Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ertstreinen door de jaren heen

Gestart door Floris, 22 januari 2024, 13:43:51 PM

PeterVG

Wat inspiratie van exact 30 jaar geleden
48927: Zandvliet - Belval via lijn 42 hier te TroisPonts
19/02/1994





Het erts voor Arbed te Belval was lichtgrijs van kleur. Dit in tegenstelling tot het erts dat de Belgische staalbedrijven aankochten. Dit was eerder bruin van kleur.
Voor dit grijze erts zou je de fijnste zeeffractie (stof) van fijne kiezel kunnen gebruiken.

PeterVG

In de fotomappen van wijlen Fernand Maes zit nog heel wat ongescand fotomateriaal. Geïnspireerd door dit draadje heb ik gezocht naar ertswagens en deze toegevoegd op flickr. Je kan ze hier vinden
https://flic.kr/s/aHskocM71Q

SamPo

Bedankt voor de berg aan info!
Momenteel bezig met ertswagons aan te schaffen. Dankzij u weet ik dus dat de lichtgrijze wagons van CAIB, samenreden met bruine wagons en wagons van Arbed.
Kunt u mij zeggen of deze werden gecombineerd met "Usinor" en of "Sitrans" wagons? Of werd dit niet gedaan?
Alvast bedankt!
Beter één vogel in de hand, dan geen hand!

Metpetergaathetbeter

#18
Op sommige filmpjes lijken er ook gewone nmbs ertswagons tss te zitten,ook al eens een Sitrans(later caib?,zelfs sterk vervuilde oranje dan reeds bruine,of roestige)tss gezien te hebben

Metpetergaathetbeter

#19
In Belgie durfde je al eens grijze Cita's, grijze VTG's en bruine B(NMBS)ertwagons door elkaar  zien

SamPo

#20
Bedankt!
Aha! De VTG's ook.
Cita's of Sita's als in Sitrans?
Er zijn indd in het Filmpje van Berchem wat "rode" wagons te zien, maar nergens geen namen te zien jammergenoeg.
Beter één vogel in de hand, dan geen hand!

SuSke

Gewoon alles onder en door elkaar, netjes in de kleur of zo vuil als wat. Echt Belgisch dus.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

#22
je zou ook kunnen opteren voor Franse wagons gehuurd door NMBS zoals LSModels 4 setjes aanbood met andere opschriften.....deze wijken af van vormgeving en zijn langer.....Ook vaak soortelijke zoals de aangebodene Marklins, B-Models(soms met ronde buffers), deze worden her en der aan verminderde prijzen aangeboden. Prijzen zijn dan vergelijkbaar met de kortere Marklin, B-Models

treintje met die LSModels herkenbaar zonder meegeleverde lading, 4setjes. Marklin set van 10 en setje van 3(met telkens andere wagennummers) https://youtu.be/IlBgxDvQJ6Y?si=cpcctTBFxyQtB3l_&t=116
Ondertss is de baan al iets verder aangekleed...

Rond medio 1990 CAIB BRUMBLES                    200      ERTSWAGONS NMBS en de CFL medio 1990
         
                SGW                                                      94
                NMBS                                                  123
                Cock.Sambre Charleroi                        195
                Cock.Sambre Luik                                203
                Boël                                                     125
                Arbed(zoalsMarklin,..)                         119
                Arbed(met andere loskleppen?)           14       CFL huurde dan weer Rolinor wagons(weet niet of die meegerekend zijn maar hadden nieuwe loskleppen misschien die 14)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 maart 2024, 23:01:43 PMIn Belgie durfde je al eens grijze Cita's, grijze VTG's en bruine B(NMBS)ertwagons door elkaar  zien
ik denk op der laatste jaren van inzet, misschien Ervin hier iets meer kan over vertellen want ik zag eerders foto's van deze wagens van hem ...

Metpetergaathetbeter

#24
https://www.fs160.eu/fiNeweb/Wconstruction/Fal/Fal.php opnieuw Franse wagen met Belg. beschrifting

SamPo

Bedankt voor de info!
Dus eigenlijk kan alles samen gebruikt worden, handig!
Beter één vogel in de hand, dan geen hand!

SamPo

Vraagje,

Ik vind er geen beeldmateriaal van terug, maar hebben Belgische 55ers samen met een CFL 18 ooit ertstreinen gesleept?
Ik vind de combinatie van de 2 met andere soorten wagons, maar niet met ertswagons.
Beter één vogel in de hand, dan geen hand!

Sicco

Citaat van: SamPo op 21 maart 2024, 11:28:58 AMBedankt voor de info!
Dus eigenlijk kan alles samen gebruikt worden, handig!

Nou niet helemaal. Verschillende stromen hadden verschillende wagen eigenaren. In de stromen voor Cockerill (Sambre) zaten geen Arbed wagens bijvoorbeeld, enzovoort. Verder is natuurlijk ook het tijdperk van belang. Vroeger zat de variatie vooral in naamswijzigingen en logowijzigingen binnen een groep. In latere jaren (de tijd van de hogere wagens) kwamen wagens in eigendom van de leasemaatschappijen (Sitrans, VTG, CAIB) en zag je daar wat meer variatie in, zoals hierboven beschreven

Sicco

Citaat van: SamPo op 01 april 2024, 20:04:41 PMVraagje,

Ik vind er geen beeldmateriaal van terug, maar hebben Belgische 55ers samen met een CFL 18 ooit ertstreinen gesleept?
Ik vind de combinatie van de 2 met andere soorten wagons, maar niet met ertswagons.
Ja hoor, op lijn 42 kon dat voorkomen, en is het ook wel eens voorgekomen. Op die lijn reed één treinpaar voor Arbed met 55-ers waar een 1800 ook wel eens inviel. Op de Athus-Meuse waren het in principe bolle neuzen die met z'n tweeën de Arbed treinen reden, maar een tijdje ook 1800-en en er is ook jarenlang een klein aantal 55-ers te zien geweest, maar de combinatie van beide daar is wat onwaarschijnlijker.

Boemeltrein

Op het schip achteraan staat nog "Anvers", dat waren andere tijden 8) , ik denk niet dat er nog schepen rondvaren met de naam van deze wereldhaven...ergens toch een beetje raar, toch?