Zinkpest ???

Gestart door Peter, 06 december 2023, 10:16:42 AM

Peter

Dat zelfs modellen van de betere (Duurdere) merken blijkbaar niet ontsnappen
aan het fenomeen ZINKPEST mag blijken uit de foto op het Duitse forum?
In dit geval gaat het om het prachtige BRAWA model van de stoomlok baureihe 06
Waarborg ??? na zoveel jaar ? Heb je dan nog wel een waarborg

408174554_6827691463973749_6859713199604948743_n by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Inderdaad, alle merken die zamac gebruiken blijken er last van te hebben. Er ontsnapt er geen enkele aan. Alhoewel, bij Märklin heb ik dit nog niet gezien. Heb ik er naast gekeken?
Garantie? Nooit van gehoord. Je merkt de pest jaren nadat de garantie vervallen is. Sommige vervangen de onderdelen die aangetast zijn zoals KMB indertijd, maar dat zal een uitzonderling zijn, vrees ik.

Thommy

het "voordeel" van die KMB HLD60 en de bakwagons/containerwagons is dat dit allemaal vrij rechttoe rechtaan is. buitenframe (het zwarte van de 60 is ook nog "easy" to make)
Bv. KMB stomertje 92 dat ook gemaakt, vooral met idee dat iedereen het moet kunnen vervangen met wat basis materiaal (zonder wielen te lossen en opnieuw te persen)... laat ons stellen dat die van mij terug rijdt maar dat was geen cadeau. Meerdere prints gemaakt met testen voor dit of dat.
Dan doe ik m'n petje af voor Eve die daar even een nieuwe aandrijving voor de KMB 60's en roco 60's gemaakt heeft

maar hier ziet het eruit als een complete lok hertekenen. Wel das wel andere koek.
Greetz

Thommy

Peter

#3
Je moet natuurlijk ook wat geluk hebben
Ik heb mijn model al vele jaren en gelukkiger wijze heb ik geen probleem met mijn baureihe 06 van Brawa. Zoals op het Duitse forum staat zijn er een aantal die hun model in de kast hebben moeten zetten omdat ze niet meer rijvaardig zijn door de zinkpest
Weer andere hebben er blijkbaar geen probleem mee, dus geen zinkpest.
Waar het verschil van is ?????
Hierbij alvast een foto van mijn lok die normaal zorgvuldig in de doos zit en slechts even mag rijden
op mijn mini, mini baantje

DSCN2437 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 07 december 2023, 11:20:03 AMWaar het verschil van is ?????
Het verschil zit in de menging. Zamak bestaat uit 4 verschillende metalen. De verhouding tussen die 4 steekt heel precies. En het moet ook zorgvuldig gemengd worden. Een klein foutje en je krijgt spanningen in de kristalstructuur waardoor het verkruimelt.

RailKees

#5
Zinkpest......

Dan denk ik maar in oplossingen en teken dat stuk zink na (en daar heb ik niet eens de pest aan want het levert me dan weer zinkvrije munten op ;-) ).

Vele mensen weer blij met een nieuw chassis (zoals op de foto) en het kan weer rijden  ;D

2xbr120 by Kees-Jan van Vessem, on Flickr
 
Gek zelfs dat het lagere gewicht niet echt van invloed was op de trekkracht van het geheel.


Meer van mijn b(r)ouwsels zijn te vinden alhier:
https://instagram.com/railkees
https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/

Herwig

"...want het levert me dan weer zinkvrije munten op ..." 

En hiermee bedoel je Euro's of dergelijke? Of iets totaal anders?