Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tentoonstelling Turnhout- jaartal ?

Gestart door Peter, 16 september 2023, 11:19:35 AM

Peter

Heb bij het rommelen in een van mijn dozen met foto's een foto gevonden die ik gemaakt heb
tijdens een tentoonstelling van de NMBS in Turnhout.Het jaartal weet ik helaas niet meer.
Maar ik heb blijkbaar nog enkele foto's van die dag. Zal die ook nog scannen en hier plaatsen.

Weet toevallig iemand wanneer die tentoonstelling geweest was?

Tentoonstelling Turnhout by Peter Verlooy, auf Flickr

 
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,

Ben je zeker dat dit materieel in Turnhout stond ?  Indien ja, opteer ik voor 1976, er was toen een tentoonstelling in het Merode? centrum.  Luc Tenstedt reed er met zijn Royal Scot in 7 1/4 en boven was er een tentoonstelling.

Roland met toch wel veel twijfels

Peter

Hallo Roland,

Ben 100 % zeker dat deze en de andere foto's die ik nog moet plaatsen in Turnhout genomen zijn.
Mijn vader heeft toen met de auto (wij hadden er zelf geen) met ons naar Turnhout gereden.
Als ik me goed herinner was er ook een modelspoor tentoonstelling in Turnhout, waarvan ik toen daar decals
voor Belgische modelloks gekocht heb. Zal ze ook een opzoeken in de dozen
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,

Dan is het 1976. Ik ben toen ook naar die tentoonstelling geweest

Roland

PeterVG

Navraag bij een medelid van de toenmalige organiserende modelspoorclub uit Turnhout bracht volgende data naar voor:
22 tot 30 september 1979.
Wat kan kloppen want ik heb een foto van mezelf voor de P8 als 10 jarige.

stoomlokje

Dat zou dan maar een goed jaar geweest zijn voordat er bovenleiding werd gelegd op deze lijn

rgp

Peter&Peter,

1979 lijkt mij idd beter dan 1976.

Bijkomende vraag: was de lijn naar Turnhout in 1979 (dieseltractie) dan al terug open ?

Roland

PeterVG

De spoorlijn Herentals - Turnhout werd heropend voor reizigers in 1978 met dieseltractie (62+M1)
Getuige daarvan is deze foto van de Nederlandse spoorfotograaf Maarten Van der Velden. De foto werd genomen op 28 september 1979 in Turnhout. Tijdens de organisatie van Rail 79 dus.

1979  3091  B by Maarten van der Velden, on Flickr

Peter

Toch prachtig die foto's van vroeger.

Bedankt allemaal voor het antwoord op mijn vraag en Peter VG
voor het meest volledige.
Zal de andere zo gauw mogelijk ook hier plaatsen of moet
ik een nieuw draadje openen.

PS: heb wat problemen met die decals die ik niet ingescand krijg. Zal
proberen er foto's van te maken, net als die afwrijf sets van Hünerbein (jaren geleden)
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

Fernand Maes bracht ook een bezoek aan Rail 79.
Dit is een foto die ik al ingescand heb van een rijtuig type N (Nord). Wellicht zijn er door Fernand die dag nog meer foto's genomen maar die moet ik nog digitaliseren. Tijd, U kent het wel.... veel te veel plannen voor te weinig tijd.

NMBS 32401 Type N by Peter Van Gestel, on Flickr

Het bijschrift van de foto op flickr:

NMBS 32401 UIC 50 88 21 26 401-9
Type N ex Nord Belge C11 Yi
Turnhout
Foto Fernand Maes, Col MSC De Kempen


WOII betekende het einde van de Nord Belge op Belgisch grondgebied. Na WOII gingen 18 metalen rijtuigen uit 1930 over van de Nord Belge naar de NMBS. Bij de NMBS kregen ze de typebenaming N.
Tot 1978 werden de rijtuigen ingezet in reguliere dienst. 9 rijtuigen kregen aansluitend een functie als dienstrijtuig. 7 kwamen terecht in het NMBS museumbestand. Voor 2 rijtuigen was er geen nieuwe functie zij werden gesloopt.

Deze 32.401 behoorde tot de groep van 7 rijtuigen welke behouden werd door de NMBS voor museumdoeleinden. Aanvangkelijk werden de rijtuigen netjes herschilderd maar door de jaren heen stonden ze buiten te verkommeren. In mei 2000 werd dit rijtuig gesloopt omwille van haar slechte toestand.
Momenteel zijn er nog 3 exemplaren van de 7 uit het museumbestand behouden. De NMBS gaf deze rijtuigen in slecht onderhouden toestand in handen van de CFV3V. Een wagen met pakafdeling werd er door de vrijwilligers van de CF3V in 2022 terug in dienst genomen na een lange restauratie. De rest gaat volgen in de loop der jaren.

PeterVG

Stoomloc 29.013 reed tijdens het evenement Rail 79 een trein van Berchem naar Turnhout. Heeft er iemand fotos hiervan?

Peter

Ik heb wel een foto van die lok tijdens de tentoonstelling in Antwerpen-Oost met ons zoontje
Van die tentoonstelling heb ik ook geen datum, maar het moet ongeveer rond dezelfde periode
geweest zijn (aan de leeftijd van ons zoontje te zien)

FN3izeK by Peter Verlooy, auf Flickr
 
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Het is me een beetje gelukt die decals en die afwrijfset op foto te krijgen.

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter