Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ditali Z eren via spoor... ?

Gestart door Paulogic, 11 maart 2024, 10:52:51 AM

Paulogic

Z loc's zijn meestal toch analoog gestuurd, als ik het goed heb.
Zou het mogelijk zijn om één loc(je) digitaal te sturen door een decoder "extern" te gebruiken.
Daarmee bedoel ik niet ingebouwd in een wagon of zo maar tussen DCC spanning en rails.
Dus de "motor" uitgang van de decoder aangesloten op de rails. Decoder ergens onder de baan gemonteerd.
T'is maar een idee he.

Bedoeling, mss een klein Z modelletje ombouwen als industrielocje in een Spoor Nul project.
mvg,
Paul(ogic)

mahtoska1

Dit zou moeten lukken. Gewoon eens proberen zou ik zeggen.

Klaas Zondervan

Het kan wel, maar ik zie niet zo gauw wat het nut is. Dan kan je dat locje toch net zo goed analoog blijven besturen?

Floris

nouja t idee is dat je de lastregeling van de decoder kunt gebruiken zodat t locje wat knapper rijdt. In theorie gaat dat, indien de stroomafname goed genoeg is. Mogelijk puntje is wel ontsporingen en kortsluiting.

raf

zo laat ik mijn eggertje op mijn baan rijden
een oude V3 onder de baan en klaar
de wissels zet ik dan om met de resterende uitgangen
wissels gaan bij mij met een servo en een pic processor
ik heb voor beide standen van de servo maar 1 draad nodig
staat er 5 volt op dan staat hij recht uit staat er 0 volt op dan gaat hij langzaam naar afbuigend

en dat werkt reeds jaren naar tevreden heid

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Paulogic

Het idee is om ook dat lotje op te nemen in de digitale besturing natuurlijk. Dit is gemakkelijker dan een extra analoge
voeding/regelaar te moeten installeren en mee te sleuren. Het gaat hier over 2 (of later maar) module bakken...
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

Net bedacht, het zal vermoedelijk niet aangewezen zijn op éénzelfde centrale want de spanning voor Nul is 18-21V dacht ik en voor
Z gaat dit teveel zijn, vrees ik.
mvg,
Paul(ogic)

Floris

valt mee denk ik. toevallig dit weekend zitten rommelen met kleine motortjes aan een normale decoder en dat leeft allemaal nog.

RobVille

Misschien een ander idee. Bij VPEB vind je een digitaal systeem, Dinamo, waarmee je zowel gedigitaliseerde en analoge locs op een modelbaan kan laten rijden waarbij bloksturing en terugmelding geïntegreerd is en tevens wissels, seinen, lampen, deuren ... aangestuurd kunnen worden. Het voordeel is het niet ombouwen van je locomotieven en toch een mooi treinverloop  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

rgp

Paul,

Kijk eens bij azar models. Die maken treinen z analoog en digitaal

Roland

mahtoska1

Citaat van: Paulogic op 11 maart 2024, 11:54:23 AMNet bedacht, het zal vermoedelijk niet aangewezen zijn op éénzelfde centrale want de spanning voor Nul is 18-21V dacht ik en voor
Z gaat dit teveel zijn, vrees ik.

Dit spanningverschil kan opgelost worden door een paar diodes in serie te plaatsen.

mahtoska1

Heb je een idee welke lok je zou gebruiken. Zo goed als alle Z lokomotieven kunnen gedigitaliseerd worden.

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 11 maart 2024, 12:17:06 PMBij VPEB vind je een digitaal systeem, Dinamo, waarmee je zowel gedigitaliseerde en analoge locs op een modelbaan kan laten rijden....
Dat werkt inderdaad, maar er komt per blok nog hardware bij kijken waardoor je per saldo waarschijnlijk duurder uit bent.
En Dinamo moet bestuurd worden door een computerprogramma, want daarin wordt bijgehouden waar elke loc zit.

Klaas Zondervan

Citaat van: mahtoska1 op 11 maart 2024, 13:12:25 PMDit spanningverschil kan opgelost worden door een paar diodes in serie te plaatsen.
Maar dan raakt de lastregeling in de war.

Paulogic

Eigenlijk zou ik willen vertrekken van een 2de hands Z-start setje. Die verschijnen regelmatig te koop.
Daar zit dan zo'n klein 3-assig stomertje bij, waarvan ik de carosserie zou willen verwijderen en dan
er iets "fabrieksloc" achtig wil op maken. Z-schaal tov Nul is dan wel mooi que verhouding.
Tevens zou het maar om een half metertje spoor gaan of zoiets. Wat ik kan inpassen in de reeds ontwikkelde
grote en ook nog klein (ouder) fabrieks gebouw.
mvg,
Paul(ogic)