Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Servo mysterie

Gestart door Cozzy, 03 maart 2024, 18:35:05 PM

Cozzy

Help!
Ik zit met een elektrisch/elektronisch probleem en ik raak er niet uit...

Dit is de situatie:
Ik verleg de wissels op mijn baan met servo's.
Hiervoor gebruik ik sinds het begin de Uhlenbrock servodecoder met hartpunt polarisatie (67810)


En als servo gebruik is het model Van Hobbyking HXT900


Alle servo's (37 stuks) werken helemaal correct, behalve de laatste twee die ik toegevoegd heb.
Ik heb ze aangesloten op de servodecoder, afgesteld zodat de uitslag naar links en rechts beperkt wordt en wanneer ik de baan vervolgens aanzet werkt alles goed.
Bij die laatste twee worden de wissels  correct omgelegd, ompoling harstuk klopt helemaal. Tot wanneer de baan een 5-tal minuten in gebruik is en de wissels een keer van positie zijn veranderd... Dan worden de servo's warm en vervolgens slaat de servo extreem uit waarna die stuk is.

Ik heb ondertussen de bekabeling helemaal nagekeken en daar vind (meet) ik niet meteen een fout.
Alle andere servo's (ook degene die op die ene servodecoder hangen) werken perfect en worden niet warm wanneer ze gebruikt worden...
Ik heb de bekabeling van alle servo's bewust 'getwist' om storing te voorkomen.
Ik weet het even niet meer...
Ik heb ondertussen 4 servo's verbrand  :'(

Hieronder een zicht op de bovenkant van de module, het gaat om de twee meest rechtse wissels (die het op het enkelspoor zitten) :


En een zicht op de onderkant van de module, het gaat hier ook om de twee meest rechtse servo's:


Alle hulp is welkom!
Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

raf

probeer eens met een ander type servo
BV Mg 90S   
maar kijk uit niet de 360° servo kopen want dan heb je ellende
10 stuks kosten 19 euro bij aliexpress

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RobVille

#2
.... of sluit deze servo's eens aan op een andere uitgang op deze decoder. Zelf had ik ook dit probleem met een ander type decoder. Forse beweging van de servo met als gevolg een kapotte servo. Later bleek de uitgang op de decoder stuk te zijn. Ik ben een landschapsbouwer ;D  maar kunnen de soldeerverbindingen (kousjes) tussen de servo en decoder een rol spelen. Immers de derde en vierde (!) servo worden zonder uitbreidingen met de originele kabel op de decoder aangesloten. Typisch dat pas na verloop van tijd deze servo's warm worden. In de handleiding van de decoder staat een cv-waarde waarbij de spanning naar de servo af fabriek standaard is ingeschakeld (waarde 1).

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

De draden naar die twee servo's zijn duidelijk langer dan de andere. Ondanks het feit dat ze gevlochten zijn kunnen ze stoorsignalen oppikken. Daardoor kan de servo om zijn eindstand blijven jitteren wat een constante belasting voor het motortje vormt.

In de Uhlenbrock decoder bestaat de mogelijkheid om de stuurpuls uit te schakelen als de servo geen opdracht krijgt. Dan voorkom je dat jitteren.
Als ik de handleiding goed begrijp zit dat in CV 119.

Paulogic

Zoals Klaas zegt.
Met mijn SwitchPilot servo diende ik voor die gelijkaardige servo's ook 2 zaken aan te passen.
Enkel stroom op de servo tijdens beweging en nadien stroom "uit', ook enkel pulsen bij bewegen en
na eindpunt ook geen puls meer. Een van die 9G servo's had namelijk af en toe moeilijkheden om naast
een simpele constructie te bewegen ook nog eens op het eind een microswitch aan te drukken.
Af en toe jitter of bibberen zoals dat er uit ziet en nu is dit opgelost.
Het probleem doet zich echter niet voor met de ESU servo's. Die hebben precies meer kracht ook al zijn
het zo'n kleine 9G modellen. De metalen versie is al helemaal verassend, die blijkt kracht te hebben,
niet normaal. (in vergelijking met die goedkopere servo's).
ps : ik gebruik eerst de blauwe 9Gkes om te testen en vervang dan toch met ESU's. Die blauwkes durven
het nogal eens begeven, zonder enige denkbare reden behalve dat ze niet zo "sterk" geconstrueerd zijn misschien?
mvg,
Paul(ogic)

Cozzy

Dankjulliewel voor de verschillende tips!
Hiermee kan ik al even verder aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Hallo,

Ik heb de bekabeling opnieuw nagekeken en uitgemeten, bleek OK te zijn.
Heb daarna de decoder via de CV waarden aangepast zoals Klaas aangaf. Daarna de servo's voor de zekerheid opnieuw ingesteld qua uitslag en momenteel doen de beide servo's het goed!
Ze worden niet meer warm/heet en tot op heden nog geen spastische uitslag van de servo gezien  :)
Nu nog even aankijken dat het zo blijft...

Alvast bedankt voor de waardevolle tips, weeral iets bijgeleerd  :)

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog