordt, zal ik proberen hier af en toe over de vooruitgang te berichten.
Ik bouw enkel kleine banen.  Deze keer heb ik 240 x 45 cm ter beschikking voor het zichtbare gedeelte en 80 x 45 cm voor het schaduwstation, een 4-sporige schuifplaat. 
Bij de zoektocht naar een thema heb ik het mij gemakkelijk gemaakt.  Het is een remake geworden van Sophan Marchandises (ondertussen ook al meer dan 10 jaar geleden) maar dan met diesels in tijdperk IV.  Sophan Industrie dus. 
Het sporenplan is een opgewaardeerde inglenook.  Er is geen omloopspoor, wat de inzet van 2 locomotieven vereist.  Zoals steeds zijn de bewegingen eenvoudig – een trein rijdt de bundel binnen op het aankomstspoor, een rangeermachine zet de wagens uit en verzamelt ondertussen weer andere op het vertrekspoor.  De lijnlocomotief verplaatst zich naar het vertrekspoor, koppelt aan en verdwijnt richting schaduwstation.
Momenteel ben ik de Peco-wissels aan het verfijnen/verbelgischen.  Zodra klaar, meld ik me weer.
Groeten.

Jappy

Ik ben benieuwd, mijn interesse heb je alvast! Welke soort industrie heb je voor ogen?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Herwig


   Gino,   maker van knappe schab-baantje(s) , dat belooft alvast ...

GVL

Dank voor jullie reactie.
Jasper, bedoeling is het rollend materieel van mijn vorige baan maximaal te recupereren dus veel platte wagens met buizen, staalplaten en slabs. Af en toe een coilwagen en wat gesloten wagons. 
Peco wissels zijn robuust en betrouwbaar maar hun looks zijn niet meer van deze tijd. Om ze iets te verfijnen, heb ik in eerste instantie een beroep gedaan op de setjes van BD-Concepts (gekocht via de webshop van Loco Revue). De inhoud bestaat uit een aantal geprinte onderdelen waarvan vooral de wisselstangen bruikbaar zijn. Deze passen netjes op de wisseltongen, eens het standaard veermechanisme van Peco verwijderd is. De overige stukken van het kitje zijn jammer genoeg niet zo proper geprint; bijgevolg heb ik die maar in de verpakking gelaten. Op zoek naar ander materiaal om de wissels te superen ben ik bij Apogée Vapeur terecht gekomen. Hun referentie 31001M (inmiddels niet meer verkrijgbaar) omvat mooie onderdelen in spuitgietwerk -- glijstoelen, bevestigingen van de conterrails en raillassen. Weliswaar naar Frans voorbeeld maar ook in te zetten in België. Apogée Vapeur heeft ook nog wisselonderdelen naar Belgisch voorbeeld aangeboden maar opnieuw geprint, dus die heb ik, na de ervaring met BD-Concepts, aan mij voorbij laten gaan.
Het resultaat, hieronder te zien, is naar mijn mening aanvaardbaar.



Voor het omstellen en de polarisatie van de wissels heb ik weerom gebruik gemaakt van Blue Point schakelaars onder de baan en mijn zelf gemaakte grepen.



Van de Peco flexrails zijn grosso modo 1 op 3 dwarsliggers verwijderd ten einde minder druk bereden sporen voor te stellen. De positie van de biels wordt bepaald door deze gefreesde mal, waarvan de lengte overeenkomt met 18 m in realiteit. Daarbij liggen de dwarsliggers in de buurt van elke raillas iets dichter bij elkaar, zoals in het echt.



Tenslotte ook al bezig met het plaatsen van grenstekens, kabelkanalen, controleputten en andere details die zich rondom het spoor bevinden. De 4 wissels en 5 seinen zullen vanuit een klein seinhuis gestuurd worden.



Groeten.

evan

Hoi Gino,

Het is fijn hier van jou weer gepassioneerd werk te zien.  De aandacht voor details spreekt al direct voor zicht.  De wissels zien er veel beter en overtuigender uit naar Belgisch voorbeeld dan de standaard Peco wissels. 

Veel bouwplezier verder en ik kijk uit naar het vervolg.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

sdz1976

Die wagons zien er ook zeer knap verweerd uit , benieuwd naar het vervolg.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Knap werk Gino.

Maar hoe doe je het in de bochten met die gefreesde mal??  ::)  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#7
aan Gino,

Je kan eventueel een (forum)verwijzing/link geven naar uw vorige fraaie project  "Sophan Marchandise".   (was dat geen schabbaantje in een tuinhuis ?)
"Marchandise"  was ook reeds knap doordacht, op z'n minst  ...   Met, toen ook, aangepaste Peco's.

GVL

Dank jullie.

Frans, in bochten geen rechte mal uiteraard.  De biels in de 2 flauwe bochten op het baantje zijn op het zicht geplaatst.  Maar een versie 2.0 van de mal zou smaller kunnen zijn en gemaakt in flexibele kunststof.

Herwig, Marchandises was OK in de tijd maar ondertussen probeer ik vele dingen anders en beter te doen.  Hopelijk bereik ik met Industrie een iets hogere kwaliteit dan 10 jaar geleden ...

Ondertussen begonnen met de aankleding.  Op de foto staan de loodsen van Ateliers Millet, die grotendeels klaar zijn.  Volledig denkbeeldig maar ze zouden Belgisch moeten aandoen .  De daklijn van alle achtergrondgebouwen zal ik relatief laag en uniform houden, zodat ze een rustige achtergrond voor de treinen vormen.  Zichtbare overgangen tussen gebouw en achtergrond zijn een 'no go' dus ik probeer die steeds te verdoezelen.   



Bij Poort 3 staat een zwenkkraantje.  Ik hoop dat Floris het niet erg vindt maar ik ben zo vrij geweest de kraan na te bouwen die hij onlangs gepost heeft.  Ik had enkel U-profielen van 2.5 mm in huis dus mijn uitvoering is iets zwaarder geworden.   Ook is het onderste verband iets te breed uitgevallen maar ik laat het zo.



Groeten.

sdz1976

Dit is echt smullen, dit !!  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Herwig

#10
Prima is (of wordt) dit. Zoals te verwachten trouwens.

Zou je over te halen zijn om dit chic baantje tentoon te stellen ?  Pakweg volgend jaar of zo ? 

Is die gele takel bovenaan voldoende stevig verankerd ?  Op die plaats boven het venster, tegenaan de kroonlijst ?
Weet dat op zulke plek zelfs zonneschermen lastig te bevestigen zijn. Dat er soms gewoon een horizontaal stuk muur los komt en
de ganse boel naar beneden kukkelt.  Wegens te weinig "stof" op die specifieke plek van verankering. 't Is maar een overweging weliswaar.
(later toegevoegd:  dit risico geldt wellicht alleen bij constructies met buitenmuur+spouw+draagmuur. Dit magazijn heeft mogeljk een andere, stevigere opbouw, inclusief koudebruggen)


 

sdz1976

Deze beton kan in deze constructie perfect deel uitmaken van de betonnen dakconstructie, want is op dezelfde hoogte, en zal dus meer dan sterk genoeg zijn.


Grtz,

samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp


RobVille

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!