Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Eaos ertswagen: hoe zag de binnenkant eruit?

Gestart door amundsen, 26 januari 2024, 09:27:41 AM

amundsen

Ik heb een partij Eaos Klein Modellbahn kipwagens aangeschaft. Aangezien deze wagons een zamac-pest hebben, heb ik de zamac-bodems verwijderd en print ik bodems met een 3D-printer.

Ik heb echter een vraag over een variant met een witte streep langs de zijkant, bedoeld voor het vervoer van looderts en zink.



Foto: Peter Van Gestel. Volgens het commentaar van de auteur van de foto gaf de witte streep aan dat de binnenbekleding van de wagon speciaal was.

Vragen :
1. Hoe zag de bekleding eruit?
2. Hadden deze wagons houten bodems zoals de andere Eaos of waren ze van metaal?
3. Hoe zag de lading eruit? Zou het slijpen van de oude zamac bodems een vergelijkbare lading opleveren? :-)
4. Hoe hoog waren de wagons geladen?

Alvast bedankt!

SuSke

#1
1. Hoe zag de bekleding eruit?
Waarschijnlijk zal dit een gewone vlakke bodem zijn, zonder veel andere toeters en bellen, de deuren moeten nog gebruikt kunnen worden.

2. Hadden deze wagons houten bodems zoals de andere Eaos of waren ze van metaal?
Als er erts in geladen wordt, is een houten bodem niet erg 'slijtvast'. De aangepaste bodems zullen wel uit staalplaat gemaakt zijn.

3. Hoe zag de lading eruit? Zou het slijpen van de oude zamac bodems een vergelijkbare lading opleveren? :-)
Even rondsnuffelen op het www en je vindt wel wat gelijkenissen tussen zinkets en looderts qua kleur. De vraag is hoe je zamac-bodem er na bewerking gaan uitzien. Je zal de glinstering verliezen door oxidatie van het zamac en zal hier en daar toch nog wat aardkleuren nodig hebben om het ruwe gesteente na te bootsen.
Zinkertsen: Sfaleriet of Zinkblende /

Smitsoniet ziet er dan weer helemaal anders uit:

Net zoals Hemimorfiet:


Looderts: Galeniet


En wat ook voorkomt is een combinatie van 2 ertsen: Galeniet samen met Sfaleriet


4. Hoe hoog waren de wagons geladen?
Hiervoor moet je een beetje aan het rekenen gaan.
De soortelijke massa van de meeste van deze ertsen ligt rond de 5ton/m³.
Als je weet dat het maximale laadgewicht in een Eaos ongeveer 65ton is, dan kom je op een maximaal volume van 13m³.
De oppervlakte van de laadvloer is om en bij 39m² zodat de maximale 'gemiddelde' laadhoogte 0,35m wordt. Echt niet hoog dus.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

amundsen

Bedankt voor het antwoord, vooral de berekeningen! Ik zou er niet aan gedacht hebben om de gewicht-volumeverhouding van het mineraal op te zoeken. Ik heb nog wat twijfels over het uiterlijk van de lading, omdat de meeste foto's van mineralen vaak stenen laten zien die geselecteerd en schoongemaakt zijn. Ondertussen vond ik deze foto van typisch lood- en zinkmijnerts.


PeterVG

In het fotoarchief van Fernand Maes vond ik nog 4 foto's van Eaos wagens voor ertsvervoer. Helaas niet van de binnenzijde. Je kan er wel de licht verweerde versies in terugvinden. Het erts had een grijsbruine kleur afgaande op de verwering van de wagens.



De andere foto's kan je hier vinden:
https://flic.kr/s/aHsmTFkbB2

amundsen

#4
Hallo,

Bedankt PeterVG!

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

trouwens foto's links zijn sommige in het verleden naast ons rijtuig genomen