Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

La Fabrique (1:87, 0.16m2)

Gestart door Tothebeach, 31 augustus 2023, 09:21:05 AM

Tothebeach

Afgelopen weekend waren de Smalspoordagen in Valkenburg (bij Leiden, NL)) Ik was gevraagd om een demonstratie huizen bouwen te geven. Ik heb lang nagedacht over de presentatie. Uiteindelijk lukte het me om een klein modelbaantje te bouwen met een paar voorbeelden van huizen.


de presentatie van het baantje, het oppervlak meet 50x30cm met een FY van 25x5cm.







Ik had de huizen de afgelopen maanden al gebouwd, en het baantje is het werk van de afgelopen 4 weken.
De foto's zijn genomen vlak voordat ik naar de beurs ging, dus de kleine details zijn er nog niet.
Die foto's volgen nog

Groet,
michel

Tothebeach

Deze maand ben ik vooral bezig geweest met de voorbereidingen voor demo's/workshops. Aan het begin van de maand had ik een workshop bij de MSV in Dronten, morgen een workshop op een beurs in Mechelen.


En dan ben ik nog bezig met wat voorbereidingen om mijn minibaantje beurswaardiger te maken. Er worden wat minidetails en betere struikjes toegevoegd.


En verder? ik neuzel nog wat verder op mijn blog.

Groet,
Michel

Tothebeach

Vorige week kocht ik via ebay een kleine Draisine. Een vierkant bakje geschikt voor een Kato onderstel. Dit treintje komt als extra op mijn baantje. De afwisseling qua treinen is miniem op het moment, ik heb maar 1 lokje en wat wagentjes.


Het is geen spannend modelletje, vierkant zonder al te veel details. En met een beroerd gevormd interieur. Van wat styreen heb ik dus een nieuw interieur gemaakt en de bestuurder en passagier er in gezet.


tja, en dan is het een kwestie van wat plakwerk en een logootje. Een nummer had ik wel op voorraad, maar was te groot. Dus rijdt het maar zonder. Later gaat er nog een lichte verwering overheen en dan heb ik een leuke extra trein voor het baantje. De eerste afwisseling is gereed.


Meer plaatjes en een uitgereidere beschrijving is te lezen op mijn blog

Groet,
michel



Jappy

Ha grappig om te lezen, van die gast heb ik ook nog overwogen 1 of meerdere kitjes aan te schaffen. :) Weer een mooi verslag en artikel op de blog!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Dankjewel voor je compliment.
De verkoper heeft leuke dingetjes en verstuurt ze snel. ik had deze  en niet alleen op OO of h0 schaal. Het gaf mij ideeën om ook eens een schaaltje of wat groter te gaan werken. Geen idee of dat ooit werkelijkheid wordt.

Via een ander forum weet ik nu dat er een voorbeeld van bestaat. Dat is wel leuk voor de details, maar ik zag ook dat ik de voor en achterzijde heb omgewisseld en dat het geheel nog hoger op de pootjes mag komen te staan.
Wie weet gebeurt dat later nog eens.

Groet,
Michel

Tothebeach

#5
Ondertussen gaan we rustig door met het baantje. Vorig jaar heb ik in ongeveer 4 maanden de huisjes gebouwd en in de 5e maand de rest, zo haalde ik net de Smalspoordagen. Zodoende was ik niet echt toegekomen aan de details. Die voeg ik nu dus toe. Zo heeft de veger wat te vegen gekregen.

en ja, die naad is al dicht :)

En is er wat rommel neergelegd bij een loods:


Ook de uitbouw van het huis is wat veiliger geworden. Al moet je nog steeds niet te dicht bij de rand komen.


Verder komen er nog wat (niet werkende) lampen aan de electriciteitspalen, wat bedrading over de weg en een plantje hier en daar. Dan oogt het allemaal gewoon net wat lekkerder.

Een vergelijkbaar verhaal met twee extra foto's staat op mijn Blog

Groet,
michel

Tothebeach

Een beetje aan het rommelen  voor een komende expo:




Groet,
Michel

Tothebeach

#7


Beetje vage foto, maar het nieuwe schaduwstation is aangesloten en het rijdt. Ik kan nu zowel handmatig rijden als een pendelautomaat instellen. Nu nog de lokjes leren over de wisselspoelen heen te schuiven  :-\

Maar goed, als het goed is sta ik niet elke dag alleen, dus is handmatig rijden gewoon mogelijk. Vanaf morgen zullen we het zien.

groet,
michel

Tothebeach

Nou, nog eentje dan. Zojuist heb ik nog een detail toegevoegd:



Mobylette van artitec, duidelijk voor de Nederlandse markt, geel plaatje voorop, geen standaard. Gelijk dus maar gefixed.

Groet,
michel

D_Loc

Filmpje gemaakt tijdens OntraXS!

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Tothebeach

ik zag het bij de noorderburen. Een erg tof filmpje van een minibaantje. Mooi gemonteerd en goed oog voor de details. ik zit er echt van te genieten. Ook leuk dat je het lettertype aangepast hebt aan het type dat op de banen werd gehanteerd.
Fraaie opzet, met mooi resultaat.
Het was ook leuk om zo de opnamen te maken.
Dankjewel voor het plaatsen!

Groet,
michel

Tothebeach

Nog een kleine update van een week of wat geleden ::) De bouw van een schaduwstation, het regelen van de voeding voor zowel de baan als de verlichting.



Rails leggen is niet mijn dingetje, althans, ik moet er iets meer tijd voor nemen en vooral proefdraaien. Uiteindelijk heeft het toch redelijk tot goed gedraaid, dankzij de hulp van twee modelspoorvrienden. Als nog, dank daarvoor!


Dit ging me beter af. De twee trafo's zijn voor de modelbaan, waarvan er één de pendelautomaat bedient en de ander de rijregelaar.  Door een schakelaar om te zetten kan je of de trein gewoon laten pendelen, of de trein met de handbediening te regelen. Met dank aan Wolter voor de foto.

Er is meer te lezen op mijn blog

Groet,
michel

Jappy

Leuke blogpost weer! Blijft een enorm sfeervol project. Is alles ook te dragen in die houten kisten?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Het is opzich wel te dragen. al zijn het er wel veel geworden. In de huidige vorm zijn het 4 kistjes met een eventuele vijfde voor een demo. Maar het gaat wel makkelijker op een karretje of een steekwagen.

Mijn volgend baantje hoop ik met de trein te kunnen vervoeren, het wordt wat lichter en iets groter. Ik ben nog druk aan het denken hoe ik het geheel goed op hoogte kan brengen. Maar dit komt allemaal deze zomer aan de orde, in een ander draadje.

Groet,
michel

Tothebeach

Zo denkend aan de komende Smalspoordagen (31aug en 1 sept) ben ik begonnen met de voorbereidingen. In deze tijd kan ik nog wel een klein baantje bouwen denk ik. Maar welke?


een eenvoudige rondrijdertje?


Een lokaal fantasietje?


Een oude bekende?


Of een te grote voor de beperkte tijd :D

Keuzestress, keuzestress. En dan kwam ik vandaag ook nog een leuk tafereel tegen in Apeldoorn, ook geschikt maar nog niet uitgewerkt ::) Maar goed, ik ga wel weer verder met bouwen. en dat is wel weer leuk.
Meer toelichting op de baantje staat op mijn blog

Groet,
michel