Vragen over niet werkende en incomplete H0 LIMA koploper voor een vriend.

Gestart door Macbookielol, 17 maart 2024, 10:20:28 AM

Macbookielol

Hoi, ik heb wat vragen over een LIMA H0 koploper welke eigendom is van een jonge vriend van mij.
hij verblijft momenteel met enorme psychische problemen bij het Leger des Heils doch is zeer aan dit treintje gehecht, en heeft mij gevraagd of ik deze weer compleet en rijdbaar kon maken.
Ik wil dit graag voor hem doen, zodat zodra hij weer op zichzelf kan wonen hij zn treintje weer heeft.

Ikzelf had destijds een H0 PIKO stoom treintje met drie wagonnetjes en 15 meter PIKO rails voor alles bij elkaar nog geen 125 gulden zonder wissels of wat ook en liet deze dagenlang met ruime bochten al door mijn woonkamer rijden.
Dit met enig ongenoegen van mijn vriendin en onze drie katten, ha ha ha.

Tegenwoordig houd ik mij meer bezig met RC voertuigen, en beleef veel plezier met het uitbreiden, aanpassen en modificeren en het toevoegen van allerlei accessoires van de diverse soort weg en terein voertuigen.
En natuurlijk er mee rijden, wat mij en de mensen om mij heen die er natuurlijk ook mee mogen rijden veel plezier geeft.
Nah ff terug naar de LIMA H0 Koploper van deze vriend van mij.
Hieronder heb ik de info geplakt.

                                  LIMA KOPLOPER INFO
H0 geel met blauwe strepen LIMA Koploper met motor aan achterzijde voorste treinstel, Daar waar de enkele Pantograaf zit.

Missend, defect of moet worden opgeknapt :

Missend : Pantograaf aan de achterkant van voorste treinstel.

Missend : beide Bogies en alle wielen middelste treinstel.
Missend : dak middelste treinstel.

Missend : alle wielen achterste treinstel.

Waarschijnlijk defect : Condensator 47NJ100.
Lood ballast achterste treinstel is los.
Vanaf de koolborstels gezien en rechtop staande linkerdraad motor los.
Vanaf de koolborstels gezien en rechtop staande  draad komende van stroom voorste bogie afneem as sleper los.
Draad stroom afnemer as sleper op motor los.
Draad van achter Bogie stroom afnemer as sleper los.
Motor heeft aan koolborstel zijde smelt plekken.
Linker koolborstel houder heeft geen aanslag meer (gesmolten).
47NJ100 condensator tussen de koolborstelhouders heeft brand en smeltsporen.
Draai plaat op de bovenkant van het rijtuig waar de motor af en toe op rust heeft smelt plek.
Plastic achterste opbouw klemmetje voorts treinstel is gebroken.
Al het koper is dof en of geoxideerd.
Motor met tandwielkast zit vol vet en haartjes.
Alle assen en beide bogies van voorste treinstel zitten vol vet en haartjes.
Voorste geduwde stroomafnemende Bogie voorste treinstel heeft inloop sporen daar waar de geïsoleerde asrubbers zitten.
Frame voorste treinstel heeft aan de zijkant bodem smelt plekken.

Koplampje, nog niet getest.


Op het internet gevonden vervanging Condensators :

1x Condensator : Home/ Capacitators/ MPP BOX 5mm Pitch 47NJ100, 473/100V ( 0.047MFD ) CAPACITOR - BOX - 5MM PITCH TPC (out of stock) Product Code CAP3066
Dit is exact die condensator, het staat er ook op vermeld, en hij is geel in plaats van wit.
Doch deze was niet op voorraad of kan niet geleverd worden.

Verder vond ik de volgende condensatoren, die zijn wel leverbaar.
Ik weet alleen niet of dit de juiste zijn.

1x Condensator 0,47nF / 470pF 100V
Bij vanallesenmeer.nl artikelnummer : 2A471J

1x condensator : Capaciteit
   0.001uF
Voltage   2000 Volt
Tolerantie   ± 20% (± 10%)
Afmeting   22.5 mm
Bij allekabels.nl Productcode 1207277

1x Condensator Wima 0.047µf 250V 5Mm
Bij soldeerbout-shop.nl artikel nr : 5MN47

Ik heb hier geen Trafo.

Doch zie op het internet dat de Trafo's van Lima secundair 1 0 tot 14 volt gelijkstroom kunnen geven en secundair  2  0 tot 14 volt wisselstroom.
Klopt dit?

De trein heeft aan één kant geïsoleerde wielen.

Is hij nou gelijkstroom of wisselstroom?
Op de trein staat geen serie nr of wat ook.
Op elk onderstel staat alleen LIMA Made In Italy.

Ik heb hier alleen een regelbare gelijkstroom adapter van 3 tot 12 volt met max 5 Amp, hier zit een hulpstukje bij waarmee ik draad kan aansluiten kan ik hiermee de trein testen?

alles wat vies of geoxideerd was is inmiddels schoon.
Ook is alle bedrading weer terug gesoldeerd en zijn de oude soldeerpunten weer opnieuw gesoldeerd.

Nu missen alleen nog de Condensator en de genoemde trein onderdelen, en een evt Trafo.

Alle hulp is welkom! bij voorbaat dank.

p.s ik heb een vol leven dus het kan best zijn dat ik pas over een paar dagen weer ff op dit forum kom checken, ik weet niet of ik ook push melding kan ontvangen vanuit het forum op mn Android tablet, windows 11 Pro laptop of mn MacBook Pro.

Veel plezier iedereen de komende dagen met jullie hobby en het mooie weer dat is!  ;)
Leef het leven!

Floris

maak je geen zorgen over de condensatoren, zonder rijdt de trein prima. Zitten er alleen in voor de radio-ontstoring.
De 3 tot 12 volt regelbare gelijkstroomvoeding is prima om de trein mee te testen.
Of t gaat lukken de ontbrekende onderdelen bij elkaar te sprokkelen is nog even een puntje, je moet er maar net toevallig tegenaan lopen. Er komen binnenkort wat mooiere koplopermodellen op de markt dus er zullen wel wat lima's beschikbaar komen, panto's kun je eventueel ook van n ander merk nemen maar zo'n dak is wel wat specifiek natuurlijk.

oh en sterkte voor je vriend natuurlijk!