Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verzenden met garantie B post, hoe zit dat

Gestart door hapkin, 04 maart 2024, 21:56:56 PM

hapkin

Dag allemaal,

Verzenden met B post en garantie ... hoe zit dat ?
Wat als je pakje toch verloren gaat, hoe kan je de waarde dan bewijzen.
Is een printscreen van de transactie tussen koper en verkoper genoeg.

Wie heeft ervaring

Mvg Steve 

stoomlokje

als je de koper bent, kan je niets anders doen dan de verkoper inlichten en hopen dat deze een klacht indient.
De Bpost is niet zo vrijgevig met het geven van schadevergoeding, en dat geld ook maar tot een bepaald bedrag.

rgp

Saskia,

Dramatisch !
-Ik heb ook een stoomlok in Frankrijk gekocht.  Was opgestuurd aangetekend en verzekerd. Werd voor de deur afgezet en de postbode had zelf afgetekend ! Bij BPost geweest en gewoon schouders opgehaald.
-Bij aangetekende zendingen word gewoon niet aangebeld: papiertje (slecht en onvolledig ingevuld) onmiddellijk in de brievenbus.  BPost antwoordt: weten we, maar doen ze allemaal !

Postbodes zijn enkel actief als er gemeld wordt dat er 4500 ontslagen gaan worden wegens stopzetting van krantenkontrakt.

Roland

PeterVG

#3
Steve

Als B-Post je wandelen stuurt. Als de verzender alle hoop opgeeft. Dan is er nog een lichtpuntje. De ombudsman van de posterijen.
Alle zendingen worden gewogen bij het binnenkomen en verlaten van de postsorteercentra. Dat zijn digitale data die de ombudsman kan zien.
Zoals ik hier reeds een keertje aanhaalde was een loc uit mijn pakket gestolen in het postsorteercentrum. B-Post ontkende staalhard. Na tussenkomst van de ombudsman moest B-Post uiteindelijk toegeven en de verzekerde verzending vergoeden. Ik heb een vervangloc bekomen maar het heeft veel moeite gekost van de verzender en de ombudsman.

B-Post is helaas niet ter goeder trouw :-\

raf

post.nl hetzelfde verhaal
De ontvanger is niet de klant het is die dat het pakket verzend die klacht moet indienen

succes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

hapkin

Het is een lang verhaal van mijn pakje, maar na meer dan een week te wachten, is het toch vandaag in het sorteercentra geraakt en zal het wel goed komen.
Ik dring bij verzending altijd aan op de garantie van de post.
Ik heb er nog nooit gebruik van moeten maken, maar nu dus wel (dacht ik gisteren)

Er staat in dat je verzekerd bent voor max 500 euro > dat is toch al een geruststelling.
Maar dan vragen ze een factuur of aankoopbewijs ...
Hoe zit dat tussen 2 particulieren, ik kan geen factuur maken van een 2de hands loc
Wie heeft ervaring ?

Mvg Steve



 

SuSke

Maak dan een pro-forma nota op die de prijs van de loc (fictief) vastlegd.
Je bent beide niet BTW-plichtig dus je hoeft geen factuur te schrijven, een gewone nota is voldoende.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Houdini

Ik heb al 2x beroep moeten doen op de verzekering. Daarom zal ik zelf ook altijd verzekerd verzenden, en vraag ik dat ook als ik iets laat komen.

Hoe het praktisch in zijn werk gaat.
Eerst en vooral meen ik me te herinneren dat het pas na x aantal dagen bekeken kan worden. Hoeveel dat is, weet ik niet meer. Dat is om te vermijden dat er al een dossier wordt opgestart voor een pakje dat plots toch terug opduikt, zoals dat van jou.

Het maximale bedrag dat je vergoed krijgt, is inderdaad 500 euro, Voor het pakket zelf. De verzendkosten die je betaald hebt, komen daar nog bovenop.

In geval er een dossier moet worden geopend, vraagt Bpost (of de verzekeraar) inderdaad een factuur, of andere stavingsdocumenten. In mijn geval heb ik steeds het rekeninguittreksel van de betaling gebruikt, samen met de communicatie tussen koper en verkoper (mail, Printscreens van de chat van 2dehands, ...)
Om die reden is het dus ook belangrijk dat de mededeling van de overschrijving de lading dekt.
Als je een dossier indient, moet je zowel de gegevens van de koper als van de verkoper meegeven. Dat zijn punten waarop ze kunnen checken: komt dit overeen met de gegevens op het rekeninguittreksel?
Met andere woorden: een factuur is niet noodzakelijk, maar zorg er wel altijd voor dat iemand anders (De dossierbeheerder die het dossier dus bekijkt en analyseert) duidelijk uit de documenten kan halen om wat het gaat. Dan is er weinig discussie.

Ik moet zeggen dat ik telkens vergoed ben voor het verlies.