Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Documentaire project RITCS - miniatuurwereld

Gestart door TuurT, 29 oktober 2023, 11:13:47 AM

TuurT

Gegroet modelspoorders!

In het kader van mijn documentaire regie opleiding aan het RITCS (filmschool in Brussel), maak ik een filmproject in een studio waarin zich een modelbouw wereld dient te bevinden. De focus zal hierbij op treinen liggen, maar ook andere zaken zoals gras, personen, auto's, verkeerslichten, stations, huisjes ... zullen noodzakelijk zijn.

Het project gaat over een nostalgisch verlangen naar de kindertijd en over het belang en de betekenis ervan.
Concreet zullen we filmen hoe een +/- 10-jarig kind deze wereld opbouwt. Waarbij we de plaatsing van de modelbouw elementen stap per stap filmen. Dit doen we onder andere met speciale macro lenzen, waardoor we hele mooie resultaten gaan bekomen. Dit is een klein voorbeeldje: https://www.youtube.com/shorts/FWw73uE645c

Ik ben me er uiteraard van bewust dat dit geen 'speelgoed' is en deze zaken zeer waardevol zijn.
Het is dan ook onmogelijk om alles aan te kopen. Daarom ben ik opzoek naar een partner die ons hierin wil ondersteunen en ons kan voorzien van voldoende modelbouw elementen om zo een wereld op te bouwen. Iemand die ons voor 2 opnamedagen het materiaal wil uitlenen dus. Dit hoeven absoluut niet de duurste, zeldzaamste of nieuwste stukken te zijn. Het materiaal mag er zeker gebruikt uitzien. Het gaat vooral om 2 bewegende treinen en zaken zoals sporen, grasvelden/ondergronden, overwegen, huisjes, banen, boompjes, perrons/stations, ... Eigenlijk is 'Aliexpress' materiaal zelfs voldoende.

Daar het een studentenfilm is, kan ik zelf geen honderden/duizenden euro's aan huurgeld voorzien. Wel kunnen we een onkostenvergoeding voorzien voor gemaakte kosten, zoals eventueel transport. (We kunnen er uiteraard ook zelf voor transport zorgen.) Of als jullie graag bij de opnames zijn, uiteraard zeer welgekomen. Er kan tevens een mooie win-win ontstaan doordat we een aparte montage kunnen maken van enkel de modelbouw, die jullie dan als promomateriaal kunnen gebruiken. Daar kunnen we dan ook foto's uithalen. Een bedanking en vermelding van bedrijfsnaam en logo in de film is dan ook vanzelfsprekend.

Er zijn slechts 2 draaidagen voor dit project, op 29 en 30 november. Dit zijn dus 2 dagen waarop we zo een 'wereld' nodig hebben.
Ik kan verzekeren dat er met de grootste zorg en nauwkeurigheid met het materiaal zal worden omgegaan. Daar het in een professionele opnamestudio is, wat een zeer nette en grote ruimte is, kan er weinig fout lopen. We zijn ook met een volwaardige filmcrew, waardoor er mensen aangesteld worden om op het materiaal te letten (en te helpen met de plaatsing ervan).

Indien er dus mensen zijn die wat figuurtjes, platen, sporen, ... op overschot hebben en die voor 2 dagen willen uitlenen, zou me dat enorm verder helpen!
Mocht dat niet zo zijn, geen probleem natuurlijk, mogelijke tips van bedrijven, personen of organisaties die me hierin kunnen helpen zijn tevens waardevol.

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.


Koen

Dag Tuur,

Een vraagje. Kan je niet vanop een bestaande baan werken of moet er effectief een 10-jarige iets opbouwen?
Twee draaidagen is bijzonder kort om een kind iets te laten opbouwen. Je kan wel wat huisjes op een plank zetten en wat sporen vastleggen maar daar houdt het dan ook op.
Ik wil gerust zien of ik nog materiaal heb maar zou graag toch iets meer weten van het hele concept. Ik ben absolute voorstander om kinderen aan te sporen om creatief bezig te zijn met modelbouw.
Laat gerust iets weten via het forum of via PB.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

TuurT

Dag Koen

Bedankt voor je snelle respons!

Dit is mijn concept wat uitgebreider omschreven:

Een verlangen of wederkeren naar de eigen (zorgeloze) kindertijd is een gevoel dat bij velen wel eens komt opdagen. Dit gevoel kan tijdens verschillende levensfases opduiken, zo staat het vaak gekoppeld aan een rouwproces. Om deze kindertijd te visualiseren maakt de film gebruik van een maquette met modeltreinen, die wordt opgebouwd door een onschuldig kind. Hierdoor laat de documentaire in de studio ook ruimte voor spontaniteit en toeval. Daarna wordt er in diezelfde wereld een switch gemaakt in personage naar een opa figuur (60+). Hij speelt verder met de treintjes en maquette. Al die tijd horen we auditief een gesprek tussen beide personen. De opa stelt vragen aan het kind, zoals: hoe voelt het om kind te zijn, wat zou je graag doen maar mag je nu nog niet doen, wil je snel groot worden, ... Beiden wisselen dus kennis uit over zowel het kinderlijke als het volwassene leven. De verdere audio dompelt ons volledig onder in de wondere treinwereld. Naar het einde toe zien we ook verschillende jeugdfoto's van de opa geprojecteerd op meerdere muren in de studio.

