Het gebruik van het forum

Gestart door Gerolf, 16 januari 2005, 21:48:45 PM

Gerolf

In de hoofding van dit forumgedeelte staat dat men hier zijn ei kwijt kan, zijn gal kan spugen. Zover wil ik niet gaan, maar toch zijn er enkele dingen die me storen als ik zie hoe dit forum soms gebruikt wordt.
- soms worden er t? overvloedig citaten gebruikt van vorige berichten: dit be?nvloedt de leesbaarheid van de berichten negatief, vaak is het 'nieuwe' aan het bericht zelfs moeilijk te vinden.
- soms worden er discussies/besprekingen gevoerd die beter priv? kunnen, m.a.w. waar anderen op het forum nauwelijks een boodschap aan hebben.

Beste mede-modelspoorders, het is zeker niet mijn bedoeling mensen persoonlijk te kwetsen of dit forum al te 'droog' te willen maken, maar ik denk dat sommige berichten beter langs de gewone email kunnen besproken worden.
Hierdoor zullen de berichten op het forum meer voor het grotere modelspoor-publiek interessant zijn en wordt dit forum nog beter dan het al is.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
urlhttp://home2.scarlet.be/gerolfp//url
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#1
Gerolf, Zielebroeder,

Precies wat ik ook begon te merken: een iets t? overvloedig gebruik van citaten! En andere dingen, die zoals je zegt, idd beter "van man tot man" kunnen besproken worden. De optie bestaat immers om mekaar mails te sturen via het forum...
Er zijn nog zo een paar dingen die ik maandag eens met de redaktie ga bespreken.
Je sloeg de spijker maar weer eens deftig op de kop.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

#2
Tony,
'k Ben blij dat ik niet de enige was die zich wat stoort aan dergelijke dingen. Ik hoop wel dat ik alleen gedrag en geen mensen op de kop heb geslagen.
Bestaat er zo iets als een Forum-Netiquette (aanbevolen gedrag-)verklaring? Misschien zou dit wel nuttig zijn.
Misschien kan dit gecombineerd worden met een wegwijzer voor de forum-onderdelen, algemeenheden over het forum, hoe links gebruiken, de 'ondertitels', ...
M.a.w. een FAQ (maar dan ?cht: de antwoorden op de meest gestelde vragen) over het forum zelf, eventueel met de hoofding "Lees dit eerst" ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#3
Eigenlijk is dat hier nooit gepubliceerd: dank zij de "starters" van dit forum liep dat van het begin vlotjes. Maar ik overweeg inderdaad toch wat aanbevelingen in de dienstmededelingen te gaan zetten, uiteraard in overleg met de mensen van MSM...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

#4
Dag Gerolf en Tony,

Ja, Gerolf uw opmerkingen zijn wel raak! Wij, op het Z-forum, hebben misschien een beetje teveel priv?-zaken overgestuurd. In die zin, het RV dat nu vastzit, was zo'n onderwerp. Ook ??n keer te 'live' geweest, misschien.

Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met het feit dat de Z-schaal in Belgi? zo intiem is en, dat wij zo gelukig zijn - en gemotiveerd zijn - om er echt naar toe te gaan , met het modulair bouwen van zo iets klein.

Dit is mijn eigen mening, ik ken niet deze van de andere drie Muzketierz. En, als het zo overgekomen is bij een paar van jullie, onze excuses hiervoor.

Denis.

Het is met vallen en opstaan dat je verder geraakt!
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Peter

#5
Hallo Gerolf,Tony,

Je slaat (weer eens) de nagel op de kop. Dat is ook de reden dat ik me de laatste tijd wat op de achtergrond hou. Als ik niets zinnigs weet te zeggen (schrijven) hou ik gewoon mijn mond. Mensen die echt willen kletsen tegen elkaar, zouden dit beter via een chat-box zoals bv. MSN of zo doen. Wat met ook opvalt is dat er dikwijls vragen gesteld worden over onderwerpen die reeds in het lang en breed zijn besproken in MSM. Ik zou voorstellen dat in zo'n geval de moderator, Tony dus, deze mensen zou verwijzen naar het bedoelde MSM nummer . Sommige magazines, de Miba bv, zijn gestopt met hun forum, omdat die dikwijls verzanden in overloze diskussies, zoals over het (niet lachen) "Rechtschreibe-gesetz" m.a.w. de juiste schrijfwijze van woorden.
Ik zou zeggen, Tony, maak eens een lijstje met voorwaarden, waar de diskussies en vragen over mogen gaan, en beperk desnoods het aantal antwoorden op de diskussies.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

#6
Peter,
Ik bestudeer dit soort dingen inderdaad. Sommige dingen storen me en op een bepaald moment, als het niet gesnapt wordt, gooi ik de "draad" eruit...
Wat het "Z"-forum betreft, dit stoorde me helemaal niet want hieruit is dankzij het forum een positief gevolg voortgevloeid.
Gezellig is ??n ding, een chatbox inderdaad een ander.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

#7
Er is een serieus verschil tussen chatten en forumgebruik. Chatten is veel vluchtiger. Een forum staat toe van een in de tijd gespreid gesprek te kunnen voeren, waar andere kunnen invallen als nodig, en waar iets van achter blijft dat later eventueel opnieuw doorzocht kan worden. Zeker als men internationaal gaat, is een forum soms de enige weg wegens tijdsverschillen.

Wat nu op het Z forum gebeurt valt eigenlijk tussen de twee in. Probleem daar ook is dat er maar 4 personen kennelijk iets mee te maken willen hebben. Dus eender wat, het zal altijd een onderonsje lijken. En wat dat RV betreft, dat is toch geen probleem. Integendeel, het is dacht ik de bedoeling zoveel mogelijk mensen erbij te betrekken. Dat gaat nu eenmaal niet met mail of chat. Wie zou willen dat we het hele forum een mail sturen om iedereen uit te nodigen?

