Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 55

Gestart door argilla, 14 december 2006, 10:36:09 AM

belair

Bij AVA papierwaren zal je die zeker vinden.
mvg
Luc

bartie

DOX in Lier verkoopt deze ook. Koop ze in ieder geval NIET in een modelspoorwinkel want dan betaal je er veel te veel voor.

Bart.

Gerolf

Even terug over het tijdschrift zelf, met ook enkele bedenkingen om de kwaliteit ervan nog wat op te krikken ....

- Het tweede deel over de type 91: weerom een bijzonder knap artikel, met h??l wat leerpunten voor de gevorderde bouwer. E?n ding vond ik jammer: de decals ... voor zo'n mooi locje, waar zoveel uren werk in zijn gekropen ... zijn die toch ontgoochelend.

- de ferrywagen in "O": het artikel was me eerst niet opgevallen. in de tekst hebben ze het over de mogelijkheden tot zelfbouw en enkele tips, maar de illustraties laten dit onvoldoende zien. Echt spijtig, want ik denk dat Johan van Balberghe veel in zijn mars heeft.

- De zelfbouw cockerill van PBM: hier miste ik ook enkele stappen in de bouwbeschrijving. Op foto 5 gaan ze met een vreemd uitziend chef-kok-mes een stuk messsing te lijf in een werkbankklem, en even later verschijnt er een prachtig opgebouwd onderstelletje.
Verschillende foto's in dit artikel lijken trouwens wat donker. Photoshop?

- Asputten voor stoomlocs (althans, ik denk dat dit de titel is vanaf p54, er staat geen titel op het eerste blad): Er staat z??r veel informatie in dit artikel, maar er wordt wat van de hak op de tak gesprongen. De ervaren modelbouwer heeft er - mits wat gepuzzel - zeker iets aan, maar persoonlijk zou ik dit stuk meer uitgeschreven hebben en in meerdere episodes gepubliceerd. Blijkbaar heeft men het niet alleen over de asputten, maar ook over een kraan, dioramabouw, verwering van rails, rechttrekken van afgietsels, .... (ben ik nog iets vergeten?) ik vrees dat lezers dit hele verhaal niet gaan uitlezen, maar halverwege afhaken. Mits wat gepuzzel binnen dit grote artikel valt er zeker een hoop te leren.

- Trilapparaat (ook in eigen boezem kijken, heet dat) verschillende tikfouten opgemerkt, de layout zorgt niet steeds voor een mooie aansluiting van het verhaal.

Let wel: ik ben niet ontgoocheld in dit nummer!! Ook al had ik bij enkele artikels bedenkingen, daarom zijn deze niet slecht. Ik heb het blad kritisch bekeken en enkele "leerpunten" ontdekt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Net als Gerolf had en heb ik ook mijn bedenkingen van die decals van de stoomloc, heb je trouwens zijn bedrijfsnummer gezien!![:(]

Ik heb idd het artikel maar half gelezen van de asputten voor stoomlocs, ik snapte er op de duur niets meer van??[:I]

Maar voor de rest heb ik toch enkele uren een fijne ontspanning gehad met MSM55.[;)]


n/a

Gerolf, Luc en Bart..
Bedankt voor de tip.
Ik stond vandaag (zondag 17/12) toevallig bij Verschooten in de winkel en ze lag daar inderdaad ergens.Kostprijs :62 euro aub !!!
Ik ga wel eens naar AVA of naar Repro in Merksem kijken.
Nogmaals bedankt

