Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

baanplan

Gestart door henk, 16 december 2006, 09:49:31 AM

henk

Na een tijdje aanrommelen heb ik een plan klaar .wil het graag door jullie laten beoordelen. aangezien ik een beginner ben zal er wel wat hier en daar aangepast moeten worden.
weet alleen ik weet niet hoe ik hem moet plaatsen.
BVD..Henk

Anarchy

Stuur mij een mailtje met je plan erbij.

Anarchy


doomslu

Een eerste reaktie, Henk.

Je hebt een behoorlijke ruimte ter beschikking en je hebt blijkbaar veel ambitie. Ik wil je zeker niet afschrikken, maar het lijkt me heel vol met sporen te liggen.
Waar je zeker eens moet naar kijken is de hoogte van de sporen en de hellingspercentages. Je kan maximaal 3 cm stijgen per meter. Hou dat goed in 't oog.
Ik zie bvb. dat het groene spoor bovenaan over het spoor dat van je station komt loopt, terwijl het even verder naar rechts onder een ander spoor door loopt. Ik vrees dat dat niet kan.

Kun je ook iets meer vertellen van wat de bedoeling is. Stations, rangeren, landschappen en zo. Op die manier krijgen we een betere indruk van hetgeen je wil bereiken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Luc, dat is een tekenfoutje, lijkt me: de kruising moet andersom liggen. Je ziet het aan de bijgetekende brugdelen. De "keerlus" die rechts vanuit het station vertrekt hoort onder de ruimere boog te liggen.

Ondergronds lijkt het me ontzettend druk, Henk. Zijn die rails en wissels allemaal wel nodig?
Een bijkomend probleem is dat je last gaat hebben met de bereikbaarheid van je baan: je moet ten allen tijde zonder teveel moeite aan elk stuk van de baan kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henk

ten eerste bedankt voor je snelle reactie.
over te veel spoor in het schaduw station heb je gelijk .
daar kunnen rechts en links wel wat opstel sporen weg.
wat het hellings percentage betreft alles is onder de 3%volgens wintrack.en de hoogte waar sporen elkaar overlappen zoals rechtsboven is altijd minimaal 90 mm.
maar nogmaals ik ben een beginner dus raad en wijsheid zijn altijd welkom.
ik wil een berglandschap links en rechts tijdperk v
met een museumspoor naar het hoger gelegen station aan de linker kant.
met in het midden op het lager gelegen deel een station met wat huisjes.
maar nogmaals ik ben een beginner en mischien wil ik wel veel te veel.henk

henk

en wat voor mijn wel belangrijk is is detail in de scenery

doomslu

Goed gezien, Gerolf. Ik denk dat ik nog niet helemaal wakker was. [;)]

Henk, twee vraagjes.
- Kun je ook het schaduwstation eens posten ?
- Hebben je sporen in je station voldoende lengte ? Ik zie daar een opeenvolging van 5 wissels. Die nemen behoorlijk wat plaats in. Daar zou je wat kunnen winnen als je enkele kruiswissels gebruikt. Je treinen zullen dan ook wat minder slingeren.

Nog een algemene (persoonlijke) opmerking : sporen die parallel met de rand van een tafel lopen komen wat "stijf" over. Indien je er in zou slagen om die wat schuin te leggen krijg je iets meer dynamiek in het plan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

henk

ik weet niet hoe ik moet posten kan wel het wintrack file naar je toe sturen

doomslu

citaat:
Geplaatst door henk

ik weet niet hoe ik moet posten kan wel het wintrack file naar je toe sturen


Doe maar...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

henk

inmiddels aangepast links en rechts wat weg gehaald

henk

nogmaals ik ben een beginner dus alle raad is welkom

5307

ik kan je moeilijk helpen, ik ben zelf maar beginner in modelbouw [|)][;)]

Anarchy


Robert van den Broeken

mooi baanplan hoor henk . vind het een leuk idee ook .
Ik moet zelf ook nog steeds een baanplan hebben.