Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NMBS Eaos wagen met remplatform?

Gestart door amundsen, 07 februari 2024, 16:59:47 PM

amundsen

Tweedehands Eaos NMBS wagons van Liliput met remplatform zijn beschikbaar. Hebben dergelijke wagons ooit echt bestaan in België? Zijn er foto's die dit aantonen?

Metpetergaathetbeter

Ze bestonden maar er zitten verkeerde bougies onder die Liliputs dacht ik


Ziten er kortkoppelingsmechanismes op?

amundsen

Er waren enkele Eaos met gegoten draaistellen, zoals op deze foto, maar die waren waarschijnlijk in de minderheid.

Dit model lijkt een kort koppelingsmechanisme te hebben.



Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

Er is op you tube filmpje te vinden waar elke 5de wagon een remplaform had. Dit omdat loc iedere keer met 5 wagons achteruitrangeerde en er iemand plaats nam om over de radio te assisteren bij het rangeren

PeterVG

Wel Peter, dan moet ik spontaan aan deze denken.
De kalktransporten welke plaats vonden tussen Marche Les Dames en Namèche.



Elke 5de wagen (blauw) heeft inderdaad een platform.

Brossel

Citaat van: PeterVG op 10 februari 2024, 16:53:50 PMWel Peter, dan moet ik spontaan aan deze denken.
De kalktransporten welke plaats vonden tussen Marche Les Dames en Namèche.
Elke 5de wagen (blauw) heeft inderdaad een platform.

Hoi Peter,

Klopt die hadden idd platformpjes, maar die blauwe wagons waren echter geen Eaos-en maar waren van het type Fas.
(zojuist gecontroleerd op eigen fotomateriaal van die kalktransporten).

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

loco

Er zijn inderdaad Eaos met remplatform gebouwd voor de NMBS. Niet in elke bouwreeks en het aantal was ook beperkt. Enkele waren inderdaad terug te vinden voor het kalkververvoer tussen Nameche en Marche-les -Dames. Deze Eaos wagens waren toen reeds aan het einde van hun leven en zouden nadien vervangen worden door Fas-wagens.
Deze Eaos wagens in Marches-les-Dames waren van het type 1415G3 en hadden een metalen vloer. Ze waren alle afgeleid van het type 1415A3 die bij de levering een vloer hadden in hout. Van de reeks type 1415A3 waren een aantal gebouwd met handrem en remplatform. Over hoeveel wagens een remplatform hadden, heb ik niet kunnen achterhalen.
Een aantal wagens van het type 1415G3  werden in een vorig leven ook gebruikt voor het vervoer van zink en looderts en hadden bovenaan een witte band. Ik denk dat het om slechts 50 exemplaren gaat. Daarna zag je ze ook terug voor het bietentransport tussen Poperinge en Moerbeke Waas. Daarna in Marches-les-Dames. Daarna werden ze uit doenst genomen en vervangen door Fas-wagens.
Op al mijn foto's vind ik geen enkele wagen met gegoten draaistellen. Ik vermoed dat de foto van Anton Kendall een gehuurde wagen is. Die worden aangeduid met een letter H (bvb als type 1415H0). Ze Hiervan heb ik ook enkele foto's, maar dan eveneens met Y25 gelaste draaistellen. Maar niets neemt weg dat hiervan enkele exemplaren geleverd werden met gegoten draaistellen zoals op de foto. Deze wagens van het type 1415H0 werden gebruikt voor het vervoer van schroot door B-cargo en waren ex SNCF E78 Eaos-wagens. Zij kregen een UIC-nummer 31 88 533 5 000 tot 999 (bron ODB nr 55). Ik hoop hiermee een beetje duidelijk te hebben geschept.

PeterVG

#8
Geboeid door het onderwerp ben ik in mijn fotoarchief gaan graven. Intussen heb ik een deel van de foto's gedigitaliseerd en op mijn flickr account geplaatst.

Daarbij vond ik deze Eaos Type 1415A3 met remmersplatform. Met dank aan Peter Rabijns voor het aanleveren van de foto.



Wie nog wat meer wil snuisteren kan dit in deze albums.

Eaos type 1415 : https://flic.kr/s/aHsmTFkbB2
Eaos type 6503 : https://flic.kr/s/aHBqjBdRJa


De gehuurde Eaos wagens moet ik nog digitaliseren. Als ik tijd kan vinden zal ik dat doen in de toekomst.

amundsen

Iedereen nogmaals bedankt voor deze informatie!

En dank aan PeterVG voor het opgraven van deze foto! Ik had net nog een zoekactie gedaan op Flickr en was verrast deze foto te vinden die ik bij de vorige zoekactie niet had gevonden. En hier is waarom! ;D

amundsen

#10
Nog een vraag aan PeterVG: geen idee wanneer de foto werd genomen?

PeterVG

Nee, helaas niet maar het zal eind jaren 90 zijn schat ik.

amundsen

Een nadere blik op de foto van Anton Kendall laat zien dat de wagon twee verschillende draaistellen heeft (één gegoten, één gelast!).

Metpetergaathetbeter