Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Bouw nieuwe baan RhB Station Davos-Dürrboden

Gestart door Hollandserhbfan, 05 december 2023, 11:24:37 AM

Hollandserhbfan

#30
Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend was prima hobby weer. 10 graden buiten en op zolder graad of 19. Ik ben verder gegaan met het opbouwen van het landschap.
Ik groet hier alvast, want onder het bericht wordt mijn groet een URL link. Groet Aad


Mijn landschap bestaat uit piepschuim. dit maal dunne platen, wat is beetje lastig vond, maar dikkere waren niet op voorraad.  Het eindresultaat na het snijden van het piepschuim is altijd iets anders dan ik vooraf bedenk. Hoe dat komt weet ik niet, maar uiteindelijk wordt het toch altijd best mooi.

Zo ziet het er allemaal nog wat vreemd uit, maar op de volgende foto zie je het tussenresultaat...

Met wat meer groen en zo. Al ben ik iets minder tevreden met de kleur van de rotswand boven de tunnel. Daar moet ik nog iets mee.






Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Mijn laatste bouwbericht voor de warme periode en nu wel echt. Het wordt gewoon te mooi weer en ik wil in de komende herfst toch ook nog wel wat te bouwen overhouden ;D
Afgelopen weekend heb ik nog wat kunnen bouwen. Het ging aardig vooruit, al blijft het een uitdaging om een modelbaan-idee en modelbaan-werkelijkheid te realisereren, soms liggen de rails net verkeerd, zodat je het landschap anders moet opbouwen. Ik krijg dat bij geen enkele nieuwe modelbaan voor elkaar, dus het is af en toe improviseren. Mijn eigen hobbybouw-valkuil zullen we maar zeggen.


Zo zag het er voor de start in het weekend uit, kale, witte piepschuimberg.
En daarna.....

ziet er direct wat groener uit.
 

De hele linkerzijde van de modelbaan is nu in ieder geval groen. Details zijn nog niet allemaal aangebracht, dat komt wel.

Dan de achterzijde van Station Dürrboden. de basisopbouw van het landschap is ook nog gebouwd, maar nog al basic. De boompjes her en der staan daar gewoon te staan. Ik moest ze ergens kwijt.
 




Dit Forum verwijst echter niet voor niks naar modelspoor, dus jullie vraag naar de treintjes is terecht.  Bij deze...





Vooral rond het station is nog lekker veel te bouwen en te begroenen, te begrinten en te voorzien van details. Het is nu nogal kaal en weinig fraai,

Ik wil in de zomer onder de parasol nog wel wat bouwwerkjes in elkaar gaan zetten, deze resultaten zal ik op onregelmatige basis hier tonen.

Iederreen een fijne lente en zomer en tot ziens in de bouwperiode vanaf ongeveer september 2024.

Groet Aad


doomslu

Mooi weer? Hier is 't ijskoud.
Maar... goed bezig hoor!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#33
Hete mannen die Nederlanders  ;D  Alle gekheid op een strootje dan wachten wij wel tot het invallen van de winter

Hollandserhbfan

Dag Luc en Peter,

Afgelopen weekend was het inderdaad ineens warm op zolder. Heb er dus ook niets meer gedaan, zelfs niet meer gereden, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het KMI vanaf woensdag weer koeler weer voorspelt. Ik woon vlakbij België (Bij Mol grens over  :) ) en kijk dus vaker op KMI dan op KNMI.  Ik ga niet meer bouwen, maar een treinritje kan altijd en kleine details aanbrengen zijn ook niet verboden hoor. Dat kost ook weinig zweet bij eventuele warmte op zolder. We gaan het zien.
Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Ik had het idee dat ik pas ergens in september weer iets zou gaan melden met betrekking tot de opbouw van de modelbaan. Wist ik veel, dat de herfst in 2024 in Juni zou vallen.
Op een regenachtige vakantiedag op een park in Drenthe, heb ik een WC gebouwtjes van de RhB gebouwd. Dit heet een Abtritt en het model is gemaakt door de Modellwerkstatt uit Duitsland.
 Het moet nog geweatherd worden en ingebouwd, maar het staat wel op de toekomstige plek. Eerst moet het achterliggende landschap nog worden gebouwd, gepland in september en oktober, maar als het zulk slecht en koud weer blijft.......
Hier de foto's van dit micro gebouwtje







een leuk detail dat bij een RhB station past en hoort.  we gaan het zien wat het weer gaat doen, dan kan ik nog wat tonen, anders graag tot ziens in de echte herfst. Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Even een berichtje uit Dürrboden. Niet dat er heel veel is gebeurd. Veel te warm op zolder. Maar om te voorkomen dat het draadje vastroest :) toch even een korte bijpraatsessie.

