Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bouw nieuwe baan RhB Station Davos-Dürrboden

Gestart door Hollandserhbfan, 05 december 2023, 11:24:37 AM

stoomlokje

om de wisselstand in rechtdoor te kunnen vergrendelen ;D  ;)
wel een grove manier van werken

Hollandserhbfan

Hoi Stoomlokje,

Klopt, het ziet er niet echt H0-Fine uit, maar het funktioneert en het is meer een aardigheidje, dan dat in de MSM  tijdschrift zal worden gepubliceerd. Het zal nooit de schoonheidsprijs winnen en op de voor ieder zichtbare plekken zul je dit soort "details" niet aantreffen. Al zijn nu in het zichtbare deel ook nog zaken zichtbaar, die nu nog lelijk en grof zijn, maar straks na landschapsbouw ook verdwenen zijn.

Wordt vervolgd.
Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Chris, Stieven en Patrick,

ik had nog niet op jullie vragen gereageerd :o . Ach weet dat met dat slot is een aardigheidje, maar wel met een link naar het grootbedrijf. Daar kent men de sleutelafhankelijke wissels naar particuliere spooraansluitingen, de wissels zijn alleen te bedienen indien men vanuit een vaste locatie de sleutel mee krijgt. Dat is een hele rompslomp met admie enzo, dus  ik dacht laat ik dat simpel op een zijspoor naar een fictieve grindfabriek proberen. Kortom, aardigheidje en vanwege het niet in het zicht liggen mocht het wat ongeplijst zijn. En de opslotfunctie zorgt ervoor dat de wissel ook echt recht blijft liggen en niet open gaat, maar ik had ook voor een aandrijving kunnen kiezen. Kortom Spielerei met een knipoog naar onze schaal 1 op 1.

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Verder met meer realisme. Seinpalen en hun draadwerk. Afgelopen weken uitgevoerd. Dat gesoldeer is niet mijn meest favoriete deel van de hobby, maar het hoort erbij ::)

Met mijn uit de jaren 90 van de vorige eeuw stammende schakeldecoders K74 van Märklin heb ik de seinen aangestuurd. Een uitdaging want 7 ledlampjes  aansturen betekent 2 stuks K74. Het werkt en het ziet er goed uit. Enige nadeel is het feit dat de LED na elkaar aan/uit gaan. Maar het schakelen gaat snel, dus dat valt niet echt heel erg op.

Het bedoelde inrijsein met 7 LEDS. Ik heb bewust het voorsein donker geschakeld indien het hoofdsein rood toont. 

En de twee uitrijseinen. Groepsseinen, die beide sporen bedienen en het seinbeeld toont voor welk spoor het geldt
groen= spoor 1
Geel/groen =spoor 2 (afbuigend spoor)




Een voorseinen en het "Stop op verzoek" signaal werken ook al, maar daar heb ik nog geen foto's van (waren mislukt :-[ )
Die volgen nog.
Volgende stap is nu de achtergrond. Wordt vervolgd.

Groet Aad





Hollandserhbfan

Hallo Allen,
Toch maar weer even iets melden.Verwacht nog geen grote vorderingen van mijn in opbouwzijnde spoorbaantje. Maar er wordt wel driftig proefgereden. Alle Kinderziekten moeten eruit zijn, voor ik aan het landschap ga beginnen. Dat testen gaat tot op heden prima.
Wel voer ik wat klein aansluit- en prutselwerk uit. Het Stop op verzoek sein is geplaatst.

Ja, ik weet het ;)  Het ziet er nu niet fraai uit, maar ik beloof het. Dit wordt straks mooi ingebouwd. ;D

Met deze schakelkastjes bedien ik mijn baan. Links de bediening voor de losse wissels en seinen, rechts de kast voor de rijwegen. Werkt prima.


En omdat een modelbaan toch ook met treintjes van doen heeft, hier 2 foto's uit het testbedrijf.

en

In een wat desolate zwarte omgeving, maar zodra het goed rijdt en technisch prima werkt ga ik begroenen.

Tot de volgende bijdrage, veel plezier met jullie hobbywerk.

Groet Aad




Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Het is niet echt spectaculair wat ik kan melden, maar het is wel weer een stap naar de beëindiging van de opbouw van de technische kant van de bouw van deze modelbaan. Ik heb "koploper" weer in gebruik genomen. Nieuwe Database met uiteraard de naam Dürrboden.

De monitor hangt nu aan de zijkant van de baan.
Het spoorplan is nu ingetekend  in Koploper. Naar rechts voert het spoor naar de schuif Fiddle Yard.

Nog geen seinen, dat komt nog wel. Eerst was belangrijk dat ik aan de hand van het scherm alle wisselstanden goed kan bekijken. De baan is weliswaar niet zo groot, maar het is fijn om de wisselstand overzichtelijk te kunnen waarnemen.
Nu de techniek vrijwel gereed is, ga ik me opmaken voor de eerste landschapsbouw werkzaamheden. Dat ligt mij beter, als draadjes solderen. Dus ik hoop snel wat te kunnen tonen. Tot spoedig.

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Zoals al aangekondigd, tijd voor landschapbouw. Ik had nog hele stapel "piepschuim" liggen, dus werd de Styropor-snijder uit het vet gehaald en werd de omgeving van Dürrboden sneeuwwit.

De bomen van MBR staan uiteraard alleen maar als proef. Ervaren hoe het "staat".


Uiteraard moeten alle gaten, rare hoekjes en andere vreemde zaken nog worden weggewerkt. Er gaat nog een grondlaag overheen. Inmiddels is ook de achtergrond in de maak. 


