Bouw nieuwe baan RhB Station Davos-Dürrboden

Gestart door Hollandserhbfan, 05 december 2023, 11:24:37 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Hollandserhbfan

Dag Frans,

Dat fietsenrek is van Weinert.

Fahrradständer überdacht für maximal 12 Fahrräder (H0)
Artikelnummer:3236
Bausatz
35,90 €
Het bouwpakket valt erg mee, je moet alleen het dak er zelf nog opzetten. De hele fietsdraagconstructie is al gereed.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo allemaal,

Voor iedereen een goed en gezond 2025 gewenst. En als het even kan daarbij ook een mooi hobbyjaar.

In mijn 2 weken kerstvakantie heb ik weer wat kleine werkzaamheden kunnen uitvoeren. De grote werken zijn voorbij op deze baan. Het gaat nu echt om de laatste details en laatste afstemmingen van het landschap. Ook het hangen van de rijdraad moet nog worden uitgevoerd.
Veiligheid boven alles, daarom hebben de meeste werkzaamheden met de veiligheid en preventie te maken.

Zo was er vlak voor de tunnel een best gevaarlijk stukje met kans op steenslag en vallend gesteente.

Dat is dus opgelost met dit hekwerk. Gemaakt van een NOCH hehwerk en stukken ROCO H0e rails.

Een zelfde gevaarlijke situatie deed zich voor langs de smalle toegangsweg naar het station. Ook daar werden twee hekwerken geplaatst.

Nu we toch bezig zijn met hekwerken, ook op de brug ontbrak het hekwerk nog.Ik had nog hekwerk van de niet meer bestaande firma "Bavaria" liggen.
Monteren van het hekwerk is aardig friemelig, want het ge-etste hekwerk is echt heel goed op schaal, dus heel dun en dus heel bewerkelijk en gevoelig voor alles en nog wat.  Geheel recht en  deukvrij is mij niet gelukt, maar het ziet er toch heel realistisch uit, omdat ik ook in het echt wel bruggen met hekwerk, wat her en der wat uit het lood en gebutst is, heb gezien.

Dan 2 bordjes die ik eerlijk gezegd niet vaak op een CH Modelbaan ben tegengekomen. De rijwegstopbordjes met een nummerverwijsbordje naar de kleurstelling. Wat betekent dat bij nummer 1 het seinbeeld groen toont, bij nummer 2 toont het seinbeeld geel/groen.  Als een van deze seinbeelden worden getoond mag de trein vertrekken.
Je moet op de foto nog even goed kijken.

Dan in de categorie Huis en Tuin. Er werden twee bloembakken opgehangen. Ik twijfel nog over een bloembak voor de twee onderste ramen, boven de zitbank. De Bloembakken zijn van Swiss Modell Rail.

En ook dit station heeft flink wat hout voor de deur, nou ja aan de zijkant dan, past mooi onder het overhangende dak en blijft dus relatief droog.

Dan na een hele wandeling, wilde ik jullie niet deze foto onthouden. Een blik van uit de bergbossen op Dürrboden, waar net een sneltrein naar Davos-Landquart kruist met een goederentrein naar het Engadin.

Tot zover. Ik blijf uiteraard verdere ontwikkelingen posten.

Groet Aad

Michael

Aad dat is een prachtige rapportage van je baan, leuk om dit alles met ons te delen. Bedankt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Hollandserhbfan

Hoi Michaël,

Dank voor je aardige reactie, Ik zal jullie op e hoogte blijven houden van de ontwikkelingen. Al zullen die niet zo spectaculair zijn, want meest kleine details. Maar ook aktiefoto's  van treinen op de baan kunnen leuk zijn.

Groet Aad