Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

baanplan

Gestart door henk, 16 december 2006, 09:49:31 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door henk

bedoel je daar alleen de bovenbaan mee gerolf[:p][:p][:p]

Toch niet waar zekers... ik en mijn grote mond ... [:(]
Tsja ... als ik een plannetje teken vertrek ik liefst van de beschikbare ruimte en de wensen van de modelbouwer. Maar misschien moet ik dit draadje gewoon eens eerst in zijn totaal doornemen, en dan iets schetsen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henk

alle hulp is welkom beginner weet je nog.
mischien wil ik wel te veel.[:D][:D][:D]

Gerolf

Ik heb dit draadje even terug doorgelezen, en vind nergens iets over je start-overwegingen en mogelijkheden voor je baanplan (beschikbare ruimte, noodzakelijke doorgangen, gewenste thema's op je baan, situering in tijd en streek, ...)
Mij lijkt het nuttig om die dingen eerst op een rijtje te zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Het basisplan vind ik niet mis, maar om de details te kunnen bijsturen heb ik een paar vragen aan Henk :

- staat je baan met de lange zijde (513 cm) tegen een muur ? Met andere woorden : kun je langs achter aan je baan of niet ?

- ben je van plan je schaduwstation steeds in ??n richting te berijden? Met andere woorden : beschouw je je stationsuitgang links als een dubbelspoor waar normalerwijze in Nederland rechts wordt gereden en in Belgi? links ? Dat heeft uiteraard geen belang voor de bediening, maar wel voor het wisselverloop in je station.

- met wat voor materiaal rij je of ga je rijden : goederen, reizigers of beiden ? Hou je van lange treinen of eerder korte ? Wil je in je station ook een beetje kunnen rangeren of zullen er alleen treinen halt houden en dan doorrijden ?

Met deze gegeven er bij kunnen we eventueel wat tips geven om hier en daar wat aan te passen.

Laat maar komen ! [;)]

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

henk

die 5.13 ligt tegen de muur aan.
ik wil tijdperk v bergachtig,en ik wil goederen en reizigerstreinen laten rijden
met een museumlijn naar boven toe.
mijn beschikbare ruimte is de afmeting van mijn grondplaat5,13-2,00 aan de rechterkant en 140 aan de linkerkant.
en wat bedoe je met je start overweging,gerolf.
en ik had gedacht duits switzers[:D][:D][:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door henk
en wat bedoe je met je start overweging.
Precies wat je reeds grotendeels antwoordde, wat je wil met je baan:
landelijk of industri?el of ...
hoofdlijn of regionaal ...
rijden of rangeren of ...
veel treinen tegelijk of eenvoudiger verkeer ...
naar een bestaand voorbeeld, of herkenbare delen in je baan of alles fictief ...
tijdperk, diesel of elektrisch, ...

ps: bijna elke "of" in die lijst kan je vervangen door "en/of"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henk

landelijk
regionaal
rijden
eenvoudigverkeer
fictief
tijdperk 5
electrisch
met een museumlijn,stoomloc
bergachtig
1 of 2 bruggen
voor mijn zijn de scenery en de details redelijk belangrijk
[:D][:D][:D][:D]

Gerolf

Een voorstel:



lichtbruin = laagstgelegen schaduwstation, mondt uit in spiraal links
middenbruin = midden-schaduwstation en rails in tunnels
donkerbruin = tunnels van bergbaan
zwart = zichtbaar

Door de 2 schaduwstations, goed voor 8 opstelsporen samen, kan je heel wat rijlengte simuleren. Aan het station zijn links wat opstelsporen voorzien voor de loc(s) van de museum-berglijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henk

ziet er goed uit gerolf.
ga het vanovond uit werken in wintrack.
bedankt dat je ff tijd heb genomen voor mij
ik zal je via het forum op de hoogte houden.
thanks[:D][:D][:D]

henk

hierbij het eerste stuk schaduwstation ben benieuwd of ik zo weg kom met die wissels achter elkaar.

joop lely

ziet er erg goed uit henk,wou dat ik al zo ver was.

henk


lichtgrijs=schaduwstation 1
rood=klimspiraal naar scenery
grijs=scenery
lichtgroen= schaduwstation2
lichtblauw=tunneltraject museumlijn
groen= museumlijn
[:D][:D][:D]
http://i125.photobucket.com/albums/p48/henkams/baanplan1.jpg

joop lely

zozo henk dat ziet er erg goed uit, hier kan ik nog wat van leren.
dit brengt mij ook weer op ideeen.[:D]

Gerolf

De rechtse lus in de museumlijn zou ik iets ruimer naar "onderen" nemen, kwestie van je stijgingspercentage zoveel mogelijk te milderen. De knik in de museumlijn zou ik ook iets meer naar links verplaatsen, want zo komt hij nogal dicht bij je onderste station.

Verder: mooi uitgewerkt!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henk