Locomotieven en hun doel...

Gestart door Koekie, 11 september 2023, 16:48:33 PM

Koekie

Misschien een noob vraag, maar ik vind er nergens een antwoord op.

Ik weet dat er rangeerlocs bestaan, maar worden er ook specifieke locs gebruikt voor goederen- en personenvervoer?

En zo ja, hoe kan ik dat dan weten?
Prutser bij nacht en ontij...

raf

veel kleine wielen is goederen lok grote wielen is personen
dit telt voor stomers voor de rest geen idee

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rochevalien

vele kleine wielen is veel tractie maar weinig snelheid dus eerder goederen loks .

weinig wielen maar een grotere diameter is snelheid dus eerder personenverkeer met een ic karakter .

Dit alles uiteraard in het stoomtijdperk , nu zijn de loks uniform om beide aan te kunnen .

Tegenwoordig spelen ook de electrificatie van de lijnen en de inzet van prive operatoren een rol .

Koekie

Ok, dus tegenwoordig worden locs voor beide doeleinden gebruikt.

Mijn dank voor de verduidelijking.
Prutser bij nacht en ontij...

Herwig

#4
Citaat van: Koekie op 11 september 2023, 21:07:19 PMdus tegenwoordig worden locs voor beide doeleinden gebruikt.

Tussen de laatste NMBS-stoomlocs (midden jaren 1960) en  "tegenwoordig"  zitten er pakweg 60 jaar van diesel- en elektrische locs.....
( met bijvoorbeeld andere overbrengingsverhoudingen voor goederen- versus reizigerslocs .   Maar voor dit onderwerp over naar 'familie' ...)

stefanic

Citaat van: Koekie op 11 september 2023, 16:48:33 PMMisschien een noob vraag, maar ik vind er nergens een antwoord op.

Ik weet dat er rangeerlocs bestaan, maar worden er ook specifieke locs gebruikt voor goederen- en personenvervoer?

En zo ja, hoe kan ik dat dan weten?
Louter visueel zal je zien dat bv. een identiek uitziende Traxx loc zowel goederentreinen als reizigerstreinen sleept, maar 'onder de kap' kunnen er wel degelijk grote verschillen zitten: geschikt voor één bovenleidingsspanning, of voor meerdere spanningen, meer of minder krachtige motoren, verschillende topsnelheid, etc. Visueel is dat meestal enkel te zien door het aantal panto's op het dak; twee of meerdere. Als je naar de 'kleine lettertjes' op de loc gaat kijken, zal je uiteraard ook wel verschillen zien, en de kenners weten al aan de hand van het locnummer wat voor een beestje ze voor zich hebben...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Koekie

Dus is er toch een verschil.
Als ik nu een baan wil maken waarop goederentreinen te zien zijn, is dat toch een detail dat ik juist wil hebben.
Of ga ik hierin te ver?

Prutser bij nacht en ontij...

Floris

nee, das toch goed? Als je n specifieke loc op t oog hebt zie je na een rondje googlen gauw genoeg wat voor treinen er meestal achter hangen op foto's van een echte. Je kunt wat dat betreft zo ver gaan als je wilt van "ik vind het een mooie loc dus die koop ik en dan zien we wel" "is het personen of goederen" tot "oh nu moet ik van die hele trein elke wagen zien te identificeren en ga ik proberen die hele trein exact na te maken"

Klaas Zondervan

Of je daarin te ver gaat, dat moet je voor jezelf uitmaken. Als je het precies wil hebben, dan zul je een zoektocht moeten ondernemen. Stel dat je een mooie modelloc ziet, dan zal je eerst moeten uitzoeken of dat nummer in het echt ook voor goederentreinen wordt gebruikt.
Maar je kunt er ook wat makkelijker mee omgaan. Als je hebt vastgesteld dat een bepaald type loc ook voor goederentreinen wordt gebruikt, dan kun je dat type inzetten, zonder je te bekommeren over de vraag of het nummer wel juist is.

SuSke

#9
En voor de puristen is er ook de inzetbaarheid per regio. Niet elke loc van een bepaalde reeks mag gelijk overal rijden, ook als zijn collega dat wel mag.
Dat is ook te vinden tussen de kleine lettertjes op de zijkant van de locs.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig


   inzet per regio

   was met sommige diesels ook:  'Waalse' en  'Vlaamse'  locs ...
   bijvoorbeeld:  een zesassige type 202 AFB reed (door-de-band) alleen in Wallonië ...