SpoorwegJournaal 257

Gestart door doomslu, 15 februari 2024, 09:59:48 AM

doomslu

De abonnees kregen hem wellicht al, in de krantenkiosk wordt hij zaterdag verwacht: Spoorwegjournaal 257.

Er waait een frisse wind door Spoorwegjournaal met een vernieuwd team. Je moet zeker eens een kijkje nemen.
Naast 4 geschiedkundige artikels worden maar liefst 16 actuele onderwerpen besproken.
Een must voor wie op de hoogte wil blijven van de Belgische spoorwegen!



Een voorproefje krijg je in de nieuwsbrief (KLIK)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Ik heb nr 257 nog niet ontvangen, zijn er hier meer abonnees (uit NL) die hem nog niet binnen hebben?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Denk morgen of overmorgen Dirk. Post op maandag is zeer zeldzaam. En ik heb hem ook nog niet. Denk woensdag. Dus even geduld.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Bedankt voor je reactie Mark, nog maar even geduld hebben dan.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Mooi zo. Hier ook. Dank SJ voor jullie inzet.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

We zijn benieuwd naar de feed-back van jullie, specialisten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Ik heb wel kleine een opmerking over de layout, let op dit is slechts mijn persoonlijke mening  ;)

Er zijn diverse foto's die ca. 1,5 cm overlopen naar de volgende pagina en dat vind ik er niet zo mooi uitzien. Vooral op pagina 68-69 vind ik het eerder wat rommelig over komen.
Ik kan mij voorstellen dat het er op een beeldscherm prima uitziet maar in een gedrukt exemplaar zit je altijd met die vouw in het midden van het blad.
Ik zou deze foto's daarom passend binnen de pagina maken zonder overlap.

Foto's die doorlopen over een volledige kolom of meer van de andere pagina vind ik niet storend, zoals bijvoorbeeld op pagina 50-51.

De cover ziet er prima uit!
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Bart12

Ik was blij met de uitgebreide actualiteit die aan bod kwam.

Ik hoop dat hier op verder gebouwd wordt, want de Belgische spoorwegwereld verdient een goed blad.

De historische foto's en artikels lees ik ook graag, maar eigenlijk zie ik die liever in boekvorm verschijnen, omdat dit gemakkelijker en fijner is te raadplegen wanneer je naar iets op zoek bent.

PeterVG

#9
Dan heb ik goed nieuws voor U Bart.

Vorige maand heeft de nieuwe hoofdredacteur van SJ op de maandelijkse Trein projectie in Berkenbos Zolder zijn visie bekend gemaakt. Dit heb ik ervan onthouden.
Veel actuele foto's met een kernachtige tekst. Voor meer diepgaande uitleg zal verwezen worden naar website's. Ellenlange historische artikels genieten zeker niet zijn voorkeur.
Hij heeft ook de vraag gesteld wat wij als spoorliefhebbers graag in het blad zouden lezen. Dus zal dit hier ook wel kunnen. Hoe meer meningen hij verneemt hoe beter neem ik aan. Vreemd dat de vraag hier nog niet gesteld werd.

Mijn mening: Graag veel historische artikels. Maar ik ben wellicht één van de weinige.
Naar actua in een blad ben ik niet op zoek. Dat doorblader ik steeds snel zonder veel aandacht. Dit is oud nieuws dat via de socials al eerder de wereld werd ingestuurd. De bijhorende foto's zijn ook al eerder via internet gevonden.
Je kan je de vraag stellen of een actua blad veel nut heeft.

Of anders gesteld.
Is het gezien de huidige economische realiteit niet gewenst om MSM en SJ terug samen te voegen. Terug naar de begindagen van SJ?
Ik ben zeker geen vragende partij want een blad met enkel oog voor modelbouw geniet mijn voorkeur.

Brossel

Citaat van: doomslu op 28 februari 2024, 09:14:21 AMWe zijn benieuwd naar de feed-back van jullie, specialisten.

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Dirk en Peter.

Zelf ben ik al jaren abonnee van Modelspoor Magazine. Heb ze hier thuis liggen vanaf de teaser nummer 0!
Wat mij betreft het blad graag puur voor modelbouw houden en niet samenvoegen met de grootspoor actualiteiten van SJ.
Dat zou vrees ik teveel ten koste gaan van het modelspoor plezier.

Spoorweg Journaal koop ik bij gelegenheid en bij interesse in de inhoudelijke artikelen.
Voor mij is dat vrijwel altijd het geval als het gaat om de beschrijvingen van met name de internationale reizigerstreinen.
Zowel de historische samenstellingen zoals recent met de Saphir als modern met de NightJet zaken.
Waarom: dit soort artikelen komen zelden in boeken terecht...

Verder gaat mijn voorkeur ook vooral uit naar de historische artikelen.
De actualiteit in een twee-maandelijks blad is namelijk altijd maar beperkt: de socials zijn je toch al voor.
Tuurlijk moet er ruimte zijn voor actualiteit, maar graag in goede balans met historische artikelen.
Het Belgisch spoorwegnet is zo rijk aan historie en zoveel is ook nog steeds niet beschreven...

Als ik puur kijk naar de recente uitgaven MSM en SJ dan nog het volgende:
De internationale trein Saphir heeft zeker mijn interesse. Wel vind ik naar mijn mening teveel dezelfde grootspoor foto's in beide tijdschriften terug. Dubbelop dus. Ik zou dan liever meer foto's van de (verschillende) modelsamenstellingen Saphir gezien hebben in MSM. Liefst in actie op een mooie baan, zoals de openingsfoto met de blauwe 16 en de Roco set. En met een verwijzing naar de (komende) SJ voor de bijpassende grootspoor foto's. Dat motiveert om beide bladen te kopen.

Ik wens in ieder geval de betrokkenen wijsheid in hun koers! Maar bovenal plezier ook!
Het is en blijft een mooie hobby waar we allemaal graag over lezen

Groetjs Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Bart12

Welke facebookpagina's volgen jullie dan zoal voor actualiteit?
Ik zie daar vooral veel historische foto's verschijnen en weinig actualiteit.

En met actualiteit bedoel ik ook informatie, niet alleen foto's van de laatste speciale trein.
Als er op facebook een Traxx met I11 verschijnt is dat leuk, maar daar ontbreekt meestal wel de info wat de NMBS daarmee van plan is.