Automatsch geluid op en afzetten met loksound 4 en 5 ?

Gestart door krispy, 15 december 2023, 22:09:25 PM

krispy

Heefd iemand dit al gedaan ?(rij niet via een programma)
Ik zou graag automatsch het geluid uitschakelen als de lok uit zicht verdwijnt (tunnel of schaduw station) en weer laten aanschakelen hij hij terug zichtbaar is zonder dat ik zelf de F1 moet schakelen , daar ik met verschillende locs gelijktijdig tuf.
Zou dit schakelbaar zijn via de sensor aansluiting ?vb magneet op baan voorzien en onder de loc een reedcontact of hall sensor .Als deze dan een puls krijgt via aux9 dan functie F1 schakelen?Hoe moet ik dat de decoder wijs maken ? Functie mapping en aux instelling ?
Ik denk dat ik niet alleen daar een oplossing voor zoek  ;)

Indien iemand ervaring heefd hiermee hoor ik het graag
Mvg  krispy
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

De simpelste oplossing lijkt mij dat je een van de draden naar de luidspreker onderbreekt met behulp van een relais in de loc.

raf

kijk dit is iets wat ik ook reeds een paar keer gevraagd heb.
rocco had een module (rem module) waar elke lok mee tot stilstand komt door op de stop strook een DCC stop signaal te zetten
als er nu iemand het kon maken dat je BV kan kiezen van zet F1 op dit stukje spoor dan kun je in je mapping daar iets mee doen
of als je fluit signaal op F4 staat zet je voor je een tunnel inrijd daar op dat stuk spoor dat signaal en fluiten alle treinen met sound voor het binnen rijden van de tunnel

het is niet hetzelfde als kris vraagt maar het komt in de buurt
dus als kris een generator zou hebben die DCC het F1 commando uitzend kan dus het geluid aan of uit gezet worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

gardevil

In Koploper kan je dit per blok aangeven, weet niet hoe jij je treinen bestuurt?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

raf

Citaat van: krispy op 15 december 2023, 22:09:25 PMHeefd iemand dit al gedaan ?(rij niet via een programma)
 
Mvg  krispy

Het staat toch in de eerste regel van de topic starter dacht ik te hebben gelezen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

D_Loc

Ik zal later vandaag eens kijken of zo iets mogelijk is, zit nu niet achter de computer.
Als er in het geluidsschema een voorwaarde kan worden gezet op AUX9 of AUX10 zou het kunnen werken.
Als deze getriggerd wordt zou je de soundfader kunnen activeren, wordt deze daarna nog een keer getriggerd dan wordt de soundfader gedeactiveerd (hierbij heb ik maar even voor het gemak aangenomen dat de soundfader wel als logische functie aan een state kan worden toegerekend).
Maar zoals gezegd valt of staat dit met het kunnen uitlezen van de betreffende AUX'en.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Klaas Zondervan

Als je in de decoder een functie wil schakelen, dan kan dat alleen via een digitale opdracht vanuit de centrale. De centrale moet dan wel weten om welke loc het gaat, en dat kan hij alleen maar weten via een besturingsprogramma. Zonder besturingsprogramma gaat het niet werken.
Daarom blijf ik bij mijn idee dat het alleen maar gaat door de luidsprekerdraad te onderbreken.

D_Loc

Het gaat inderdaad niet. Je kan geen AUX9/AUX10 uitlezen en ook geen soundfader als logische functie aan een state toevoegen.
Dan blijft dus eigenlijk alleen de optie van Klaas over of volledig automatische besturing.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Geert

In theorie kan dat door op een gescheiden stuk spoor, net na tunnelingang, de aanwezigheid van een trein daarop te detecteren. Schakel het DCC signaal van de centrale op dat stuk spoor uit, en schakel direct een eigen DCC signaal in met Broadcast adres en F1 'OFF' .  (Broadcast adres = daarnaar luisteren al de loks). Na enkele keren dat signaal gestuurd te hebben terug het DCC signaal van de centrale erop. Hetzelfde aan uitgang tunnel maar met F1 'ON'

Nadeel F2 tot F4 zijn niet bruikbaar (via functiemapping kan dat opgelost worden...)

Wat het je nodig:

Zefbouw boosters van enkele euro's ( zie draadje zelfbouw booster)
Een  microcontroler bv. Arduino die altijd hetzelfde DCC pakket opwekt, eentje met F1 'OFF', en eentje 'ON' .
Bezetmelders (stroom?)
En relais met 2 wisselcontacten.

Succes,
Geert

Eerlijk... iets te complex, zelfs voor mij  ;)
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

nmbssncb

Voorstel 1: leg het voor aan de decoder fabrikanten en wie weet, gaan die aan de slag (alweer een extra "feature" om de verkoop te stimuleren).

Voorstel 2: geluiddempend materiaal in de tunnel plus een "deurtje dat sluit/opent" bij de tunnel in- en uitgang  ;)


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

raf

Geert het bestaat voor te remmen want roco heeft ze gemaakt en verkocht als rem module
Roco remgenerator (10779)

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Snobby Crash

Geert, ik zat daarstraks ook te denken aan een terugmeldmodule... stukje blok maken  aan ingang tunnel en met een S88 bus terugmelding in je centrale detecteren. Nu weet ik niet of je bvb met een centrale vb Esu Ecos een terugmelding kan koppelen met een functie... komend weekend eens uitproberen...