Ludo

n/a

Geachte Gerolf,

Wat betreft de kwaliteit van de opschriften heeft U vokomen gelijk. Echter dien ik erbij te vermelden, dat de opschriften uit afwrijfletters zijn samengesteld, die zich op niet gladde opppervlaktes niet altijd even gemakkelijk laten opbengen.
Daarbij komt nog het feit, dat ik onder tijdsdruk tweede keus afwrijfletters moest gebruiken, die mij door de firma Jocadis, waarvoor hier nogmaals mijn dank, ter beschikking werden gesteld. Het is dus logisch dat ik de grootste moeite gehad heb om  een enigszins goed uitziende beschrifting op het model aan te brengen. Ik denk dat vele bouwers van Belgische modellen de firma Jocadis uitermate dankbaar zouden zijn, als zij in plaats van afwrijfletters kant en klare decals zou aanbieden, waardoor het lastige samenstellen van opschriften komt te vervallen. Als laatste dien ik nog te vermelden, dat mij de firma Jocadis heeft medegedeeld, dat er medio februari 2007 een nieuwe serie Belgische opschriften zal verschijnen.

Jacques Timmermans
 


modelbaanHO

Is het niet aangewezen om opschriften met afwrijfletters eerst op decalpapier aan te brengen en dan de decal op het model ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Jacques, welkom op dit forum, man! Ook al denk ik dat je al langer een "kijker" bent [;)]

Ik dacht al dat tijdsdruk een rol speelde. Ik ben blij dat je het niet persoonlijk neemt. Ik heb al vaker op jocadis-modellen gezien dat de beschrifting met afwrijfletters een serieuze moeilijkheid is. Op het prachtige model dat je ons toont - en de indrukwekkende bouwbeschrijving - is het eigenlijk het enige minpuntje dat ik kon merken.

Ik weet niet of je afwrijfletters zomaar op decal-papier kan zetten. Iemand ervaring hiermee?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Voor de cijferdecals van jacodis te verwerken heb ik mijn eigen manier. Ik plaats de afwrijfletters op een fijn reepje matte doorschijnende kleefband van 3M. Daarna wordt het strookje kleefband met de cijfers op de loc of wagon gekleeft en stevig aangedrukt.
Daarna krijgt de loc of wagon een nabehandeling met de airbrush met matte vernis. Resultaat een naatloze overgang tussen decal en wagon en een blijvend stevige fixering.

Erik

Peter

Uit mijn vroegere (plastic) modelling days heb ik geleerd, dat afwrijfletters e.d. het best direkt op het model worden aangebracht.
Kollega's van de IPMS (International Plastic modelling society) hebben een paar keer geprobeerd het op decalpapier te zetten, en...het gaat maar..!
Je moet eerst een laag vernis (glanzend) op je papier zetten, dan de afwrijfletters, en dan weer een laag vernis. Op die manier kan je ze als decal op je model zetten, maar je blijft wel die twee lagen vernis ( kleine verdikking) zien, ook als je het doet met Superscale decal softener e.d.
Het ideaal is beschriftingen ineens als decal op de markt brengen. Dit procedee is zeker niet duurder. Zie maar eens naar de prachtige decals van TL-decals, of zelfs van Treinboetiek van MSM
Vroeger  (mischien nog?) had Jocadis beschriftingen als decal.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Peter

Uit mijn vroegere (plastic) modelling days heb ik geleerd, dat afwrijfletters e.d. het best direkt op het model worden aangebracht.
Kollega's van de IPMS (International Plastic modelling society) hebben een paar keer geprobeerd het op decalpapier te zetten, en...het gaat maar..!
Je moet eerst een laag vernis (glanzend) op je papier zetten, dan de afwrijfletters, en dan weer een laag vernis. Op die manier kan je ze als decal op je model zetten, maar je blijft wel die twee lagen vernis ( kleine verdikking) zien, ook als je het doet met Superscale decal softener e.d.
Het ideaal is beschriftingen ineens als decal op de markt brengen. Dit procedee is zeker niet duurder. Zie maar eens naar de prachtige decals van TL-decals, of zelfs van Treinboetiek van MSM
Vroeger  (mischien nog?) had Jocadis beschriftingen als decal.





