Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Garagezolder baan

Gestart door Robert van den Broeken, 11 december 2006, 18:06:04 PM

Robert van den Broeken

ja ik heb een gesloten frame constructie en de hoogte verschillen zoals bijvoorbeeld dijken wil ik doen met een hard soort piepschuim . Dit werd ook aanbevolen door modelspoorpraktijk .nl en een sporenplan kan daarna nog wel zijden ze . en een draaischijf is ook een goede oplossing inderdaad .

Ik heb inderdaad begrepen dat je me niet gelijk van dienst kan zijn . en verder krijg je alle vrijheid in je ontwerp . graag zou ik nog even willen weten met welk progamma je het gaat doen .

Mvg robert
foto's van de onderbouw zijn genomen alleen niet goed dus ik zal nog even betere foto's maken

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Robert van den Broeken

graag zou ik nog even willen weten met welk progamma je het gaat doen
Ik doe al mijn tekenwerk met CorelDraw. Daarmee kan je echter ook een gewone .jpg exporteren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Even een schets van je baan (als ik je beschrijving goed begrijp):



Enkele vragen hierbij:
- is je baan langs alle zijden zichtbaar voor 'publiek' of alleen vanuit de gaten in het midden?
- ligt die onder een zadeldak (het dak in de lengterichting van je onderbouw?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robert van den Broeken

Ja dat is precies goed hoor en de ruimte tussen de 2 cirkels is 80 cm was ik vergeten te zeggen .

En ik weet niet wat een zadeldak is hoor maar ik denk dat je bedoelt dat het dak schuin loopt , ja dat klopt maar daar is aan gedacht er is een stukje vanaf de muur gebouwd zodat daar later de achtergrond op geschilderd kan worden . ;)

En de baan is zichtbaar in de 2 cirkels en ong. 2 meter van de lengte kun je ook kijken .


_____________________
|                    |
|                    |
|         ___________|      
|        |        
|        |          
|        |
|________|


en de baan wordt in het bovenste gedeelte gebouw en het publiek kan dan zegmaar kijken vanaf het onderste gedeelte

Robert van den Broeken

En je tekening ziet er proffesioneel uit trouwens ;)

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Robert van den Broeken

En je tekening ziet er proffesioneel uit trouwens ;)


Proffesioneel ??? Zoals altijd bij de Gerolf h? [:)]
ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Robert van den Broeken

ik heb ook het volste vertrouwen in gerolf

en nog 1 verzoekje verder mag je vrij zijn in je ontwerp

ik wil graag een tankplaat er in voor de dieselocs , dus een stoomloconderhouds plaats voor de stomers en de tankplaat met graag ook een paar locloodsen voor de diesselocs , elocs komen er niet .

voorbeeld van zo'n tankplaat Voorbeeld

en ik wil u vragen of ik de vorderingen van baanplan mag plaatsen op het forum van beneluxspoor , natuurlijk onder ? gerof peters

Havoc

Professioneel. Of zoals een vroegere leraar zei: "een professor heeft 1 frak en 2 sloefen".

Robert, ik heb de indruk dat je h??l veel wilt op die baan van jou. Als ik hier eens het lijstje maak:
- haven met container overslag
- "enkele" kleine stationetjes
- stoomloc depot
- diesel depot
- goederen emplacement

Ben ik nog iets vergeten? Ik vrees dat het kiezen gaat worden man.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Robert van den Broeken

Neej havoc , een haventje ZONDER containeroverslag , vind die krengen echt te duur .

en 2 stations A en B zijn wel goed
en goederen depot vind ik mooi daar kun je mooie scenes mee maken .
maar er komen zoveel als gerolf mooi kan verwerken in het baanplan .
En de stoomloc depot en dieseldepot kunnen een mooie plaatsje krijgen vind ik .


Gerolf

Verwacht niet teveel, h? man [;)]
Die containeroverslag: het is wijs dat je die schrapt, want ik zag containers niet zo combineren met stoomlocs (tijdperk, nietwaar ...)
Stoom- en dieseldepot mag toch gecombineerd worden, niet?
Copyright: geen probleem, zolang je mijn naam maar juist spelt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robert van den Broeken

Neej okeej gerolf ,

tuurlijk mag dat samengaan hoor ;) maakt niet uit
en bedankt voor de ? .

Hoe zijn de vorderingen gerolf

en maak je het op schaal zodat als ik me aan jou sporenplan hou ik wel goed kan leggen met de rails , en je gerbuikt marklin K rails toch ?

Ik wil het sporenplan wel verder uitwerken in wintrack alleen weet ik niet hoe je een ronding in je tafel kan maken daarbij

Gerolf

Een eerste poging, schets:



Een woordje uitleg:
Het basisplan is een dubbelzijdige hoofdlijn met hondebeen-eigenschappen: de voor publiek niet goed zichtbare cirkel rechtsonder zorgt ervoor dat treinen kunnen 'keren' op de hoofdbaan.
Rekening houdend met de normale plaats voor het 'publiek' (linksonder) is daar het haventje aangelegd. Een rangeergedeelte geeft mogelijkheden tot overslag.
De diagonale brug kan een mooie blikvanger zijn, vooral omdat men de treinen in lengterichting 'door' de (vakwerk-)brug kan zien rijden
Een kanaal verdeelt de baan optisch in twee?n en geeft een bestaansreden voor de brug. Rechtsachter een locdepot.
Linksboven is qua rails "rustig" gehouden voor kreken, landelijke bebouwing, ...
Er is geen rekening gehouden met railgeometrie, maar dit plan lijkt me haalbaar om het om te zetten naar wintrack of wat dan ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Je zolder in 3D (althans, ik denk dat hij er zo uitziet) :

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robert van den Broeken

Vind het best wel mooi en snap dat het een schets is maar nog even een paar punten die ik als het kan anders wil zien .

De haven linksbovenin . met aanleg steigers en wat kleine bootjes . en een paar haven gebootjes en een of 2 sporen voor bedrijvigheid daar .  En graag geen keerlus achter in ofziets de baan moet zo zijn dat de treinen kunnen rijden zonder in een keerlus te komen ofzo dus zegmaar een groot rondje maken eromheen .

En bij de drijschijf moet er natuurlijk wel een locloods om heen komen , en daarvoor een bekolingsinstallatie en naast de locloods weer sporen die door gaan naar links boven naar de haven bijv.

station met afslag goederen depot

dit is de schets ,

hoop bij de volgende schets dat je er wat mee kan doen

en bij de verdere uitwerking komt dan een het wegennetwerk erook bij en schets van de scenery

Gerolf

De bedoeling van de cirkel, en ook van de diagonale brug, is om meer variatie in het treinverloop te kunnen krijgen. Je kan op de dubbele ovaal rondjes rijden, maar eventueel ook gebruik maken van 'alternatieve' routes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw