Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Piko 2024

Gestart door Sicco, 30 december 2023, 10:55:54 AM

Alan On Track

Er zijn inderdaad heel veel modellen waarnaar in Belgiƫ vraag bestaat, ik geloof dat er in ieder land wel een waslijst zal bestaan aan modellen waar velen op wachten maar nog niemand (in recente jaren) heeft uitgebracht. Ik denk dat fabrikanten zich hier ergens wel bewust van zullen zijn, maar dat er ook andere praktische overwegingen bestaan buiten het puur marktpotentieel waar wij als consument misschien niet meteen bij stilstaan.

Je mag niet vergeten dat de productie van een volledig nieuw model een proces is van meerdere jaren waar enorme investeringen in kruipen. Zelfs al kan een bedrijf Piko dit aan, is het het aantal nieuwe modellen dat ze elk jaar kunnen uitbrengen niet onbeperkt. Aangezien dit merk zich richt tot verschillende Europese landen kan je bovendien niet verwachten dat ze alles op de Belgische markt zetten. Ook de Nederlandse, Tsjechische, Poolse, Italiaanse, Franse enz. modelbouwer hoopt dat er af en toe een nieuw model voor hun uitkomt. Ik denk niet dat het voor Piko realistisch is om elk jaar voor elk land een of meerdere volledig nieuwe modellen uit te brengen, hoe goed de potentiƫle verkoop ook zou zijn.

In de praktijk zien we nu hoe Piko het laatste decennium om de zoveel tijd een volledig nieuw Belgisch model (of keurig omgebouwd en -geschilderd buitenlands model) in de catalogus plaatst, om er daarna nog een paar varianten van uit te brengen. Wie zegt dat er bij Piko of andere merken ondertussen geen modellen in de pijplijn zitten die in een latere catalogus zullen worden aangekondigd? Misschien moeten we gewoon nog wat geduld hebben, en in tussentijd genieten van de fraaie modellen die er wel al zijn. 



Citaat van: SuSke op 30 december 2023, 22:08:26 PMDe 'voorloper voor onze type101 / reeks29 is de SNCF BB300 reeks, niet de BB8100 die ze nu voorstellen.

De BB8100 lijkt sterk op de BB300, dus de verwarring is logisch.

Ik heb de twee inderdaad door elkaar gehaald. Interessant hoe er zoveel gelijkaardige types bestaan.
Modelbouw is een kunst

filosoofke

Misschien wilt men ook gewoon eerst van hun huidige Belgische stock af vooraleer een heleboel nieuwe dingen de markt op te brengen ;)

ronny-vdv

Citaat van: PeterVG op 30 december 2023, 14:58:21 PMDeze kwam ik tegen, een Eaos voor het vervoer van zinkerts zoals deze reed in de relatie Antwerpen - Frankrijk.
Je kan een 51 voor deze bloktrein hangen ;-)





Mechelen, 6 november 1998

Volgens de foto in de cataloog heeft deze foutieve buffers.
Hopelijk wordt dit aangepast.
Mvg,

ronny-vdv

Jurgen

Citaat van: the_gold op 01 januari 2024, 13:46:09 PMEr moet dringend een professioneel platform komen waar piko,roco,... de noden van Belgische verzamelaars kan opvolgen of suggesties kan meenemen.

Mijn noden? Dat is vooral een dak boven mijn hoofd houden, regelmatig eens lekker eten en drinken en genoeg wc-papier in huis hebben.

Geen idee hoe de modelspoorfabrikanten hiermee gaan helpen, maar bij deze weten ze het toch.

Om maar te zeggen dat ik wat betreft modelspoor en modelbouw nergens nood aan heb. Wensen, die heb ik wel en overvloedig!
En ja, het hoeft niet ieder jaar opnieuw een super aanbod te zijn, af en toe mag men ook eens rustig aan doen.
Ten slotte is Piko niet de enige fabrikant, laat ons afwachten wat de anderen doen of niet doen vooraleer we beginnen te roepen. En anders is er volgend jaar weer een nieuwe kans!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Voor the gold.

Dat bestond vroeger en was de taak van de modelbouwcommissie van Febelrail

Roland