Nieuws:

Nu in MSM 264 PRAKTIJK: Modelbouwkunst in een doosje, deel 2 | Sluitverlichting op goederenwagens | De NS Railhopper | Opwaarderen van een startset-wagen

Hoofdmenu

La Fabrique des petits réseaux

Gestart door Tothebeach, 31 augustus 2023, 09:21:05 AM

Tothebeach

sfeerplaatje:

Er komt langzaam schot in. De eerste laag gras en mos zijn er, de heidestruikjes zijn in aanbouw, net als andere struiken en boompjes. Ik moet me nog buigen over een bruggetje en wat diertjes schilderen, langzamerhand wordt het wat.

Groet,
michel

(de 'nevel' komt door een vuile lens op mijn mobiel. Mooi neveneffect :D)

Tothebeach

Luke Towan heeft een vrij eenvoudige manier om naaldbomen te bouwen, die er best wel aardig uitzien. Om eens te experimenteren ben ik eens aan de slag gegaan met zijn methode.

Het is een kwestie van balasahout, wat ijzerdraad, lijm gras en verbeelding. Met wat spuitbussen kan je de boel kleuren en ziedaar: een aardig resultaat.

Een bos is zo gebouwd, ik varieer met de dikte van de stammen waardoor het geheel wat speelser is.
Een klein beetje meer informatie staat op mijn blog

Groet,
michel

Hollandserhbfan

Mooie Boom, Michel. Erg goed gelukt.

Michael

Bomen het is een kunst om deze er goed uit te laten zien, ik oefen nog steeds maar het meeste beland in de kliko.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Tothebeach

De sporen lopen over elkaar heen. Daarvoor moeste natuurlijk ook een brug gebouwd worden. In Maart liep ik daar al over na te denken. Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Het is een wat grote constructie voor zo'n smalspoorbaantje, maar ach, ik vind um wel leuk:

Hoe het zo gekomen is, is te lezen op mijn blog

Groet,
michel

Tothebeach

En we gaan rustig verder. Met nog een ruime week voor de Smalspoordagen te gaan, staan er nog veel klusjes op het lijstje. De bak moet nog gebouwd en geschilderd worden. Een achtergrond moet geplaatst worden, en diverse kleine details ontbreken nog (verlichting moet ook nog).

De achtergrond is net binnen en bij het proefpassen ontstaat er toch wel een leuk sfeertje:

Of het schilderen van dieren:

Nou ja, gedoe dus.
Gelukkig ben ik een deel van dit weekeinde weg, om de spanning maar weer op te hogen :)
Nog wat plaatjes zijn te zien op mijn blog

Groet,
Michel

SuSke

Citaat van: Tothebeach op 21 augustus 2025, 09:56:58 AM...
Gelukkig ben ik een deel van dit weekeinde weg, om de spanning maar weer op te hogen :)
...

Dat is toch elke keer zo.  ;D

Maar die achtergrond maakt het inderdaad een heel stuk meer af en mooier.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tothebeach

Zo vlak voor de Smalspoordagen moeten er nog wat dingetjes gebeuren. Maar er komt ook nog wel wat af. De stress slaat nog net niet toe :D.

Zo mocht de losstraat nog gekrast en geschilderd worden, De auto's zijn nog niet af, net als de figuren die staan te praten. En dan moet er nog een DIEMA gebouwd worden.

Nou ja, genoeg te doen dus. Had ik al het onderstel van de modulebak genoemd?
Meer plaatjes en wat toelichting op mijn blog.

Groet,
michel

Kautenbach

Tothebeach

Nou, dat succes had ik hard nodig.  :)

Afgelopen weekeinde stond ik voor het eerst met dit baantje op de smalspoordagen. Ik heb erg veel leuke reacties gehad en ik moet zeggen al met al ben ik ook wel tevreden met het baantje. Al begon het weekeinde minder vrolijk, op vrijdag en zaterdagochtend heb ik ontzettend lopen puzzelen en repareren, want dat wat ik wilde laten rijden had er geen zin in. Uiteindelijk heb ik wel kunnen rijden, mede met dank aan Sven van de Tramfabriek. Ik ben het hele weekeinde een testbaan voor hem geweest . Nogmaals, dankjewel Sven!

