Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aansluitrail vraag

Gestart door Baureihe 68, 10 november 2023, 20:06:10 PM

Baureihe 68

Een vraagje van een leek in electronica ...

Momenteel heb ik een ovaal liggen met een Roco analoge aansluitrail (Roco Line met bedding), omdat ik ook digitale locs heb vroeg ik me af of ik eveneens een digitale aansluitrail kan aansluiten. Het is natuurlijk niet de bedoeling om  beide aansluitrails gelijktijdig van stroom te voorzien. Maar als ik analoog rij sluit ik de analoge aan en omgekeerd.

Kan dit? Of geeft diegene die niet aangesloten is storing op de andere die wel onder stroom staat?   
Er zijn geen andere elektrische aansluitingen, de wissels op het ovaal zijn handbediend.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk en anders hoor ik het wel!


Klaas Zondervan

In de analoge aansluitrail zit waarschijnlijk een condensator. Die blijft daar zitten, ook als je daar geen voeding op aansluit. Die condensator blijft dus je digitale signaal verpesten.
Ik zou de condensator er uit knippen, of de aansluitrail vervangen door een gewone rechte.

Peter

Heb in mijn baantje met Roco Line met bedding rails alleen een analoge aansluitrail zitten, ondanks ik enkel digitaal
rijdt met Uhlenbrock Intellibox. Ondervind geen probleem.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peter, weet je dan zeker dat de condensator er nog in zit?

Peter

Nee, helaas, dat weet ik niet. Om dat te weten moet ik dat stuk spoor terug opbreken
Met vriendelijke groeten
Peter

Baureihe 68

Bedankt voor jullie reactie!

Het ovaal waarvan ik spreek dient eigenlijk als omkadering van een module zodat er rondjes kunnen gereden worden. Voor de module (en deze in de toekomst, gezien deze verwisselbaar zijn) gebruik ik Tillig elite rails. Dan is het misschien een beter idee, de analoge aansluitrail uit het ovaal te halen en de aansluiting te voorzien door twee draadjes aan een Tillig rail te solderen, en deze dan aan de analoge transfo aan te sluiten als ik analoog wens te rijden. Maar stoort omgekeerd dan de digitale (niet aangesloten) aansluitrail?

Of gooi ik beter beide aansluitrails eruit en sluit ik via de Tillig rail ofwel op de analoge transfo aan of ofwel op de digitale Multimaus? Met andere woorden wat is de toegevoegde waarde van een aansluitrail behalve het gebruiksgemak? En wat is het nut/doel van de condensator? Zoals ik reeds schreef ben ik een volledige leek op dit vlak, maar wil ik natuurlijk wel kortsluitingen en andere problemen vermijden.



     


raf

doel van de condensator is storing te onder drukken op radio en/of tv ontvangst ?
maar daar de meeste van deze toestellen aan een kabel hangen is er eigenlijk geen probleem meer
je kunt natuurlijk als je analoog wil rijden zorgen dat je deze condensator er tussen zet
probleem opgelost

van de analoge trafo naar die analoge rail en vanaf daar twee draden naar je baantje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Baureihe 68

Inmiddels heb ik de module aangesloten op het ovaal met Roco railverbinders ipv de voorziene aan de Tillig rails gesoldeerde draden. Die laatste heb ik dan gebruikt om zowel analoog als digitaal (natuurlijk afzonderlijk) aan te sluiten. En dit lukte zonder enig probleem en ook op de (ongebruikelijke) verbinding tussen het ovaal en de module zit geen enkel stroomverlies.
Met andere woorden ik kan perfect analoog of digitaal rijden  :D !
Bedankt aan diegene die reageerden om mij in de goede richting te duwen.