Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Chemin Fer de Kaiserberg grootste miniatuurspoorbaan in Zwitserland

Gestart door Boemeltrein, 10 september 2023, 13:22:34 PM

Boemeltrein

In Augustus een uitstap  8) gemaakt naar Fribourg (Freiburg) in eigen land, nou ja, ik woon er ondertussen 5 jaar, naar de CFK (Chemins de fer du Kaeserberg) de grootste miniatuurspoorbaan in Zwitserland.
De spoorbaan is meer dan 600 m2, 300 locs, 100 treinen, 30-tal medewerkers en er is 17 jaar aan gewerkt.
Het project begon als een jeugddroom van Antiglio en zijn voortijdig overleden vriend Kaeser...vandaar de naam Kaeserberg als eerbetoon.
 


Je wordt welkom geheten door deze oudgediende van de RhB (Rhätische Bahn) deze spoorwegmaatschappij is gekend door de Glacier -en Bernina Express.



In de ontvangsthal een groot miniatuur van deze fraaie e-lok Ae 6/6, voor mij de mooiste Zwitserse e-lok.



Het schaduwstation met 2 niveaus, de bovenste H0 en eronder H0e, vandaar klimmen de treinen via een spiraal naar het eerste verdiep, de eigenlijke spoorbaan.



Een impressie...





Het Hoofdstation..
Momenteel is men bezig met uitbreiding naar nog een verdiep hoger.



Deze mocht niet ontbreken, een miniatuur van één van de vele overzetboten van het Lac de Leman of beter gekend het meer van Genève, deze boten varen nog dagdagelijks en verzorgen een pendeldienst tussen de vele steden rond het meer.

Voor degene die ik nieuwsgierig heb gemaakt via deze link vindt je verder video's en foto's : https://www.kaeserberg.ch/en/

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)