Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Iemand die een PCB file kan ontwerpen

Gestart door Robrecht, 09 november 2023, 20:34:32 PM

Robrecht

Hoi

Ik ben op zoek naar iemand die een PCB file kan maken voor een simpel bordje met molex connectors.
Het bordje zou per module moeten dienen als verdeelpunt voor af te takken van de ringleiding.

Misschien dat iemand zulk bestand zelfs al liggen heeft en wil delen?
Of misschien dat er ergens zulke bordjes te krijgen zijn?

Idealiter zouden er 1 in- en 1 uitgang moeten zijn om de doorlopende ringleiding te bekomen (of misschien dat ik in de molex stekker van de ingang al de draad opnieuw kan laten vertrekken). Verder dan nog een 6-tal plaatsen om aftakkingen op aan te sluiten.

Ik zie vaak zelfbouw met koperdraad op standaard printplaatjes, maar ik zou het toch liever laten printen zodat ik niet met koperdraad moet zitten prutsen ;D

De molex stekkertjes die ik nu heb zijn 2-polig, op conrad lijken de Molex 19091029 er het meeste op. Ik kan me voorstellen dat voor connectie naar printplaat er andere modellen beter geschikt zijn. Suggesties welkom.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Koen

@Robrecht,

Persoonlijk ben ik van mening dat je beter Phoenix schroefconnectoren gebruikt. Deze zijn beter geschikt voor printmontage.
Ik maak zelf gebruik van DIN-rail klemmen van Legrand om de verdeling te maken. Dit is qua prijs niet te duur en bovendien kan je het aantal klemmen zelf bepalen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Robrecht

Dank voor de reactie Koen.
Die DIN-rail klemmen zag ik al vaker passeren. Ik heb daar weinig ervaring mee. Als ik in de specs eens kijk zijn ze geschikt voor draad tussen 0.5 en 6mm². Mijn feeders zouden 0.20mm² zijn. Of is dat op te lossen door er een draadeinde op te krimpen?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Koen

Citaat van: Robrecht op 11 november 2023, 02:24:18 AMDank voor de reactie Koen.
Die DIN-rail klemmen zag ik al vaker passeren. Ik heb daar weinig ervaring mee. Als ik in de specs eens kijk zijn ze geschikt voor draad tussen 0.5 en 6mm². Mijn feeders zouden 0.20mm² zijn. Of is dat op te lossen door er een draadeinde op te krimpen?

Ik maak gebruik van draadbussen die ik op de uiteinden krimp. Voor de doorverbindingen maak ik gebruik van krimpbussen die geschikt zijn voor 2 draden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

adrievans

#4
Bij modelbouwled.nl hebben ze een kroonsteen pcb (is zoekterm op hun site)
in bouwpakket of geassembleerd optie.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Robrecht

Citaat van: adrievans op 11 november 2023, 19:14:58 PMBij modelbouw led.nl hebben ze een kroonsteen pcb (is zoekterm op hun site)
in bouwpakket of geassembleerd optie.

De link klopte niet helemaal.. maar heb ze gevonden :)
Interessante website wel. Niet zeker of ik de PCB's daar bestel, ik zou er stekkertjes op solderen. Ik ga niet overal de ruimte hebben om met een schroevendraaier aan de schroeven te kunnen vrees ik.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

adrievans

Geeft niet,was maar een suggestie.
heb de link aangepast. :)
p.s. misschien eens vragen of ze ook alleen de print plaat willen leveren.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

raf

ik heb voor de rc modelbouw een pcb laten maken voor tx30 connectoren
misschien dat dit bruikbaar is ???
je soldeerd de vrouwelijke op de pcb en de mannekes op de kabels
je kunt ze ook niet verkeerd steken
https://nl.aliexpress.com/item/32546847748.html?spm=a2g0o.productlist.main.33.5e0b3f0fjvANHl&algo_pvid=00265fea-8e03-4dd4-8921-c1881d7af15e&algo_exp_id=00265fea-8e03-4dd4-8921-c1881d7af15e-16&pdp_npi=4%40dis%21EUR%219.13%215.02%21%21%219.52%21%21%402101f08716997591904148986e1439%2167462397938%21sea%21BE%21134830795%21&curPageLogUid=YnxSV9A3o5dV


ze kunnen natuurlijk her tekent worden zodat er meer connectoren op kunnen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Robrecht

Een feeder van 0,20 is te klein, gebruik 1,5

Roland

Gerolf

Citaat van: rgp op 12 november 2023, 09:51:15 AMEen feeder van 0,20 is te klein, gebruik 1,5

Gedeeltelijk mee eens:
Voor de ringleiding zou ik voor 1,5 gaan
Voor een feeder (van ringleiding naar railstuk) zou ik 0,5 nemen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robrecht

Ik zie van verschillende mensen andere draaddiktes ;D
Bij m'n test spoortje eerder waren de feeders 0,20 met harde kern. Ik twijfelde eerlijk gezegd wel of dat voor grotere opstelling beter anders was.
Ik had me nu gebasseerd op iemand die voor ringleding 1,5, voor aftakkingen 0,5 en dan 0,20 als feeders.
0,5 is wel minder prutsen :p

Ik heb nog tijd om er over na te denken. :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

Ik vermoed dat hier de getallen voor de diameter en de doorsnede door elkaar gehaald worden.
Alleen een kaal getal zegt niks. Als je schrijft 0,2 zijn dat dan millimeters, of vierkante millimeters? Dat maakt nogal verschil.

Ik gebruik voor feeders altijd massief draad van 0,5 mm diameter, dat komt ongeveer overeen met een doorsnede van 0,2 mm2.

Robrecht

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 november 2023, 22:52:32 PMIk vermoed dat hier de getallen voor de diameter en de doorsnede door elkaar gehaald worden.
Paarden en appels zijn inderdaad niet hetzelfde.

Feeders had ik 0,2 mm² in gedachten
Aftakking ringleiding (voor meerdere feeders) 0,5mm²
Ringleiding zelf 1,5mm²

Alles met soepele draad nu.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

Soepele draad voor de feeders vind ik onhandig. Om aan de spoorstaaf te solderen vind ik massief praktischer.

Robrecht

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 november 2023, 10:52:28 AMSoepele draad voor de feeders vind ik onhandig. Om aan de spoorstaaf te solderen vind ik massief praktischer.
Als je de kern eerst wat tin geeft, moet dat niet veel verschil zijn denk ik..
Ik heb het nog niet geprobeerd met de soepele draad :D wie weet bedenk ik me snel.

Maar we wijken af van de vraag ;)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...