De gehele frustratie is te lezen op mijn blog.
Maar ik heb op zondag ook nog wat rondgekeken. Een aantal leuke dingen gezien, waaronder dit gebouw Raveleijn.

Het is geheel zelf gebouwd door de dochter van Jan Den Haan. Alles is zelf gebouwd en het ziet er behoorlijk overtuigend uit. Het stond een beetje zielig op een lege tafel, maar het was zeker de moeite waard om het te bekijken.

En ik heb een goed gesprek gehad met Jürgen Heinritz. Een zeer aardige man die leuke kleine baantjes bouwt. Misschien toch maar eens voorzichtig een poging wagen om met 0e aan de slag te gaan? Dan mag je ook naar andere expo's gaan, in Zwitserland schijnt ook een leuke te zijn.....
Hmm, maar eens goed over nadenken.

Groet,
michel

Tothebeach

Volgende beurs komt eraan, de Grote Modelspoor Expo in Leuven. Op stand B19 sta ik met het kleine groene baantje: De Zanderij. als het goed is moet het nu allemaal wel gaan werken. Gisteren alle loks die er nu op zouden kunnen rijden schoongemaakt en die rijden nu goed. Er is echter 1 probleemgeval, maar die gooi ik later wel in een ander draadje ergens.

De rails ligt redelijk, ik merk dat er hier en daar wat hobbels liggen, vooral daar waar ik de rails heb doorgeslepen. Wat raar is, want deze liggen vlak gesoldeerd op een pertinax plaatje. Maar goed. Het rijdt. Net als enkele reserve stoomloks, en heel wat reserve onderstelletjes voor deze stoomloks.

En dat dit kan is omdat ik het landschap hier en daar heb aangepast, zodat nu alle loks er langs kunnen. Als het goed is, is de stress nu voorbij en kan ik een rustig weekeinde tegemoet zien.
We gaan het beleven :D

Groet,
Michel

Jappy

Ik kijk er naar uit dit baantje in het echt te zien, lijkt weer een pareltje te zijn!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Dank je. Het zal leuk zijn, je weer te ontmoeten. :)

Groet,
michel

Tothebeach

Twee beurzen verder en alles gaat goed. Na Leuven heeft de baan in het eerste weekeinde van november op Savoie Modelisme gestaan.

Daarvoor moest ik nog wel wat fröbelen aan De Zanderij, maar dat wordt steeds minder. Wel sneuvelt er elke beurs wel 1 sparrenboom. Maar daar heb ik er nog wel wat van op voorraad. En die wordt sowieso wel aangevuld, want daar komt nog een artikel van.

Op de foto zie je een Diema met nieuw onderstel, namelijk van de firma Tramfabriek. Dat ging allemaal best wel aardig. Alleen hobbelt ie wat bij lage snelheden. Maar niet getreurt, een tweede kapje gaat nog naar Sven om ook voorzien te worden van een onderstel.

La Fabrique heb ik weer eens uit de mottenballen gehaald. Na wat poetsen en draadjes monteren is het weer een heel leuk baantje!

Ook dit baantje heeft de gehele beurs zonder een enkel probleem gefunctioneerd. Het was ook leuk om daar naar te kijken.

Het was een mooie beurs, ik heb er maar weinig van gezien. Maar daarover volgt ook nog wel eens een verslag op mijn blog

Groet,
michel

Tothebeach

Voor mijn DIEMA loks had ik een aandrijving gekocht van Halling. Het paste allemaal net aan in de ombouw van de lokjes. Maar eenmaal op de modelbaan reed het bedroevend. Sven, van de Tramfabriek, wilde wel kijken naar één van deze lokjes voor ander onderstel.

En dat doet hij goed. In Chambery heeft het lokje goede dienst gedaan, op 1 dag ongeveer een kilo aan ballast (zand) naar boven gereden en gelost in de goederenwagon. Hij had het zwaar, maar heeft het prima uitgehouden.

Mooie service van Sven, een tweede onderstel voor de andere DIEMA komt er aan :)
Iets meer is te lezen op mijn blog

Groet,
Michel