Zo ziet Dürrboden er nu uit, de weinige gebouwen staan er nu, uiteraard nog niet vast op de plek. Ook de achtergrondlandschapsopbouw moet nog verder vorm krijgen.


En een close up foto. De 513 pendelt enige malen per dag tussen Davos-Platz en Dürrboden.


En voor de achtergrond, die nu nog wit is en waar wat chaotisch bomen zijn gepland, daarvoor is gisteren een grote doos gekomen. Bomen in grote en kleine maten. Bedoeld om  het landschap achter het station te begroenen.


We bouwen een modelbaan, dus als afsluiting nog een foto van een Allegra op weg naar Davos.

Dit deel van de baan is al aardig groen al ontbreken er nog wat groendetails. Zodra het bouwseizoen weer begint ga ik weer aan de gang op de zolder.
Fijne zomertijd nog en tot de volgende keer,

Groet Aad




Michael

Dag Aad, even het hele draadje doorgelezen, je techniek in landschapsbouw is apart, maar zeker effectief, het ziet er mooi en natuurgetrouw uit. Bomen van MBR zijn mooi, ik ga toch zelf een poging doen om de bomen zelf te maken, hoewel ik 1 boom bij Jos heb besteld want dat wordt een echte blikvanger. Ik blijf dit verhaal volgen. Groetjes Michaël
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Hollandserhbfan

Dag Michael,

Leuk dat je reageert. Ja, erg apart. klopt  ;D 

Ik heb in theorie altijd hele ideeën hoe ik het landschap zal gaan opbouwen, in praktijk lukt dat nooit. En ziet het er allemaal nogal avontuurlijk en exotisch uit als onderbouw, maar uiteindelijk wordt het wel groen.
Ik ben gewoon een hele slechte planner en begin dus meestal maar gewoon. Tot op heden valt dat altijd nog goed uit, al sloop ik ook wel stukken weg als ik er echt niets meer van kan maken. Maar bij het leggen van de rails gaat het al fout, ik hou te weinig rekening waar straks de onderbouw van het landschap nog moet komen. Tja. :-\   

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij deze modelbaan vooraf echt veel meer het echte reële landschap van het Dischmadal/Dürrboden had willen namaken. Maar omdat ik ook tunnels nodig had om het spoor weg te laten "gaan" moest ik hoger gaan zitten met het landschap. Nou ja en toen  lukte het nabouwen van het echte Dischma niet erg meer.
 
Ik heb zelfs onlangs nog  getwijfeld of ik mijn motief niet moest wisselen. Ik heb nog wat andere geplande, maar nooit gebouwde spoorlijnen als motiefvoorbeeld. Mijn baan lijkt nu meer op her begin van de Via Mala waar de San Bernardino baan doorheen had gaan lopen, als hij gebouwd zou zijn. Dan zou het station Rongellen zijn geworden. Wellicht later nog eens. 

Ieder heeft, denk ik zo, dingen in de hobby die je minder leuk vindt, bij mij zijn dat draadjes solderen, goed landschapbouw vooraf plannen en zelf bomen bouwen, Vandaar dat ik erg blij ben met de voor mijn budget verkrijgbare MBR en FREON bomen. En de producten van Lars van het Hoff en Martin Wellberg ook niet te vergeten. 

Ja De bomen van Jos... geweldige bomenbouwer, Groot Chapeau. Als ik ooit een blikvanger boom nodig ga hebben, dan weet ik waar ik die ga halen. 

Succes met je bomenbouw en met onze leuke hobby.

Groet Aad
 

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Een klein werkje, wat uiteraard nog lang niet klaar is, maar ergens moet je beginnen: de aanleg van een vee-rooster.

Een beetje intelligente koe wandelt er nu nog gewoon omheen, maar dat snap ik ook. Het ziet er nu nog niet uit, maar je kunt daarom ook zien hoe ik dit soort zaken inbouw. En op het einde zie je dit niet meer.

 
Het witte spul is Papydur, een soort Papier mache achtig spul, goed te gebruiken voor dit soort afsmeerwerk.
Groet Aad