De film laat zien dat de kindertijd nooit ver weg hoeft te zijn. Het stelt de vraag of we het kind in ons niet wat meer naar boven moeten laten komen. En zet aan tot nadenken over onze eigen kinderlijke fantasierijke wereld. Tegelijk confronteert het ons met de dwingende realiteit waarin we als niet-kind dagelijks in proberen te overleven.

Ik besef me dat 2 dagen kort is. Maar dat komt doordat het de opdracht van het RITCS is. Net zoals het feit dat het moet opgenomen worden in de filmstudio op school. Dat zijn dus de enige 2 beperkingen die we meekrijgen.

Nu uiteraard kan een kind onmogelijk een mooie wereld opbouwen zoals we die zien in clubs, musea, expo's, ... Maar het hoeft zo gedetailleerd en uitgebreid niet te zijn (maar hoe meer/mooier hoe beter natuurlijk). Het gaat vooral om de plaatsing van sporen, ondergronden, een perron, huisjes, ... Ik zie het nu voor mij dat het kind een paar bakken/potjes krijgt die klaar staan op tafels met allerlei miniatuur gerief in en zo stilletjes aan begint met het plaatsen van de verschillende elementen. Het is natuurlijk film, wat wil zeggen dat we kunnen 'valsspelen'. We filmen het dus eerst leeg, dan een paar close up beelden, en daarna kunnen we de tijd nemen om met een aantal mensen te helpen verder bouwen; en dan terug te filmen. Het ideale scenario is natuurlijk dat er een expert/hobbyist met kennis van de materialen zoals jijzelf bij de opnames zou zijn en mee wilt helpen om die wereld te bouwen (off camera dan weliswaar).

Ik stuur je mijn gsm nummer per PB even door, moest je me hierover willen bellen.

Dikke merci!

Robrecht

Hoi Tuur

Ik zat ooit zelf ook op het RIT(C)S, toen de C er nog niet in vernoemd werd.
Leuk idee dat je hebt.

Enkele bemerkingen:
- Je kan iemand zoeken met Marklin C-rails, dat zijn sporen die een 10-jarige zeker wel in elkaar kan klikken.
- Als je een plank met een gat in het midden op wat schragen zet kan het kind midden in het landschap staan. Lijkt me leuk omdat het dan meteen 'voller' lijkt? Ik kan me vergissen hierin.
- Auto's kan je eventueel de matchbox autootjes voor gebruiken, misschien dat het kind hierover zelf nog beschikt, of dat er bij jou (of een medestudent) op de zolder nog ergens een doos staat.
- Modelbouw huisjes zijn vrij fragiel en een bouwdoos steek je niet op een paar uur in elkaar. Er is een winkel (cc-rails) die verkoop van 2e hands spullen doet en daar hebben ze soms ook gebouwde huisjes en frabrieken etc. Ze hebben ook een website (en een telefoonnr). Misschien dat je met hen wel iets geregeld krijgt op vlak van bruikleen/huur. Voor wat reclame doet iemand soms veel :)

Veel succes alvast. Als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

TuurT

Hey Robrecht

Tof om te lezen :-)
Zeker goeie tips. CC-rails heb ik ook, net zoals quasi alle andere winkels, importeurs en clubs, gemaild. Maar moest ik daar deze week geen reactie van krijgen dan bel ik ze zeker is, nu ik weet dat ze al gebouwde stukken zouden hebben. Good to know!

Ik denk dat ik vooral op zoek moet naar verzamelaars die nog wat reserve gerief hebben liggen om zo voldoende stukken bij elkaar te sprokkelen. Ik ben volgend weekend uitgenodigd door de club in Vilvoorde om naar hun expo te gaan, daar wou iemand me alvast helpen. Dus let's hope dat ik het allemaal voor elkaar krijg..

evan

Tuur,

Zo een probe lens is inderdaad leuk om miniatuurtreinen en landschap mee te filmen.  Het geeft een knap resultaat.
Deze week heb ik met een ervaren ploeg een dag gedraaid voor opnames op de baan "Rosebecq" voor een TV productie.
 
395410143_991483165255202_1546386011972183697_n by Evan Daes, on Flickr

395450779_991483161921869_8034000601290463725_n by Evan Daes, on Flickr

Als je nog extra materiaal zoekt, kan ik misschien ook nog helpen. 
Alvast heel veel succes gewenst

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

TuurT

Ziet er heel cool uit inderdaad!

Ik zal je even een PB sturen. Bedankt.

TuurT

Citaat van: evan op 30 oktober 2023, 17:59:22 PMTuur,

Zo een probe lens is inderdaad leuk om miniatuurtreinen en landschap mee te filmen.  Het geeft een knap resultaat.
Deze week heb ik met een ervaren ploeg een dag gedraaid voor opnames op de baan "Rosebecq" voor een TV productie.
 
395410143_991483165255202_1546386011972183697_n by Evan Daes, on Flickr

395450779_991483161921869_8034000601290463725_n by Evan Daes, on Flickr

Als je nog extra materiaal zoekt, kan ik misschien ook nog helpen. 
Alvast heel veel succes gewenst

Evan


Ik kan je geen PB sturen precies, krijg melding dat deze geblokkeerd wordt.
Kan je me anders een PB sturen om elkaar even te bellen? Praat wat makkelijker :-) Merci!

evan

stuur me even een mailtje naar info -apenstaartje- minimaforma - punt - com    ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.