Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AutoCad

Gestart door Mbonner, 08 maart 2024, 17:27:24 PM

Mbonner

Beste, ik ben op zoek naar AUTOCAD blocks van sporen of onderdelen van LIMA modeltreintjes m zelf een spoortraject te tekenen. Zou dit bestaan aub?

ronaldk

Denk het haast niet. Ik heb nooit zo iets gezien. Ik had / heb ooit een bieb van Rocoline in DXF. Via een exportfunctie van een oud banenprogramma kon je ook nog wel eens wat onderdelen krijgen.

Koen

Ik ben ooit begonnen aan het opmeten en tekenen van wissels van Peco maar het is niet evident om alle hoeken te bepalen. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt omdat te veel tijd vroeg. Bovendien werk ik vooral met flex rails wat het nut van deze schaaltekening voor een stuk overbodig maakte.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Gewoon de zaken zelf opmeten of kijken in de oude boeken van Lima gaan zoeken naar de geometrie en zo de boel zelf tekenen.
Ik heb hert zelf gedaan voor Tillig Elite, maar daarvan vindt je alle nodige info op hun website. Van Lima is bijna niets meer terug te vinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Er bestond vroeger een kaart waar je de track mee kon tekenen, bochten, wissels,... heb ik ooit gehad. De enige die ik daarvan nu nog heb is die van de oude Lego treinen

Maar in blocks, dan zal dat vooral zelf uittekenen zijn. En zit je in sé nog steeds met oude sporen te werken (begrijp me niet verkeerd, m'n nonkels hun baan zaliger was ook daarin opgebouwd, maar die sporen konden roesten enz)
Greetz

Thommy

Paulogic

in Railmodeller Pro zit Lima HO NEM120 nog bij de soorten "rail sets".
Exporteren van één stuk kan enkel naar een jpg bestand of een JMRI maar dat is iets specifiek (zie Goegele)

Maar... ik kan wel alle stukken op een ontwerp zetten (bvb) en deze dan printen naar een PDF (AI formaat).
Die AI kan je dan misschien importeren in Autocad. Althans, zo doe ik het naar Coreldraw en het zijn
effectief vectoren die ik krijg, exact op maat. Zo kan ik dan tot op de mm, de rest van mijn baan (proberen)
plannen.
mvg,
Paul(ogic)

Thommy

Citaat van: Paulogic op 19 maart 2024, 16:17:08 PMin Railmodeller Pro zit Lima HO NEM120 nog bij de soorten "rail sets".
Exporteren van één stuk kan enkel naar een jpg bestand of een JMRI maar dat is iets specifiek (zie Goegele)

Maar... ik kan wel alle stukken op een ontwerp zetten (bvb) en deze dan printen naar een PDF (AI formaat).
Die AI kan je dan misschien importeren in Autocad. Althans, zo doe ik het naar Coreldraw en het zijn
effectief vectoren die ik krijg, exact op maat. Zo kan ik dan tot op de mm, de rest van mijn baan (proberen)
plannen.

Pdf houdt idd rekening met vectoren. Maar terug naar een cad-programma loopt niet altijd zo lekker helaas
Greetz

Thommy

perk

Er staan in SCARM 3 soorten LIMA sporen (met wissels etc).

Waarom niet gewoon dit soort programma gebruiken en het buiten Autocad houden?
SCARM en dergelijke zijn gemaakt om sporenplannen te tekenen

ronaldk

@Perk / Patrick: Omdat voor sommige mensen eenmaal handigere zijn met Autocad dan met SCARM. Zelf heb ik een aantal layoutprogramma's geprobeerd. Alleen ik kwam altijd terug bij Autocad. Omdat ik daar sneller, nauwkeuriger en voor mijn gevoel beter mee aan de gang was.

SuSke

Ik treed Ronald bij. Ook verschillende ontwerpprogramma's gebruikt. Uiteindelijk geeft AutoCad me de vrijheid om alles gewoon zelf en vloeiend te ontwerpen. En al sik dan een complexe wissel heb, dan is dat een uitdaging bij om die dan eens zelf te gaan maken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.