Bezetmelding voor digitaal

Gestart door belair, 10 december 2006, 22:11:32 PM

hobbyist

Staat onder modelspoorlinks en literatuur

INFO

En belair wat denk je of wat vind je er nu van, want voor iemand die zegt constant op de computer aanwezig te zijn, komt er toch heel erg weinig respons.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

Ben er nog Wim, ik heb alle onderdelen in huis gehaald maar de opto heb ik niet kunnen krijgen. Ben nu bezig zonder de opto, nog wat problemen met het oplichten van de led. Ben wat op en af aan het mailen met Wim Ysbeer om te zien hoe het komt dat het led'tje niet oplicht. Of toch niet wat het moet.
Luc

INFO

belair, omdat de led teveel stroom verbruikt en dat het daarom niet werkt lijkt mij logisch, en heb ik je al een paar keer proberen duidelijk te maken. wil je geen opto gebruiken dan zal je een andere vorm van versterking nodig hebben, in de vorm van een transistor.

De opto is gewoon te bestellen bij Conrad.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

Het is wel een Low Current Led van 2mA.

INFO

En wat voor weerstandje zet je daar dan voor?

Alleen de waarheid ligt in het midden.


INFO

Belair, je hebt een spanning van 1,2V over de diodes tot je beschiking. De led heeft minimaal 2V nodig. Dus het zal nooit werken.
Als je het wil laten werken dan moeten er nog eens 4 diodes bij. Maar let wel dan heb je ook een spanningsval van 2,4V voor je treinen. Die gaan dus duidelijk langzamer rijden.


De Opto heeft een voedingsspanning nodig van 1,2V met een maximum van 1,4V, dat is ook waarom het wel met de opto werkt en niet met een normale low curent led.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

Als ik er nog eens 4 diodes zou moeten bij doen kan ik misschien beter een opto bestellen.

belair

Ik heb nu eerst een schema uitgeprobeerd van Wim Ysbeer, werkende met een transistor i.p.v. een opto. En ik moet zeggen het werkt. De led die gebruikt wordt is een Low Current led van 2mA.


(Schema Wim Ysbeer)

Ondertussen heb ik ook een SMD weerstand van 12K, zoals beschreven door Gerolf in MSM 50, aan het wielstel van een wagon gemonteerd en die werkt ook perfect op het schema van Wim Ysbeer.
Alvast bedankt aan iedereen die mij hierbij geholpen heeft, ook INFO, uw schema met een opto (die ik ondertussen gevonden heb) kan ik gebruiken voor seinen denk ik.
Luc

INFO

Belair,

Zo kan het ook, maar dat heeft wel als nadeel dat je de Led laat branden op dure digitale spanning. Wist je dat deze schakeling nog eenvoudiger en dus nog goedkoper kan. En wist je dat ik bewust je deze mogelijkheid niet heb aangeboden, maar nu hij er toch staat, dan hier de vereenvoudigde.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

Wim, kun je mij de werking eens uitleggen. Gewoon een schema op print ztten en niet weten waarom en hoe, is gelijk een papegaai, gewoon nadoen. Daar leer je niks mee. Ik zou het zeer interessant vinden te weten hoe de componenten werken en wat ze doen.
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Belair,

Zo kan het ook, maar dat heeft wel als nadeel dat je de Led laat branden op dure digitale spanning. Wist je dat deze schakeling nog eenvoudiger en dus nog goedkoper kan. En wist je dat ik bewust je deze mogelijkheid niet heb aangeboden, maar nu hij er toch staat, dan hier de vereenvoudigde.




Ja wim een daverden vereenvoudiging is dat natuurlijk ook niet.
Maar goed het spaart diode.
Belair moet zelf maar uitmaken,wat hij maakt en met wie.
Dat stroom verbruik valt nogal mee vind ik ,die 2 mA van de led is bij pakweg 20 blokken,die nooit alemaal bezet zijn zoiets van 15 a 20Ma
Ook niet direct om over wakker te liggen.
Trek daar dan nog die 0.5 a 1 mA van een opto van af en we spreken over een extra belasting van heel ruim 20mA
oef oei.
wim ysbeer

INFO

citaat:
Geplaatst door belair

Wim, kun je mij de werking eens uitleggen. Gewoon een schema op print ztten en niet weten waarom en hoe, is gelijk een papegaai, gewoon nadoen. Daar leer je niks mee. Ik zou het zeer interessant vinden te weten hoe de componenten werken en wat ze doen.
mvg
Luc



Begin dan maar met de uitleg over de werking van de diode.
Hier staat er een duidelijke uitleg over.
http://www.on4cp.org/cursus/sc/diode.htm
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer
[br
Ja wim een daverden vereenvoudiging is dat natuurlijk ook niet.
Maar goed het spaart diode.
Belair moet zelf maar uitmaken,wat hij maakt en met wie.
Dat stroom verbruik valt nogal mee vind ik ,die 2 mA van de led is bij pakweg 20 blokken,die nooit alemaal bezet zijn zoiets van 15 a 20Ma
Ook niet direct om over wakker te liggen.
Trek daar dan nog die 0.5 a 1 mA van een opto van af en we spreken over een extra belasting van heel ruim 20mA
oef oei.
wim ysbeer




Ysbeer, het gaat me nog niet eens zo zeer over het stroomverbruik, maar meer, zoals ik een eerder bericht ook al aangaf, om de galvanische scheiding tussen het bezetmeld gedeelte (digital) en het indicatie deel.
Dus vandaar mijn voorkeur om een opto-coupler te gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.