Garagezolder baan

Gestart door Robert van den Broeken, 11 december 2006, 18:06:04 PM

Robert van den Broeken

Beste medespoorders ,

Ik zelf heb een H0 diorama gemaakt voor mijn vrachtwagens en nu heb ik daar ook een 2ehands marklin treintje bijgekocht met 2 wagonnetjes en nu stond dat toch wel verekte mooi bij een mooie scenery en naar het rondspeuren op dit soort site's wordt je helemaal gek in je kop natuurlijk . Dus ik halsoverkop beginnen met plannen waar ik had zou kunnen gaan bouwen want onze speelkamer is nu al bezet voor de diorama . Nu hebben wij 2 jaar geleden een zeer grote garage erbij laten bouwen met een zolder , plaats voor fietsen en de auto en een ruime werkbank . Ik beschik over zeer veel gereedschap en veel hulp beschikbaar . Nu was mijn besluit om het op de garage zolder te gaan bouwen nu heeft de garage zolder natuurlijk een trapingang die zit in het verticale gedeelte van zolder en op de horizontale gedeelte kan de baan precies rond en dan krijg ik voor mezelf 2 ovaaltjes van ong 80 bij 80 cm beweegruimte van hieruit moet ik aan de baan kunnen werken en de besturing komt ook aan de verticale zijde . Nu heb ik alles uitgewerkt en mijn ontwerp is klaar . Mijn buurman is technisch tekenaar en die heeft alles op rij gezet en de maten enz. nu gaan we in deze 2 week het hout nog ophalen . De starterset krijg ik 30dec. ( my birthday ) en dan voor de rest van het geld een beetje rails erbij kopen dacht ik zo .

Dit is nog maar het tipje van de sluier , want , mijn idee?n voor baanontwerp enz. heb ik allemaal ook op de pc staan en in me hoofd natuurlijk . Al mijn idee?n zijn naar mark van 't hoff gegaan en die is een sporenplan aan het ontwerpen omdat ik daar zelf gek genoeg niet zo creatief in ben . Zo gauw de onderbouw erstaat zal ik de 1e foto's laten zien en natuurlijk elke testfase of bouwfase probeer ik jullie te laten zien . Ook zal ik mijn eigen website aanmaken .

Mijn baanplan zal ik binnekort ook plaatsen zodat eventuele kritiek kan zorgen voor een beter baanplan .

Dus onder het motto " ik ben modelspoorder maar ik spoor niet helemaal "  ( ideeetje van me broer :P ) gaan wij vol enthousiastme beginnen aan de garage zolderbaan .

Mvg Robert van de Broeken ( een groene modelspoorder )


Gerolf

Succes, Robert! We zijn benieuwd naar je plannen!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robert van den Broeken

Mede modelspoorders ,

Na te vroeg mijn startset te ontvangen , En hem uitproberen en hij het niet doet , stuur ik hem weer terug naar de winkel . Mijn oom heeft gezegt dat hij morgen met me naar de houthanden ging en de onderbouw op ging halen voor me verjaardag . Mijn onderbouw zal bestaan uit bokjes ( geen schilder bokjes ) en een 1,9 cm dikke plaat de contstructie van de bokje wordt ong. zo


__________
|      |
|      |
|______|
|      |


het soort hout voor de bokjes is gewoon geschaafd hout van 4,20 lang
en de plaat wordt uit underlayment gezaagd dit is een zeer stevig hout wat ook voor dekbedeking wordt gebruikt.

Ik zit nog te wachten op een baanplan . Maar ik hoop dat dit rond het nieuwe jaar klaar zal zijn.

ik heb nu het boek : compleet handboek modelspoorbanen ontwerpen van Bernard stein , en daar staan veel leuke tips enz. in . Verder krijg ik binnenkord MSM 13 van ludwig waar ik hem zeer dankbaar voor ben en hoop daar ook nog wat tips en inspiratie in te vinden . Ook hoop ik dat ik met al mijn probelem met de baan bij jullie terecht kan .

Met vriendelijke groeten Robert van den Broeken

ps. een degelijke website is in de maak

Robert van den Broeken

De startset doet het na overleg met de technische dienst van TT uit hoogeveen . Ik heb al heel veel gereden en veel geoefend , heb 1 ontsporing gehad van 2 wagonnetjes en voor de rest ging het heel netjes een beetje goefend met optrekker en afremmen zo realischtisch mogelijk te doen . en nu ben ik al klaar voor het echte werk , gelukkig kan dat nu gaan beginnen , het hout is binnen en we zijn begonnen ( ik en me buurman ) met het in elkaar zetten van de bokjes om vervolgens de platen er op te kunnen leggen het wordt gewoon een rechthoekige plaat van 2,44 bij 4,44 zo ongveer . met aan bij de kanten 2 rondjes waar ik midden in kan staan en net genoeg ruimte heb om te draaien hou ong. 20 cm over . en de constructie is zo stevig dat ik er makkelijk met me knieen over kan kruipen om ergens bij te komen . de breedte verschild van 1m tot 80 cm ( baanbreedte ) nu druk bezig om in me hoofd een beetje een sporenplan te maken.

Voor verdere vragen of info moet je maar ff reageren

groeten

Robert van den Broeken

Jammer dat er niet veel reacties zijn ...

Maargoed ik ben weer verder gegaan

Vanmiddag al het hout op maat gezaagd en geboord , en dan denk je , geboord ?

Ja geboord want ik zoals ik al vertelde is de construcie


__________________
|      |       |
|      |       |
|______|_______|
|      |       |


van deze dingen komen er 6 op de baan .
Ik heb in de middenste paal helemaal doorgeboord zodat de 2 onderste latjes daar door heen kunnen en aan de 2 buitenste latjes heb niet helemaal doorboord . door middel van ovale stukjes aan het eind van de latjes klikt alles netjes in elkaar . heb het al getest :D en nu is het alleen nog een kwestie van morgen alles in elkaar lijmen . en de plaat er boven op leggen . en vast schroeven .