>>>Dat moet je eens proberen met die ovaal die op de kabines staat van Belgische stoomloks:eerst die ovaal aanbrengen en dan daarin VIJF kleine cijfers ?n een punt,faut le faire.
Dat lukte mij vroeger all??n als ik die rotte-droge decals  eerst op een natte decal van microscale aanbracht en dan was het nog een gepriegel.
Een ander punt is ook dat decals niet het eeuwige leven hebben(zelfs die van Jocadis niet!)en je de beste resultaten behaald met "verse" en niet met exemplaren die al jaren bij een winkelier op het schap liggen.
Maar het is een feit dat kant -en -klare decals in nummervorm per lokreeks een zegen zouden zijn voor de modelbouwers .en dat mag van mij zelfs op droge decal zijn[;)]

Gerrit

Peter

Als bv. TL-decals vind dat er een markt is voor de beschildering van en vrachtwagen, zou iemand ze toch moeten kunnen overtuigen van decals voor loks (en wagens) uit te brengen. Ik vermoed dat de verkoop-cijfers toch in het voordeel van de loks zouden uitvallen.

Hobby 2000 uit het Luikse had vroeger zeer goede decals voor de bordeaux M-2 wagens en ook voor goederenwagens.

Decals gaan wel heeeeeel lang mee. Het hangt gewoon van de kwaliteit van de decals af. Ik heb nog decals van Microscale (nu Superscale) zowel vliegtuigen als treinen die meer dan 30 jaar oud zijn en die werken nog perfekt. Je moet ze wel droog en donker bewaren.
Met vriendelijke groeten
Peter

jean-luc

Hallo Vrienden en vooral fiftytoe (52 ?)

Koop een snijmat van het merk "Connect" op A3-formaat en je zult er jaren plezier van hebben.

Groeten, Jean-Luc

martintje

Goed, MSM 55 ging het over toch?? [:D]
Misschien dat het al een keer eerder aangehaald is , maar wat mij opvalt aan de artikelen over banen is, dat ik nooit overzichtsfoto's zie.
Heeft dit een bepaalde reden of kan het fototoestel het gewoonweg niet aan ?
De plaatjes zijn vaak mooi geschoten, maar ik heb toch graag altijd een overzicht waar wat zich bevindt op de baan, zal wel een rare tik van mij zijn.
Verder mis ik vaak een tekening van de lay-out.
Dit zijn juist belangrijke dingen voor mensen die ook een modulebaan willen maken maar nog niet precies weten waar rekening mee te houden.
Ik mis ook wat meer uitleg hoe dingen gemaakt zijn in deze artikelen. een kleine opsomming wat er gemaakt is en that's it en 3 pagina's met verhalen waar de baan zich zogenaamd gesitueerd is en de gedachte achter de baan.

Ik weet wel dat er veel praktijk artikelen in staan, maar ik zou persoonlijk wat meer in de betreffende artikelen zien hoe bepaalde dingen gemaakt zijn.
Ik lees het elke maand met plezier, maar soms ben ik een beetje teleurgesteld als er een mooie baan in  staat met weinig beschrijving en een paar pagina's verder op 7 pagina's besteed wordt aan een simpele belading van een goederenwagentje.
ik snap ook wel dat het een hele opgave is om elke maand genoeg artikelen bij elkaar te krijgen om een blad te vullen, en dat je soms een artikel wat  moet rekken om het gevuld te krijgen.
Neemt niet weg dat ik hem toch elke maand trouw blijf kopen hoor [^]

Oke niet specifiek over nummer 55, maar na 55 keer naar de sigarenboer lopen vond ik wel dat ik eindelijk wat opbouwende kritische noten mocht leveren, die mij zo de afgelopen jaren waren opgevallen [:D]
Mvg Marty

janjozef

Het gemis aan banenplannen daar ben ik het mee eens en niet de uitgebreide banen die maar juist een enkeling kan maken, maar kleine banen van hooguit 2 a 3 modules, banen waar iedereen plaats voor heeft.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem