Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

euromodelbouw 2023

Gestart door raf, 17 november 2023, 08:48:52 AM

rgp

Raf,

Als ik hetvolgende lees in uw commentaar: Ook de kost prijs heeft er voor een deel mee te maken hoe meer de standhouders vragen om te komen staan hoe minder dat het aanbod gaat worden vermoed ik .
Ok de kosten voor transport en overnachting maar ook voor de inrichter gaan de kosten van de huur en verbruik omhoog
suggereer je dus dat standhouders moeten sponseren om op een COMMERCIELE beurs te mogen staan ?
ALLE kosten moeten vergoed worden (ik zeg wel kosten, geen extra's voor clubkassen) en als het niet lukt, dan moet de businesscase herbekeken worden of moet ermee stoppen.
PS: in ditzelfde weekend was er ook Railexpo en Warley.


Roland

raf

Roland dat is dus het verschil toen HTC de beurs deed en nu dipro .
Ook dat de hallen nu van de stad zijn speelt een rol .
Dus welke club kas word er gespijsd dan ???? (kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb)
Er waren ook weer een deel stoelen verdwenen die ook vergoed moeten worden .
En ja wat kost een stoel maar dit drijft allemaal de prijzen naar omhoog voor die de beurzen inricht.
Dipro is commercieel hoe je het ook bekijkt En beurzen zoals de HTC ze gedaan heeft ga je niet meer tegen komen .
Vroeger wilde Marklin heel de inkom hal hebben en wat stond er nu ???
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Raf,

Clubkas zoals het woord het zegt: de kas van de modeltreinclub. Gisteren ben ik naar de beurs van de locloods, een jonge club, dus die nog wat meer geld nodig heeft, geweest. 5 euro is ok, drankenkaart met democratische prijzen is ok. Wat over was van mijn drankenkaart heb ik niet teruggevraagd, want ik ken de noden van een club.
Het is heel wat anders als de kas er een is van een professional: die moeten alle kosten vergoeden, hun winst moet niet gemaakt worden op de rug van de liefhebbers.
Bij een club is het wat anders.
Ik heb zowel het filmpje op tv limburg gezien, de reactie van Evan gelezen en de deelnemerslijst gelezen. Besluit: niet interessant, net zoals Maarn verleden week. Is ook definitief geschrapt.
Roland

eddy

Als organizator en bezoeker verwacht men nieuwe banen. En liefst dan nog een primeur. Ook een mooi afgewerkte baan waar treinen op rijden, en geen diorama van 0´5 m met een ovaal .
Dat kan, maar dan verwacht ge als club dat ge ook wat meer krijgt dan u onkosten. Koken kost geld,en zij maar zeker de kost voor een baan lopen op. Als wij enkel voor de onkosten ons 3 dagen moeten inzetten dan zien ze ons nergens meer. Natuurlijk is het fijn om u creatie aan het publiek te tonen,maar het moet van 2 kanten komen.

SuSke

Een fatsoenlijk ontvangst en verzorging, samen met de eerlijke vergoeding van vervoerskosten naar demonstratiebanen is wel het minimum volgens mij. Niets moet je als organisator weerhouden om een detailstaat op te vragen en enkel reële kosten terug te betalen.
Hebt ge dan banen van een mindere kwaliteit? Daar geloof ik geen fluit van omdat ik het ook al enkele jaren doe voor MTD.
Je moet dan wel een keuze maken en kijken waar je wil in investeren.
Uiteindelijk is het aantal bezoekers die de inkom passeren en betalen wat belangrijk is om je inkomsten te genereren.

Wil je verdienen aan die eerste regel, dan blijven de interessante banen weg.
De volgende die wegblijven zijn de mensen die naar die interessante banen komen kijken.
En dan zijn je inkomsten weg.

En dat geldt voor gelijk welk type beurs of tentoonstelling.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Wat ik zaterdag niet begreep is dat er in de kantine slechts een handje vol broodjes waren, zoveel volk en het enige wat te koop was, gebak. Als je dan nog 3 uur in de auto moet zitten dan is het eigenlijk maar een zielige vertoning die kantine.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

stoomlokje

ik vond de catering ook erg ondermaats, alleen een soepkommet'je te krijgen ( betaald )en een flesje water, en dat was het.
Over het algemeen is het bij mij toch ook tegengeslagen.
Veel te weinig fabrikanten met een stand
Ben dan maar om 15 u vertrokken naar huis ,na buiten aan het fritkraam nog snel een veel te dure friet te nuttigen , die dan nog véél te pover was. om dan de lange rit aan te gaan.
conclusie : een hevige achteruitgang, zoals velen al vaststelden.
 

bernhard

Hallo

Vraag cq verzoek is er niemand die foto;s gemaakt heeft van jan   NICKMAN Höllenthal spoor 0 treinbaan (B) Ik zag kort stukje op een filmje op youtube van deze mooie spoor nul baan . Maar zou graag ook foto;s van willen zien.

Met vriendelijke groeten,

Bernhard

Herwig


Even geduld.

MSM-fotograaf Frank heeft zaterdagavond, na sluiting,  de 0-baan uitgebreid gefotografeerd.

Martin Welberg

Citeer(Waar is de tijd dat we Engelse banen bewonderden)

Lastig, lastig, maar vraag dat aan de Engelsen en hun Brexit. Door het uit de Unie stappen zonder het maken van goede afspraken zijn de kosten te hoog geworden voor een organisator.

Citaat van: SuSke op 27 november 2023, 14:38:02 PMEen fatsoenlijk ontvangst en verzorging, samen met de eerlijke vergoeding van vervoerskosten naar demonstratiebanen is wel het minimum volgens mij. Niets moet je als organisator weerhouden om een detailstaat op te vragen en enkel reële kosten terug te betalen.
Hebt ge dan banen van een mindere kwaliteit? Daar geloof ik geen fluit van omdat ik het ook al enkele jaren doe voor MTD.
Je moet dan wel een keuze maken en kijken waar je wil in investeren.
Uiteindelijk is het aantal bezoekers die de inkom passeren en betalen wat belangrijk is om je inkomsten te genereren.

Wil je verdienen aan die eerste regel, dan blijven de interessante banen weg.
De volgende die wegblijven zijn de mensen die naar die interessante banen komen kijken.
En dan zijn je inkomsten weg.

En dat geldt voor gelijk welk type beurs of tentoonstelling.


Ben het hier ernstig eens met Frans, alhoewel OntraXS! dan misschien niet te vergelijken is met een standaard beurs zijn wij wel van mening dat een reële onkostenvergoeding toch van belang is. Daarnaast als je dan een deel van de catering en goede ontvangst niet wilt regelen dan zal er over het algemeen ook meer vergoeding gevraagd worden, de tentoonstellers maken de show. Kopen kun je overal!


sdz1976

Om te repliceren op de onkosten discusie,

en om het met mijn goede vriend zijn woorden te zeggen:

Als je alleen pinda's geeft, krijg je alleen apen.



Grtz,

Samuel.








www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Herwig


'k Zou er niet op ingaan, maar ...

het officiële lunchpakket (plastiek zakje) was ook minimale kost:   3 platte budgetbroodjes, niet door te snijden met het meegeleverde eco-mes, verhakkeld puinbroodje als gevolg  + puntje basic smeerkaas en kuipjes configelei.  Maar ook clemantinemandarijntjes .  We maakten meteen de verwijzing naar een WZC-ontbijt, maar dan zonder sneetjes kaas & hesp.
Gelukkig had de patron geweldige Kempische koffiekoeken gehaald 's ochtends, waarvoor dank.         ???      ;)

marctje

Ik heb hier dus voor de tweede keer gestaan met URHA en heb veel meer lovende reacties gekregen op mijn 8 jaar oude baantje dan hiervoor. Natuurlijk kwamen deze reacties van mensen die niet direct met de hobby iets te maken hebben , maar toch leuk om te krijgen. Veel oude en minder oude bekende terug gezien en mij goed geamuseerd. De onkosten die ik vergoed krijg zijn mooi meegenomen om twee dagen met treinen te spelen. Wat me wel opviel is dat er precies meer interesse komt voor Amerikaanse treinen of is dit misschien een hoopvolle gedachte van mij.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Jurgen

Citaat van: raf op 27 november 2023, 09:34:40 AM
Citaat van: Jurgen op 25 november 2023, 17:25:10 PMVan de grote hal was de helft ingenomen door alles behalve modeltreinen. In dat kleine donkere zaaltje stond dit jaar helemaal niks van modeltreinen.

Dan denk ik dat je er met je ogen dicht bent door gelopen want wij (bmsa)stonden daar wel degelijk met een module baan


Mijn ogen waren wijd open en deze baan heb ik ook gezien. Maar jullie stonden dan ook in de kleinere hal en niet in dat donkere zaaltje naast de inkomhal.  ;)

De Limburghallen bestaan voor mij uit de inkomhal, de grote hal (links van de inkomhal), een kleine hal (rechtdoor als je binnen komt, links van de restauratie), dat donkere vergaderzaaltje rechts van de inkomhal, een lange gang rechts van de inkom en een aula die via die lange gang bereikbaar is.
En terwijl ik dit schrijf herinner ik me ook nog kleine lokaaltjes achteraan rechts in die gang, waar vaak miniatuurauto's stonden.
------

En pakweg 10 jaar geleden stond dat allemaal bomvol. Nu is die lange gang niet meer volledig gevuld, de lokaaltjes en aula zijn afgesloten en de gangen tussen de diverse standen zijn een pak breder dan vroeger.
De inkomhal, de grote hal en dat donkere zaaltje waren vroeger allemaal gevuld met modeltreinen en alles wat ermee te maken had. Nu was de inkomhal deels ingenomen door modeltreinen en ook de grote hal was nog maar voor de helft in gebruik voor modeltreinen.


Ik zie wel dezelfde tendens als bij Intermodellbau in Dortmund, daar is het aanbod van modelbanen en modeltreinen ook verminderd en worden de hallen ook meer en meer ingenomen door andere modelbouw. Niet omdat er meer andere modelbouw is, maar omdat er gewoon algemeen minder te zien is, want ook daar zijn al lang niet alle hallen meer bezet.

En toch blijft de inkomprijs hetzelfde of stijgt die zelfs soms. En zotten dat wij zijn, wij blijven maar betalen en klagen.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Herwig op 28 november 2023, 12:32:23 PMhet officiële lunchpakket (plastiek zakje) was ook minimale kost: ....
Er zijn al organisatoren die gestopt zijn met lunchpakketten uitdelen.
Zelf neem ik altijd mijn eigen voedsel mee, dan heb je wat je blieft en je bent goedkoper uit.