Locloods Mol

Gestart door PeterVG, 02 december 2023, 18:48:19 PM

PeterVG



Om de overgang naar de achtergrond op diorama "locloods Mol" te breken heb ik na studie van oude foto's een loods uit betonelementen getekend. De typische betonelementen die de NMBS voor de opbouw van perronhuisjes gebruikte. Hieruit werd in Mol een hangar opgebouwd. Een leuk gegeven dat ik wilde toevoegen aan mijn diorama.
Veel foto's van dit bouwwerk zijn er helaas niet te vinden. Af en toe staat het in de achtergrond afgebeeld. Kleurenfoto's zijn al helemaal zeldzaam. Met de gegevens die ik had heb ik zo goed mogelijk de realiteit trachten na te bouwen.
Toen ik het bouwsel uit gelaserd karton op het diorama zette leek het wel of een M7 motorwagen in de achtergrond staat:-(

Ja ik weet het, nog een week te gaan om het diorama af te werken. Het gaat net lukken :-)

eddy


DFS

Ik had helaas net dezelfde bedenking, maar een goede wash kan wonderen doen!

PeterVG



Klaar voor de expo.
Al ontbreken er nog wel een paar details maar dat is bewust want anders hebben de zeurpieten op dit forum niets om over te klagen ;D

Te bekijken op zaterdag 20 en zondag 21 januari op de expo van MSC De Kempen in Mol.
Tot dan voor een gezellige babbel.

henry

Voor mij niks op aan te merken, ben je er zelf blij mee ! laat de rest maar zeuren.
1 puntje, staat op de verkeerde baan......

perk

mijn 2 cent.. mooi gedaan.  Helemaal mijn tijdperk ook. 

prachtig hoe de verwering van de schoorstenen op het dak overloopt
kleine dingen zoals de verschillen in lengtes van de stalen steunen aan het kolendepot en de muur die het bijna begeeft.
subtiele rookschade aan de loods (ik heb direct teveel verwering)
de binnenkant van de deuren is heel mooi
de grond met de betonnen oversteken en spaars groen is volgens mij heel realistisch, ook de rails
etc etc ...

Hoe heb je de lettering op de loods gedaan?   Zijn dat zelf gemaakte decals ?

HA - nu zie ik het pas.   Er ontbreekt een pijp aan de dakgoot  ;)

je hebt wel echt ferm doorgewerkt.

Alan On Track

Zeer fraai weer hoor!
Modelbouw is een kunst

modelbaanHO

Mooi. Ik hoop zondag in Mol te geraken. Dan kan ik het ook live aanschouwen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PeterVG

#23
Bedankt voor de mooie reacties heren.

Er ontbreekt inderdaad nog een regenpijp. De voorbije week heb ik veel werk verzet maar dat ging er niet meer bij.

De letters op de loods zijn decals. Een eigen ontwerp afgaande op foto's genomen van de loods in de jaren 50.
Al kan ik decals niet aanraden voor ondergronden uit karton. Ondanks een dikke laag vernis vond "decal sol en set" zijn weg naar het karton waardoor dit ging opzwellen. Achteraf kwam het gelukkig vanzelf weer goed.

Wat ik geleerd heb bij de bouw en wat ik zeker wil meegeven.
Als ballastlijm gebruikte ik een mengsel voorgesteld door Youtuber "Boomer". De Canadees gebruikt mat medium (20%) verdund met water. Dit werkt zeer goed. Eén beurt is voldoende sterk. Droogt vrij snel. En is ook uitermate geschikt voor de ballasteringsmethode voor zwarte cinders inmitatie. Voorheen mengde ik zwart poeder met verdunde houtlijm. Dat droogde traag. Gaf krimpscheuren. Had last van verkleuring aan randen waar een nieuwe aanzet genomen werd door 2 maal lijm te ontvangen. Met deze methode zijn al die minpunten weggewerkt. Wel moet ik een beetje zwarte verf toevoegen om witte opdroogplekken in de zwarte cinders te voorkomen. Dat zwart poeder is bemonsterd bij NMBS werken waar de originele ballast weer bovenkwam. Daarna fijn gezeegd tot een bruikbaar product.
Nog voordelen van deze ballastlijm is dat hij goedkoop  is.  Maar ook oplosbaar met isopropanol na droging van de ballast. Het is dus mogelijk om achteraf de sporen te recupereren indien gewenst.

RUNE

Ziet er goed uit Peter, gaat een mooi baantje worden.  :)
Van dat mat-medium heb ik ook al menig pot verbruikt. Volgens mij ook het beste om te verlijmen, kleurloos en na droging onzichtbaar.

Peter

Met het Microscale sol en set systeem moeten decals
van gelijk wat merk ALTIJD op een ondergrond van glansvernis of glansverf
gebruikt worden. Na het drogen kan je er met matt of zijdenmatt vernis over gaan

Op mijn Roco Donderbuchsen zie je het effekt duidelijk
PS: decals zijn van het duitse Gassner

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Morgen kan ik het werkje in levende lijve komen bewonderen met een paar AMSAC clubleen . Tot morgen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

Das weer mooi werk, Peter! K zie dr graag nog wat plaatjes van!