Een S88N DIY terugmelder voor 3Rail C of K voor massadetectie

Gestart door guy1846, 22 december 2023, 18:05:05 PM

guy1846

één en dezelfde terugmeld-module,inzetbaar op alle S88N ingangen van uiteenlopende centrales.
zoals o.a. Marklin - Ecos - Tams - Digikeys DR5000 en de verwante YD7001 - de HSI88 - enz
Deze S88N DIY terugmeld-module voo 3Rail C of K voor massadetectie werkt met een microcontroller van het type Atmega 328P
gekend van de Arduino UNO.
De software is van Ruud Boer ," rudysmodelrailway"    https://rudysmodelrailway.wordpress.com/software/
ik heb er de interface voor gemaakt.
de optocouplers zorgen voor een all round toepassing, heb je een CS3+ met 12V voeding op de S88N via een jumper kies je voor 5V of 12V
optocoupler input's zijn ongevoelig voor spookmeldingen, afstand tussen railkontakt en melder is onbelangrijk.(10tallen meters)
afstand tussen de modules onderling niet kritisch vanwege de refresh van de lijnen, data, clock,en load in elke module.(reset niet gebruikt)
je kan kiezen om de modules naast elkaar te plaatsen,in de buurt v/d centrale en vandaar naar alle detectiepunten gaan, 10tallen meters.wat deze module bijzonder geschikt maakt voor grotere modelbanen,club-techneuten en makers van modulebanen.3RAIL en Mdetectie
kan gecombineerd worden met andere S88 terugmelders in een chain.
DIY houdt in dat er gekozen is voor klassieke componenten,die vlot verkrijgbaar zijn,en eenvoudig te monteren.
nog enkele afbeeldingen. waaronder deze van Peter vl,(forumlid) met een mooie afbeelding i.v.m. een voorbeeld van een chain.

















https://www.youtube.com/watch?v=qi3KXGjEk-o

guy1846

#1
Goede dag iedereen.
nog een woordje uitleg erbij
Wat de microcontroller (Atmega328P) betreft, deze plaats je eerst in een klassieke Arduino R3 Uno, en download de scetch van Ruud Boer erin.
dan plaats je het IC op het printje. ik heb in de scetch enkel de volgorde D0-D11 en A0-A5 moeten aanpassen.dat kwam beter uit bij het
tekenen van het pcb. maar is niets spectaculairs.
zoals bij de meeste S88N ontwerpen worden de signalen gewoon doorgelinkt, hier worden de signalen in elke module gebufferd met een IC .
de microcontroller gebruikt de reset lijn niet. deze wordt gewoon doorverbonden tussen de RJ45 pin 7. hierdoor kan je een mix met andere
terugmelders maken.
de belasting van het microcontroller gedeelte op de S88N voeding bedraagt 25 mA, deze kan meestal +/- 600 mA leveren, dus met 20
terugmelders zitten we aan 500 mA. dan heb je 320 terugmelders,
Wat betreft de interface,of het bezetmelder gedeelte, bij 3Rail heb je de benaming B (middengeleider) O (de sporen)
de interface wordt gevoed via B en O, ( Marklin)  met andere H bridge centrales kan je aan de boosteruitgang ook een B en een O toekennen
en deze dan verder zo behouden via de ringleiding. sterleiding of iets anders
alle verdere info kan je bekomen,via een PB tot en met de pcb's (tegen kostprijs) of de Gerber files (kostenloos))
op de schema's staan de onderdelen en ook  waar ik ze bestelde, oa bij vanallesenmeer.nl , TME , Conrad ,
opgelet, het 16Mhz kristal heb ik enkel bij Conrad of TME besteld,
met vriendelijke groeten.
guy

https://www.youtube.com/watch?v=LOwMhWzwl4k&t=6s

https://www.youtube.com/watch?v=61Ux90ZP5PY&t=4s





Geert

Prachtige uitvinding een arduino, moest deze 30 jaar geleden er zijn geweest dat had ik al mijn schakelingen zeker daarmee opgebouwd. Toen waren de pic microcontrollers in opmars en ben ik daarbij gebleven.

Mooi ontwerp trouwens.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

guy1846


Peter.v.L

Ik heb de versie van Guy in bezit.
Deze werken fantastisch, ik hoop ze dan ook toe te passen op mijn nieuwe baan die we momenteel aan het bouwen zijn.

guy1846

Goede dag iedereen.
Ik heb het S88 topic bijgewerkt wat betreft tekst en afbeeldingen, het belangrijkste staat er nu op.
we zijn ondertussen enkele maanden verder, en op meerdere banen met grote tevredenheid in gebruik.
met vriendelijke groeten
guy