Servo aansturing

Gestart door robboxxx, 13 maart 2024, 21:59:39 PM

robboxxx

Hallo allemaal

Ik heb een vraag waarbij het antwoord voor jullie misschien logisch is maar voor mij niet! Ik ben nieuw op het gebied van servos.

Als ik het goed begrepen heb, heeft een servo standaard twee programmeerbare standen. De begin en eind stand.

Ik wil iets gaan doen met de Faller segment draaischijf en ik wil er drie sporen op aansluiten. Mijn vraag is nu hoe kan ik de bijgeleverde servo drie standen laten kiezen? En is dat moeilijk te realiseren voor een leek. Ik heb een Uhlenbrock Daisy centrale met Daisy II handregelaar.


Kan iemand me uitleggen hoe dat gedaan wordt en wat ik, behalve de servo, nog meer nodig heb?


Ik hoor graag van jullie,
Groet,
Rob
Maastricht.

Klaas Zondervan

Een servo heeft heel veel standen. Naar een servo lopen 3 draden, een rode voor de plus 5 volt, een zwarte (of bruine) voor de massa en een gele (of oranje) voor het stuursignaal.
Het stuursignaal is een puls die 50 keer per seconde wordt herhaald. De tijdsduur van die puls kan variëren tussen 0,5 milliseconde en 2,5 milliseconde. De duur van de puls bepaalt de stand van de servo. Pulsduur 0,5 ms is helemaal linksom, pulsduur 2,5 ms is helemaal rechtsom. Door het variëren van de pulslengte kun je elke gewenste tussenstand bereiken.
De puls zul je met een elektronische schakeling moeten maken.

raf

ik heb een print klaar die dit doet maar ik zit te wachten tot de persoon waar ik deze voor gebouwd heb tijd vind om langs te komen en deze te testen

nadien volgt filmpke

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

robboxxx

Dankjewel voor jullie antwoorden. Het is dus mogelijk om meerdere standen op een servo te programmeren. En ik neem aan dat er een en ander te krijgen is om dit in te stellen.

Groet,
Rob

ronaldk

Citaat van: robboxxx op 13 maart 2024, 21:59:39 PMKan iemand me uitleggen hoe dat gedaan wordt en wat ik, behalve de servo, nog meer nodig heb?

Je hebt een decoder nodig die meerdere standen aan kan. Zelf heb ik hier een segmentdraaischijf van Hapo met een servo. Deze heeft 3 aansluitingen. De decoder een Digirails / Digikeijs DR4020 kan 4 standen aan. Deze wat toen de enige. Er zullen mogelijk wel meer zijn die het kunnen. Het is even zoeken.

robboxxx

Ronald bedankt. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je een normale servo 3 standen kunt "geven" de derde stand doe je dan via een 2e aansluiting op je decoder. Dus twee adressen op een servo. Moet dat echter nog uitzoeken.

ronaldk

Je kan een servo wel honderden standen geven. Afhankelijk wat je wat je wil. Alleen de decoder moet het aankunnen. Niet alle decoders kunnen het. De meeste decoders kunnen maar twee standen aan. Er zijn dus decoders die meer standen aan kunnen. Sommige doen de extra standen met extra adressen voor één aansluiting. Niet met extra aansluitingen op de decoder. Dat ook vrij logisch was vanwege de besturen op de apparaten. Dan is stand 3 en 4 het tweede adres van die aansluiting. Met een eigenbouw decoder zou je dat kunnen aanpassen naar eigen inzicht.