Tony, wat het eruit gooien betreft. Is het niet beter van gewoon de trhead te locken? Op die manier blijft wat bruikbaar is van de thread toch toegankelijk.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bartie

#8
Ik ga een heel eind mee in datgene hierboven geschreven is maar heb toch enkele randopmerkingen:
1)Je kan toch moeilijk verwachten dat er geen vragen mogen gesteld worden die al in MSM zijn behandeld. Iemand die juist begint met modelspoor zou dan al de voorbije jaargangen moeten kopen om een antwoord op een vraag te hebben. Dit forum is er om elkaar te helpen , je kan altijd verwijzen naar een oud nummer (wat ook gebeurt)maar geen vragen weigeren omdat ze toevallig al eens verschenen zijn in MSM. Dit zou voor (jonge) beginners al een serieuze investering zijn.
2)Een lijst met wat je mag vragen en wat niet? Dit is een forum voor modelspoor, en dat wil (volgens mij) zeggen dat er over dit onderwerp vrij mag gevraagd en gediscussieerd worden. Berichten die niets met dit onderwerp te maken hebben mogen inderdaad verwijderd worden.
Berichten die wel met modelspoor te maken hebben kunnen niet verwijderd worden zonder aan censuur te doen. Een overvloed aan regels is nog nooit ergens de sleutel van succes geweest. Dit zal trouwens enkel de nieuwelingen afschrikken om een bericht te sturen.
Beter zou het volgens mij zijn van, als de moderator het nodig vind, een persoonlijke mail te sturen naar diegenen die volgens hem het forum verkeerd gebruiken en hen daar vriendelijk op te wijzen.

Groetjes Bart.

Gerolf

#9
Dag allemaal,
Tja, wat moet ik hierop zeggen?

De 'muzketiers' voelen zich aangesproken, en ik moet toegeven dat ik bij sommige gedachtenwisselingen over de z-modulebaan wel wat zat te fronsen. Anderzijds merk ik wel dat die mensen weinig forum-alternatieven hebben, zoeken naar mede-sympathisanten en uiteindelijk (ook al hebben ze intussen 8 pagina's gevuld) toch ??n en ander bereikt hebben. Het doel heeft hier zeker de middelen geheiligd. Ook al ben ik geen 'Zetter', ik wens jullie het beste ermee!
Peter's opmerking over het woordengevit beschrijft de directe aanleiding tot mijn ietwat ge?rriteerde thread (draad): over een ander onderwerp (ik denk digitaal) waren enkele mensen echt wel aan't hakketakken naar mekaar toe. Dit ging voor mij de leuke sfeer op dit forum te buiten.
We doen het zeker niet slecht, hoor! Als ik zie hoe het er op sommige andere forums (newsgroups) aan toegaat (vb rec.models.railroad en aus.rail.models) dan houden we het hier erg beschaafd!
Verder treedt ik Bartie (Bart) volledig bij: ook al is een onderwerp al eens besproken in een (recente) MSM of zelfs pas op dit forum: een nieuwkomer op het forum kan dit niet weten, en verdient een even goed antwoord als ieder ander.
Nog even over 'Netiquette' (voor de eigen deur vegend...): stoort het mensen als ik al mijn antwoorden teken met een verwijzing naar mijn website?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#10
De MuZketiers hebben wat veel Zitaten in hun berichten....
Vandaar dat het wat lang werd. Maar 't is wel een positief verhaal, er komt daar een eerste live-forum uit voort en dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Er zijn andere mensen die ik al via mail op hun plaats heb gezet en als die blijven doordwepen en hun mening opdringen....
Geraden!
En wat Bart zegt over vragen mbt artikels die vroeger verschenen, dat kan inderdaad niet iedereen weten. Zeker nieuwelingen niet. Ik heb alle nummers in huis maar weet niet alles van buiten...
En zelfs indien, dan nog.

Regels: er zijn geen regels, in die zin dat we (hopelijk) met een hoop gelijkgestemde mensen samen op een plezierig en leerzaam forum zitten, en het aantal groeit gestaag.
Expliciete regels gaan kandidaten onnodig afschrikken.
We leven in een beschaafd land en we mogen dan ook van eenieder verwachten dat hij zich aldus gedraagt. Dat zijn de tot nu toe "ongeschreven regels", gewoon etikette dus.
Bart zat bij de mee-lanceerders van dit forum (ik dank hierbij nog eens de mannen die zonder verwijlen dit forum hielpen bouwen!) en weet, zoals jullie allemaal wel, dat een minimum aan etikette en respekt van de inhoud van een forum gewoon normaal is.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

D_Loc

#11
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Nog even over 'Netiquette' (voor de eigen deur vegend...): stoort het mensen als ik al mijn antwoorden teken met een verwijzing naar mijn

Ik vind het geen probleem als mensen ondertekenen met een link naar hun eigen website. Zeker niet als die site interessante informatie bevat en dat is op uw site zeker het geval.
Ik hoop zelf ook binnenkort aan een baan te beginnen daarbij heb ik er ook al eens aangedacht om de voortgang bij te houden via een website (dit zou dan wel ten koste gaan van de treingeluiden).

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Havoc

#12
Geen enkel probleem voor mij als een signature een regel of 2 is. Maar als het begint met 5cm tekst en foto's zoals op enkele andere forums waar ik kom, dat wordt het een beetje van het goede te veel. Daar zijn de signatures vaak langer dan de posts.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.