Wintrack programma

Gestart door floere, 15 februari 2024, 19:00:33 PM

floere

Hey, volg hier al een tijdje dit forum. Zijn hier mensen die wintrack gebruiken om spoorplan uit te tekenen ? Ik heb een ruw plan uitgetekend en zou dit willen uitwerken met een tekenprogramma voor modelspoor. Wil te weten komen of de gebruikers van wintrack tevreden zijn? Shoot, groeten floere.

floere

Word wintrack hier niet gebruikt? grt.

Klaas Zondervan

Ik heb helemaal geen behoefte aan een tekenprogramma. Doe het met een liniaal en een passer.

stoomlokje

ik heb Wintrack gebruikt, maar is nog een oudere versie Wintrack-12 3D
is wel redelijk gebruiksvriendelijk , maar heeft toch ook zijn beperkingen, en is niet goedkoop.

doomslu

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 februari 2024, 22:26:42 PMIk heb helemaal geen behoefte aan een tekenprogramma. Doe het met een liniaal en een passer.
Ik ook. Werkt veel beter.
Dus sorry, geen Wintrack...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

perk

Ik heb een simpel baantje, en heb SCARM gebruikt.   Ik vond dat wel de moeite.

just4fun

Als professioneel CAD-manager gaat mijn voorkeur ook altijd naar PAD (potlood aided design 😉).
Paul

oebr

Geef mij maar Anyrail, prima softje.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loco

IN MSM heeft twee keer een bespreking gestaan van Wintrack v6.0 en v13 (feb 2017). Intussen zit men aan versie 16. Ik zou het aanraden als je een ruim baanplan moet tekenen en het geld ervoor over hebt. Het is één van de weinige programma's die zeer goed wordt onderhouden. De 3D functie vind ik persoonlijk iets extra om mee te spelen, maar voor mij hoeft het niet. Ik heb het gebruikt om een spoor 1-baan uit te tekenen. Hiermee kon ik precies zien of ik goed zat met de positie van mijn wissels. In HO kan je misschien meer schuiven met je sporen, maar dan kon je bedrogen uit in schaal 1, tenzij je de wissels ver genoeg van elkaar legt. Daarnaast heb ik een grote HO-baan getekend voor iemand anders waarmee hij kon beoordelen of zijn idee realiseerbaar was en voldeed aan de verwachtingen. Andere programma's kunnen dat misschien ook, maar je vraag ging over Wintrack.

floere

Bedankt aan allen om te reageren!

stoomlokje

aan # 4 , Luc,

Ik zie mijn baan toch niet uitgetekend worden met potlood hoor, ik heb in't begin véle pogingen ondernomen, maar dat dan toch maar opgegeven, daarvoor is ze wat aan de grote kant, zelfs op schaal 1/10, moest meerdere vellen papier aan elkaar kleven, en véél gommen waardoor uiteindelijk de tekening onleesbaar werd.
Trouwens op schaal 1/10 is 1 mm verschuiving in werkelijkheid al 1 cm en dat heb je snel met een potloodtekening
En toen toch maar WinTrack aangeschaft.

Klaas Zondervan

Is toch een zaak van nauwkeurig tekenen. Ik gom zelden, na de potloodlijnen zet ik ze in inkt met een fineliner. Als het niet naar mijn zin is, pak ik een nieuw vel papier en begin opnieuw.
Dat voorkomt dat je wordt afgeleid door lijnen die niet de bedoeling waren.
Soms begin ik wel 6 of 7 keer opnieuw voordat het plan definitief is.

Paulogic

Ik werk op Mac en heb ooit Railmodeller Pro gekocht. Doet heel goed zijn werk en is vrij snel onder de
knie te krijgen... T"is maar een tip natuurlijk.
mvg,
Paul(ogic)

torenkraanpipo

ik gebruik wintrack V15, en daar ben ik best tevreden van. Vergt wat oefenen in het begin maar levert mooie resultaten.
 

Red Falcon

Ik gebruik al jaren Winrail en ben daar heel tevreden mee.
Helaas ken ik Wintrak niet.