Tot zover de onderbouw mischien morgen of overmorgen foto's ik heb nu kerstvakantie en zal er zeker heel erg veel op papier gezet worden . en begin het nieuwe jaar gaat hopelijk het sporenplan uitgelegd worden . Als ik de rails binnen heb . het jaar 2007 zal een jaar worden waar veel rails wordt gekocht en gelegd aan aan het eind van 2007 hoop ik alles netjes te hebben liggen en klaar zijn voor de sceneryfase . daarna zal het materieel sparen worden .

Ludwig

Hoi Robert
Ik kan je zelf nog niet veel verder helpen omdat ik ook nog maar pas terug begonnen ben met de hobby.
Maar zet eens een tekening met wat uitleg op het forum en je zult wel zien dat er reactie zal komen .
GROETJES
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Robert van den Broeken

Zal ik doen ludwig .

Hier even een paar foto's van de ruimte zelf nog zonder de onderbouw :




Hier nog wat houtresten die vast nog wel eens van pas zouden kunnen komen :

de platen die je tegen de wand ziet staan zijn ong. 3 meter lang .
en bij het zagen van de onderbouw heb ik ook weer 2 emmers vol met resthout gekregen . Mijn advies is omdat nooit weg te gooien want ik zie de bruikbare fuctie er nu al weer van in .

hoop vandaag ook nog foto's te posten met de onderbouw want die zou vandaag gereed moeten zijn .

tekeningen komen vandaag mischien ook nog maar dan moet ik de tekening even scannen en overtrekken . want ik heb er 1 op schaal getekend

groeten van robert

Ludwig

Die ruimte ziet er goed uit Robert.
Zeker geschikt voor uren modelspoorplezier [:D]
Ik ben wel benieuwd naar je eerste sporenplan .
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Robert van den Broeken

Ik zelf ook niet ludwig :P

ik ga eerst in een tekenprogamma even wat uitproberen en ik denk dat het pas 2007 wordt dat ik een echt sporenplan heb tenzij iemand zich aanbied om dit voor mij te doen dan maak ik de schets wel en dan mag diegene het uitwerken met een railprogamma , als die bestaat die dat zou willen doen

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Robert van den Broeken

als die bestaat die dat zou willen doen
is hier iemand aan 't vissen? [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

GEROLF
Zou jij met je jaren lange ervaring Robert niet eens op weg kunnen helpen ??
Of is er iemand anders die kan helpen misschien ??
Ik zelf ben er niet lang genoeg mee bezig anders zou ik het met plezier willen doen hoor .
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Ik wil wel een poging wagen, maar dan heb ik toch voldoende informatie nodig:
- precieze afmetingen van de beschikbare ruimte, met doorgangen, sta-hoogte, ...
- wensen i.v.m. het sporenplan zelf (thema, delen, ...)
Oh ja, en de eerstvolgende 7 dagen moet ik quasi continu werken, dus zal ik niet veel tijd hebben om iets te tekenen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

ROBERT,
Die aanbieding van Gerolf zou ik met beiden handen aan nemen .
Maar zoals Gerolf aan geeft is het eerst aan jouw om alles goed op te meten en na te gaan wat je wensen en mogelijkheden zijn .
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Robert van den Broeken

gerolf ik ben je echt eeuwig dankbaar jongen .

de tafel is 4,42 lang , 2,38 breedt , 80 cm hoog .
De gebouwen kunnen niet hoger zijn als 20 cm .
en er zitten 2 rondingen in het midden van de tafel met een diameter van 81cm . en het begin van die cirkels zit op 1 meter afstand vanaf de zijkanten en op 80 cm  afstand vanaf de voorzijde .

Hopend u hiermee voldoende te hebben verteld over de afmetingen .

Mijn idee was een een mooie haven met container op en overslag .
graag veel slootjes en kanaaltjes en bruggetjes  , Geen schaduwstation . geen bergen , graag een leuk polderlandschap .
en wat kleine stationetjes met aftakkingen naar een klein goederendepot , en een stoomlocomotiefonderhoudsplaats met koleninstallatie en een rolbrug als volgt

____________||||____________
           ||||
dus de rails naar de rolbrug toe en dan dat de rolbrug twee kanten op kan de een naar een locloodsen en dan andere naar de werkplaatsen . Omdat ik erg fan ben van de stoomlocs .

Alvast bedankt gerolf .

de onderbouw is vandaag afgemaakt morgen zet ik er wel foto's op .

Tot de volgende keer

en gerolf kunt u mij mischien toevoegen op msn zodat we wat makkelijker kunnen corronspederen met elkaar over het baanplan . en dan wordt dit topic er niet zo vol van .

En ludwig bedankt voor de tip :P

Gerolf

HoHoHo (even een veelbetekenende kerstsfeer-uitroep)
- je hebt al een onderbouw gemaakt, maar je hebt nog geen sporenplan?
- je weet dat ik je niet onmiddellijk van dienst kan zijn?

ik heb liever ietsje meer "vrijheid" bij een ontwerp, dat wil zeggen:
- beschrijf je beschikbare ruimte (je wensen heb ik intussen). De onderbouw volgt uit het plan, niet andersom.
- een rolbrug? Mooi, maar stoomlocs lijken meer te combineren met een draaischijf. Een rolbrug is meer iets voor een herstelwerkplaats, dacht ik. Op zich is een herstelwerkplaats een mooi thema, natuurlijk.
- Geen schaduwstation? Omwille van eenvoudige besturing of vanwege vermoedelijk plaatsgebrek?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw