Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Locloods Mol

Gestart door PeterVG, 02 december 2023, 18:48:19 PM

PeterVG

Omdat de modelspoorexpo die MSC De Kempen gaat houden op 20 en 21 januari 2024 in Mol een unieke gelegenheid is.
Mogelijk komt er geen herhaling want het is best een grote expo voor een kleine club.
Wel daarom vond ik dat de locloods van Mol als stukje spoorgeschiedenis niet mocht ontbreken als diorama.



Locloods Mol, augustus 1987 met een loc reeks 59 als depannage voor een gestrande Neerpelter

Een markant gebouw dat aan de rand van het stationsemplacement stond. Telkens ik met de fiets kwam aanrijden vanuit het westen en ik het gebouw zag opdoemen wist ik dat het station nabij was. Helaas heb ik er nooit een loc weten voor staan. Het gebouw was in gebruik door een kolenboer die een hek voor het gebouw had geplaatst en de sporen had bedolven onder bergen steenkool.
Maar modelbouw heeft het voordeel dat je een eigen versie kan maken.

PeterVG

Het model van de loods werd gelaserd uit karton. De tekeningen hiervoor werden zo getrouw mogelijk uitgewerkt dankzij de vele dia's die ik kon nemen van het gebouw voordat het gesloopt werd. In 1995 verdween het gebouw om plaats te maken voor een verlaadinstallatie van containers beladen met nucleair afval.



De bouw van het diorama tracht ik in kosten zo laag mogelijk te houden. Dit door te werken met overschotjes. Daarom zag ik af van de aankoop van de bouwkit "Locloods Mol" van Rocky Rail. Mijn versie staat slechts voor ongeveer 1/3 van de lengte op het diorama. Daarnaast heb ik maar 2 gevels nodig. Het leek me beter dat ik deze zelf tekende en laserde. Een neveneffect hiervan is dat ik iets meer de details van het grote voorbeeld heb kunnen uitwerken in mijn model.

PeterVG

#2


De locloods van Mol kort voor de sloop.
De loods werd gesloopt in de zomer van 1995. Ze was reeds buiten dienst voor de spoorwegen sinds 1966. Nadien was er een kolenhandelaar gevestigd. Na het slopen van de loods werd op deze site een verlaadinstallatie voor Nucleair transport gebouwd.


PeterVG



De vraag " Kan je karton schilderen " krijg ik dikwijls. Blijkbaar bestaat er twijfel over.
Zelf heb ik er totaal geen problemen mee.
Het vers gelaserde karton behandel ik met verdund mat medium uit de kunsthandel. Onverdund is het een pasta. Door verdunning met isopropanol is het schilderbaar als kleurloze verf. Het karton is hierdoor minder gevoelig aan kromtrekken en beschadigingen en heeft een goede basis gekregen om alle gebruikelijke modelbouw verven te ontvangen.
In dit geval spoot ik een laag vallejo grondverf roodbruin. De tint was een beetje donker. Met een mengeling van geel en rood heb ik getracht de kleur van de bakstenen op te lichten. Met een doekje werd de verf verdund op de stenen gestempeld in een gevarieerd patroon om schakeringen in de stenen te verkrijgen.
Eenmaal tevreden ging er een laag glansvernis over het werkstuk.
Een prima basis voor het inwassen van de voegen met verdunde olieverf in een lichtgrijze kleur.
Daarna weer een laag glansvernis ter fixatie. Dit was meteen de basislaag  voor verwering met wassings van verdunde zwarte acrylverf.

Tip
Gebruik geen decals op karton.
Ondanks een dikke laag vernis vond microscale set zijn weg met opgezwollen karton als gevolg.
Gelukkig is de bult in het karton na droging weer volledig verdwenen.

PeterVG

Om de hoeken uit de achtergrond van de dioramakast te krijgen heb ik eens een andere techniek uitgetest. Met de lasersnijder werd een plaat hardboard voorzien van insnijdingen zodat de plaat in een hoek geplooid kon worden. De plaat werd daarna tegen de wanden van de dioramakast gekleefd. Om de plaat in de plooing voldoende sterkte te geven werd ze ingesmeerd met verdunde PVA lijm en aansluitend geplamuurd. Dit zowel vooraan als achteraan. De voorzijde werd uiteraard geschuurd en beschilderd.








Conclusie: een goede techniek.
Een volgende keer ga ik echter de insnijdingen niet volledig doorlaseren. Het lijkt me slimmer om enkel langs de achterzijde diepe inkepingen te laseren. De plaat is dan voldoende fiexibel om te kunnen buigen. Plamuren en schuren zijn dan vooraan niet meer nodig.

PeterVG



De achtergrond is klaar. Een grijs wolkendek volstaat deze keer. De deadline komt genadeloos dichter dus moet ik keuzes maken.
De sporen zijn verlijmd en bekabeld.
Dankzij de ABC techniek die ook ESU toepast in haar decoders is een automatisch pendelverkeer mogelijk op het diorama.
Dat wordt dus babbelen met bezoekers tijdens de expo want de exploitatie loopt vanzelf. Oef, een zorg minder.
Nu nog het ganse diorama verder aankleden.

PeterVG

Gaandeweg ben ik van idee veranderd. Eerst was het de bedoeling om een Roco 62 te huisvesten in de loods. Nu ben ik van plan om de site te bouwen zoals ze eind jaren 50 was. Deze foto van Hugo Nauwelaerts is daar zeker niet vreemd aan.

Stoomlok 81.074 aan inrit loods Mol en kolenwagons, 15.06.1965 by Geert Nauwelaerts, on Flickr

Met andere woorden ik ben op zoek naar meer foto's van het stoomdepot Mol. Zodat ik mijn diorama zo getrouw mogelijk kan uitwerken.
De loods in de achtergrond van de kolenwagens vertoond veel gelijkenis met de typische betonnen wachthuisjes die de NMBS overal plaatste. Heeft er iemand afmetingen van zulk een abri. Dan kunnen die afmetingen dienen als basis om mijn tekening voor laserwerk uit te werken. De deadline komt snel dichter en ik kan niet een dag investeren om een nog bestaande abri te gaan opmeten. De NMBS heeft dezelfde betonnen elementen gebruikt om deze loods te bouwen. Als ik de afmetingen van de elementen ken kan ik de loods vrij natuurgetrouw natekenen. Hoe meer info hoe beter.

Verder vraag ik mij af hoe de kolen vanuit de kolenwagon op de kolenopslagplaats rechts van de locloods kwamen. Als ik goed kijk zie ik geen smalspoor om met de lorrys naar deze opslagplaats te rijden?

perk

Een email met afmetingen van de normale abri is naar je verstuurd.

Veel succes ermee, dit is een mooi project aan het worden.


PeterVG

Citaat van: perk op 02 december 2023, 19:36:32 PMEen email met afmetingen van de normale abri is naar je verstuurd.

Veel succes ermee, dit is een mooi project aan het worden.



Super, dankjewel

DFS


HO_COMP_FAN

Peter,

mooie lazercreatie en creatieve oplossing van de afgeronde achtergrond.

Kijk al uit naar weekend van 20 Januari 2024 om je realisatie te kunnen aanschouwen.

Succes !
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Cozzy

Bijzonder leuk en mooi uitgevoerd project Peter!
Ik kom zeker het eindresultaat bewonderen ;)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PeterVG



Binnen minder dan een maand is het zo ver. De modelspoor expo in Mol staat bijna voor de deur en er is nog veel werk aan mijn diorama "locdepot Mol". Door ziekte ben ik achterop geraakt op schema. Er zit dus niets anders op dan items van de lijst te schrappen. Zo had ik gepland om een bekolingskraan te bouwen welke achter deze kolenwagen zijn plaats zou vinden. Daarvoor had ik een kit van kibri gekocht die ik wil aanpassen zodat ze op de kraan van Mol zou lijken. Dat gaat dus niet lukken voor eind januari. Mogelijk in de toekomst mochten andere expo's belangstelling tonen voor het diorama. Zoniet zal ik enkel de lorry's uit de kibri kit gebruiken om ze voor de kolenwagen te plaatsen gevuld met kolen. Helaas zijn ze wat klein. De NMBS versie was hoger. Uit styreen heb ik alvast een smalspoor gebouwd waarlangs de lorry's naar de kraan kunnen rijden.

PeterVG



Momenteel ben ik druk bezig om alles in gereedheid te brengen om ballast aan te brengen. Vooraf moeten alle details rondom de sporen aangelegd worden. Een dienstpad is in aanbouw. Het kolenpark heeft een betonnen muur als omranding gekregen. In model gebouwd uit styreen. Aangezien de muur verzakt door het gewicht van de kolenberg werden hectometerpaaltjes en stukken spoor als versteviging onderaan de muur geplaatst. Leuke inspiratie die ik uit de voorbeeldfoto haalde.
Het mag duidelijk zijn dat dit een lowcost project is. Gebouwd uit restmateriaal allerhande ;-)

De voorbeeldfoto van Hugo Nauwelaerts op flickr

Stoomlok 81.074 aan inrit loods in bundel Mol, 15.06.1965 by Geert Nauwelaerts, on Flickr

henry

Mooie bouwsel geworden, veel plezier met bouwen.