Dit stuk spoor komt uit de Richting Davos-Dorf en in het midden komt de brug, die wat eerder in dit draadje te zien is. Het landschap is nog zeer primitief, je ziet alleen de ruwe vorm.

En op het station heb ik de bovenleidingsportalen neergezet, ook als kijkproef. 

Dit was het kort, "Ooit wordt het weer groen" zei een grote Filosoof ooit. Dus daar wachten we dan maar op. Tot Spoedig.
Groet Aad


Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Ooit wordt het weer groen, nou dat ging sneller als verwacht.
Eerst de gaten en spleetjes dicht gemaakt met een eigenbrouwsel van Papidur, houtlijm en WC papier. Droogt alleen heel traag.

En daarna nog gekleurd met bruin-groene Umbraverf en Scuptamold mengsel.

En dan nog een flinke scheut T49 als eerste begroeningslaag, nu samen met een trein. Is per slot een treinenforum.

En dan ineens.. staan er MBR bomen.  Het gaat om de bomen, vandaar dat de trein niet scherp is.

En vanuit de Boomrij heb je deze blik op het station Dürrboden.


Zo hierbij dus weer een korte Update. Wordt vervolgd.

Groet Aad





SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Heel leuk om de landschapsvormen te beginnen zien!
Modelbouw is een kunst

Hollandserhbfan

Dank Alan en Suske, Hallo Allemaal,

Er is weer wat bijgebouwd afgelopen weekend.
Het bos is wat verder verbreed en er is een droge waterbeekloop aangelegd. Of er water in komt weet ik nog niet. Mijn jaarperiode is ongeveer augustus, dus de beek zou na een droge zomer geen water kunnen voeren.



Hier is de droge bedding nog beter te zien, net als de rest van het bos. De bomen zijn grotendeels MBR maar op de achtergrond ook wat BUSCH bomen.
Het groen zijn grotendeels matten en struikjes van Wellberg en Lars van het Hoff.

Waar een beek loopt is een brug nodig....


De brug is neergezet. Uiteraard moet hij nog mooi in het landschap worden ingebouwd.

Nadat de brug er was, start het treinverkeer weer...

afbeelidingen
En deze trein in detail.


Met Pasen ben ik redelijk bezet, maar hoop op tweede Paasdag nog wat te kunnen bouwen aan het landschap.

Alvast fijne Paasdfagen en tot de volgende update

Groet Aad



mahtoska1


Hollandserhbfan

Dag Pieter,

Dank voor je reactie. Heb tijdens de Paasdagen geen tijd gevonden voor de hobby, dus geen update voorlopig.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Gezien het weer en dus daarmee de start van de lente, ga ik de landschapsopbouw even pauzeren tot in de herfst. Wil niet zeggen dat ik niets meer prutsel, maar dat is dan het kleinere detail werk. Geen grote bakken met prut en verfbakken vol meer. Er ligt ook nog voldoende werkjes voor onder de parasol. Zo moet er nog een lasercutbouwpakket van de  houten WC voor Dürrboden in elkaar worden gezet.  En wie weet wat ik in Dortmund nog tegenkom :)
Uiteraard zal ik de komende tijd best nog wel wat posten op het forum. Maar verwacht geen enorme vorderingen meer qua landschapsbouw. 

Fijne dag en tot de volgende bijdrage, groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Tot in de herfst schreef ik hiervoor . Maar soms loopt alles anders als gepland... tja 24 graden in het weekend en nu een koude front met regen. Ik had een medicijn waarmee ik absoluut niet in de zon mocht komen, dus verplicht binnen blijven afgelopen weekend. Wat een straf  ;D. Normaal met mooi weer zit je niet op zolder, maar nu kon ik zonder enig schulggevoel aan de slag.
ik heb de steenslaggallerij aangelegd. Deze verbergt ook de wat te brede tunnelmond. Te breed omdat hij in een  scherpe boog ligt.  En een steenslaggallerij is in het Dischmadal geen overbodige luxe.

De gallerij. De zijwand is van NOCH. een Gallerij in spoor N formaat, maar beter geschikt voor H0 als voor N spoor. Wel een beetje bijgeverfd, zodat het er wat realistischer uitziet. Het dak is een plaat van Auhagen. Groen- en andere details moeten uiteraard nog worden aangebracht.


De voorkant van de gallerij, met de draagconstructie voor de bovenleiding.  en het voorsignaal van Microscale. De rails op de brug is geverfd en voorzien van het ASOA/Pirovino Albulabahn Schotter.


Ook is de hele droge beekbedding gereed, tot aan de rand van de tafel. De brug is ook ingebouwd en voorzien van groen bij de brughoofden.



Klein huisje langs het spoor, en een schakelkast met kabelgootafdekplaten ervoor (Swiss Modelrail). Het hutje is van NOCH en eigenlijk volgens NOCH bestemd als kippenkooi. Bij mij zie je echt geen kip hier.

Zo ziet het korte deel van de modelbaan eruit, gezien van wat meer afstand. Het is klein, maar fijn, naar ik hoop.  Gallerij en brug vallen meins inziens behoorlijk weg in het landschap en dat was ook de bedoeling. De grijze wand is gemaakt van Sculptamold en dient een meer harmonieus geheel met het landschap te vormen.
 
Ik durf niet meer te schrijven dat ik niets meer ga bouwen tot de herfst. Met het (in mijn geval) Nederlandse weer weet je het maar nooit. We gaan het zien :D

Groet Aad