St-Andreas Kruis - met LED's (sms)

Gestart door Paulogic, 19 december 2023, 19:53:29 PM

raf

eerst de TP wil geen processor gebruiken
tweede hij wil een "andreas kruis"
https://www.youtube.com/watch?v=XMPtFFXt3as&ab_channel=chikes4862

ik heb een bewaakte overweg gelaakt zonder slag bomen maar daar voor had ik deze reeds gemaakt

https://www.youtube.com/watch?v=_XNR4f80TNY&ab_channel=chikes4862

dit werkt met een pic want anders zou er een zeer groot elektro paneel nodig zijn om dit allemaal te sturen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Paulogic

yep dat is het zo ongeveer maar na bekijken diverse filmpjes, is er een duidelijk timing verschil
naargelang de overweg (groot, klein, breed enz.) Maw ik ga mij beroepen op de dichterlijke vrijheid he...
mvg,
Paul(ogic)

raf

Snelheid is geen probleem kwestie van een timer aanpassen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Citaat van: Paulogic op 22 december 2023, 18:28:52 PMyep dat is het zo ongeveer maar na bekijken diverse filmpjes, is er een duidelijk timing verschil
naargelang de overweg (groot, klein, breed enz.) Maw ik ga mij beroepen op de dichterlijke vrijheid he...
Je baseren op een filmpje van het grote voorbeeld lijkt me een prima idee. Heb  ik ook gedaan. Wat duidelijk opvalt in mijn filmpje van een echte overweg is dat de fade in/out van de rode lichten sterk overlappend is. Je ziet dat ook in de mockup van Geert die  m.i. aardig op het grote voorbeeld lijkt. Zal morgen eens een filmpje posten van mijn overweglichten, eveneens met fade in/uit Jammer genoeg met microcontroller (stm8). Een kant en klaar  voorbeeldschema van een analoge oplossing zonder microcontroller heb ik niet voorhanden. Dergelijke oplossing zou ik zoeken in de richting van een blokgolf / driehoek generator met 2 opamps. Door de rode leds aan te sturen vanuit het driehoeksignaal resp. met een npn en een pnp emitter volger bekom je hetzelfde effect. Voor het witte licht bouw je een tweede identieke schakeling echter met slechts 1 emitter volger.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

RobVille

Citaat van: Paulogic op 20 december 2023, 06:10:52 AMmaar
de bedoeling is : iedereen, zelfs met beperkte electronica kennis, iets te kunnen bieden dat werkt.

Kijk voor zo'n type als mij is zoiets uitermate geschikt. Snap de ballen van electronica en ben dus overgeleverd aan de kant en klare producten van fabrikanten. Dus toen ik dit onderwerp zag, moest ik gelijk denken aan de oplossing, die mij aangeboden werd voor de aansturing van de seinen. Deze oplossing is ook voor mij/jouw geschikt. Wat draadjes aansluiten op een aantal pinnen, lukt mij nog wel, en dan, wordt iets moeilijker, het apparaat zo configureren dat het de acties uitvoert, die jij wil.

-->

https://www.youtube.com/watch?v=WylRkst68Aw

Kortom, toch weer iets van de plank en voor mij makkelijker te realiseren dan in de weer te moeten gaan met allerlei componenten waarvan mij de werking totaal ontgaat. Ja kijk, voor de echte kenners is dit geen probleem, maar voor mij als modelbouwer werk ik toch liever aan mijn modelbaan  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

patrick smout

Heb snel even een analoge schakeling voor de rode lichten in elkaar geflanst in LTSpice.
Het simulatiebeeld geeft de stroom weer in beide LEDs (blauw signaal is wat minder zichtbaar).
Beide rode LEDs 180° in tegenfase aan/uit met fade in/out.
Knippersnelheid voor de rode lichten pas je aan met R1.
Fade in/out snelheid pas je aan met R6.
LED stroom pas je aan met R7 en R8.
Met R2/R3 pas je de symmetrie aan. Voor de rode lichten is dit 50/50. Voor het witte licht moet je dit wat bijstellen (40/60?).
Voor de Opamp kan je bv gebruik maken van een LM741 of nog beter een LM358.
Voor het witte licht maak je gewoon dezelfde schakeling echter met slechts één transistor + LED + aangepaste symmetrie.
De schakeling rond U2 hoef je maar 1 keer te voorzien en kan gedeeld worden tussen rode en witte lichten.
Uitschakelen van de rode/witte lichten kan op verschillende manieren maar is hier nog niet uitgewerkt.
De condensatoren C1 en C2 moeten bipolair zijn. In praktijk ga je dergelijke waarden niet vinden.
Eenvoudigste is om C1 en C2 te vervangen door 2 antiserie geschakelde elco's met dubbele capaciteit.

Als er interesse is dan wil ik dit principeschema in LTSpice nog wel wat finetunen tot iets wat omgezet kan worden in een PCB of gaatjesprint. Heb echter zelf wel geen tijd om het ook werkelijk te bouwen.


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout