Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuwe koppeling in Europa?

Gestart door Havoc, 10 december 2006, 15:24:24 PM

Havoc

Deze week was ik op zoek naar smalspoor koppelingen, en ben zo bij de wikipedia pagina voor trein koppelingen gekomen http://en.wikipedia.org/wiki/Coupling_(railway) . Die toch maar eens helemaal gelezen en daar stond het volgende:

citaat:
Europe

While Europe has chosen an automatic coupler compatible with the Soviet one, except for some trial installation, no action has been taken to implement the conversion, due to cost.


Dit verbaasde mij toch heel even. Vooral de "has chosen" maakt dat het lijkt alsof dit allemaal in kannen en kruiken is en enkel nog wachten is op het startschot. Heeft er iemand hier al meer van gehoord?

Het zou niet de eerste gekke beslissing zijn van enkele idioten in een of andere commisie. Maar om in heel europa de koppelingen van de treinen te gaan vervangen... Tijd om aandelen te nemen in de leveranciers van die dingen.

Nu moet men niet alles geloven wat er op wikipedia staat, maar waar rook is is vuur (oud vlaamsch spreekwoord).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Zijn de loks van de reeks 27 niet van meet -af -aan VOORBEREID om "ooit" met een volautomatische koppeling uitgerust te gaan worden? Dit is recentelijk nog in een andere draad besproken ivm loks die met vaste stammen M6 rijtuigen zullen gaan rijden.
Van die plannen van een universele Europese automatische koppeling is natuurlijk nooit wat geworden,de kosten voor de ombouw + de bijkomende problemen zijn dan ook niet van de poes.

Gerrit

dgrr57

Dit is geen niew nieuws [:)]

Sommige 22'ers zijn (waren) voorbereid voor automatische koppelingen.

Er staan fotos op mijn site.

Directe link : http://users.skynet.be/dgrr/special/special.html#22

Havoc

Dgrr57, ik ben naar je foto's gaan kijken, maar ik zie daar eigenlijk niks aan dat er op wijst dat er iets speciaal is aan de 22'ers.

Of is het die sleuf waar de haak in zit? (goed te zien op de foto http://users.skynet.be/dgrr/special/photos/2364.jpg  waar de 2337 en 2364 naast elkaar staan)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Met die automatische Europese koppeling zijn ze al bezig sinds de jaren '60.
De invoering is voornamelijk een logistiek probleem. Het mooiste zou zijn om alle wagens in 1 weekend om te bouwen, want het is onhandig om wagens met verschillende koppelingen te hebben. Maar dat wil dus al 40 jaar niet lukken.
Wel is het zo dat sinds de jaren '60 de chassis van locs en wagens al voorbereid zijn voor de automatische koppeling. De truc zit er in dat de automatische koppeling zowel druk- als trekkrachten opneemt, waar dit bij de klassieke koppeling is verdeeld over de buffers en de trekhaken. Dit vereist een andere constructie van het chassis, maar daar zie je aan de buitenkant van een loc niks van.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Havoc

Dgrr57, ik ben naar je foto's gaan kijken, maar ik zie daar eigenlijk niks aan dat er op wijst dat er iets speciaal is aan de 22'ers.

Of is het die sleuf waar de haak in zit? (goed te zien op de foto http://users.skynet.be/dgrr/special/photos/2364.jpg  waar de 2337 en 2364 naast elkaar staan)


Inderdaad. Dat is het. En nog dit :

Kijk naar de witte 'kraan' rechts van de rechtse buffer.

Klaas Zondervan

Vraagje: wat hebben die sleuf en die witte kraan met de automatsiche koppeling te maken?

n/a

Let ook op de volgende zinsnede:
"Implementation permanently delayed except for a few users. "

In het kolenvervoer wordt wel gebruik gemaakt van de automatische koppeling. Hiervoor wordt dan gebruik gemaakt van koppelwagens om deze vaste stammen aan de loc te koppelen. Kon zo snel geen fotovoorbeeld vinden. Toch een gevonden :klik hier Direct achter de loc zie je een wagen zonder kleppen, dat is de koppelwagen.
De automatische koppeling heeft een aantal voordelen, de grootste is misschien wel dat de rangeerder niet meer tussen de wagens hoeft te staan (schijnen toch wel veel ongelukken mee te gebeuren, rangeerder is een van de gevaarlijkste beroepen).

Groet Erik

Bundesbahnfreak

In Duitsland zijn in de jaren 70 verschillende types locs op proef uitgerust met automatische koppelingen.  Bij het type 151 die vanaf jaren 70 gebouwd werd, werden een partij van deze locs uitgerust om met de Faals 150 wagens zware treinen te doen. Deze konden in dubbeltractie tot 5600 ton voortslepen, iets wat met de klassieke schroefkoppeling niet zou lukken.

Bundesbahnfreak

Een paar foto's van de 151 met deze koppelingen (151AK) zijn te vinden op de volgende site http://www.railpix.de
Ga naar home-bilder-deutschland-eloks-151 en vervolgens de foto 07936 (151 119-5+151 118-7). Eveneens op foto 10564 zijn er 2 151AK's te zien.

Verder vind ik dit eveneens een mooie Duitse site die ook Belgisch materiaal weet te waarderen.

Groeten

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Vraagje: wat hebben die sleuf en die witte kraan met de automatsiche koppeling te maken?


Even de vraag herhaald omdat er nog geen antwoord is gekomen.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Vraagje: wat hebben die sleuf en die witte kraan met de automatsiche koppeling te maken?


Even de vraag herhaald omdat er nog geen antwoord is gekomen.


sorry voor het laattijdig antwoorden ...

gleuf : denk aan de kortkoppelingen op ons miniatuurbanen : moet kunnen bewegen

kraan : lucht voor te remmen op en af te zetten. De nieuwe koppeling zou te veel plaats genomen hebben, dus kraan op de zijkant.



Havoc

Knappe foto. Waar gaat die koppeling met dat wagonnetje naartoe? Kompleet buiten proportie. Je ziet dat dit van het russisch breedspoor komt, daar valt zo'n joekel niet op.

Wat wel duidelijk is, is dat de remleidingen mee met de koppeling gaan. Dus geen noodzaak meer om tussen de wagens te kruipen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.