Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bepalen van een blok

Gestart door Mickey, 27 augustus 2023, 19:41:54 PM

Mickey

Hallo allemaal,

Nog volop aan het plannen, maar toch zit ik met een hoop praktische vraagjes

In het grootbedrijf is het natuurlijk mogelijk om de seinen ver genoeg uit elkaar te zetten, maar hoe gebeurt dat op het modelspoor?
Mijn langste passagierstrein is 1m50 lang, maar ik veronderstel dat jullie ook goederentreinen hebben rijden die langer zijn dan jullie langste passagierstrein, natuurlijk allemaal afhankelijk van de beschikbare plaats, maar het principe blijft hetzelfde (denk ik toch).

Op welke basis bepalen jullie de grootte van een blok?
Of houden jullie ook je goederentreinen binnen de perken en stemmen jullie die gewoon af op het grootste blok op jullie spoor die dan weer afstemt op de langste combinatie?

En welke minimumafstand mag er zijn tussen het "laatste" sein en het sein voor een wissel?

Naarmate de antwoorden komen, zullen er waarschijnlijk nog vragen opduiken ;)

raf

Bij mij mogen treinen over meer dan een blok van lengte zijn
Er moet wel in elk blok een belasting zijn .(weerstand tussen de wielen)
Of een sluit licht achter aan de trein.
of de lok nu vooraan of achteraan of zelfs in het midden van de trein staat maakt geen verschil daar het gehele blok bij rood in de rem gaat ;
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Eens met wat Raf zegt. Een trein mag langer zijn dan een blok. Maar je moet wel zorgen dat minstens het voorste en het achterste voertuig gedetecteerd worden.

RobVille

#3
Je zal inderdaad een keuze moeten maken over de lengte van je treinen. In principe moet je uitgaan van je langste trein en deze moet passen in een blok. Het klopt dat een trein in meerdere blokken kan staan, alleen moet je dan opletten dat deze blokken niet te vaak onderbroken worden door een (wissel)straat omdat je op die manier de treinenloop kan blokkeren. Een voorbeeld. Je hebt de volgende situatie. Een trein staat stil voor een rood sein in het station (Blok 1). Omdat de trein erg lang is, staat de staart van deze trein over de wissels in een voorgaand blok 2. Op die manier wordt de wisselstraat geblokkeerd voor ander verkeer totdat deze wordt vrijgegeven door het vertrekken van deze trein. Aangezien je blokken inbouwt, verwacht ik dat je op termijn met een software programma gaat rijden. Moderne software programma's houden met meerdere factoren rekening bij het detecteren van treinen in blokken, niet alleen de bezetmelding maar ook andere factoren, treinlengte, snelheid ..... Zelf zijn bij mij de blokken langer dan de langste trein en zeker in een schaduwstation. Rij je veel met langere treinen die meer dan een bloklengte nodig hebben, dan kan het gebeuren dat de dienstregeling stokt dan wel dat elke trein steeds een bloklengte door schuift.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

raf

een wissel hoort bij het blok voor hij de bundel in gaat
dus meerdere wissels horen bij het toekomende blok
zo is ook steeds de wissel straat beveiligd
bij het uit rijden horen alle wissels bij het volgende blok zodat ook deze wissel straat beveiligd is
de opstel sporen zijn steeds 1 of in mijn geval 2 blokken lang .
het nadeel is dat BV een brossel ook een volledig blok in neemt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Raf, je begeeft je nu op glad ijs met je voorstel om wissels aan blokken toe te kennen. Dat was niet de vraag van Mickey, en met jouw voorstel ontbreek de voorwaarde waarbij je dat kan doen. Niet evident, en zeker niet voor een beginner, en het was ook niet de vraag.  ;)

(niet kwaad bedoeld, enkel om verwarring en misverstand te vermijden met betrekking tot het opnemen van wissels in een blok.)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 28 augustus 2023, 10:49:34 AM.....alleen moet je dan opletten dat deze blokken niet te vaak onderbroken worden door een (wissel)straat omdat je op die manier de treinenloop kan blokkeren.
Een blok kan niet over een wisselstraat heen lopen. Wissels kunnen wel aan het eind of het begin van een blok zitten, zoals Raf stelt, maar nooit halverwege.

RobVille

Ik heb het niet over de technische aspecten .....

Citaat van: RobVille op 28 augustus 2023, 10:49:34 AMalleen moet je dan opletten dat deze blokken niet te vaak onderbroken worden door een (wissel)straat omdat je op die manier de treinenloop kan blokkeren. Een voorbeeld. Je hebt de volgende situatie. Een trein staat stil voor een rood sein in het station (Blok 1). Omdat de trein erg lang is, staat de staart van deze trein over de wissels in een voorgaand blok 2. Op die manier wordt de wisselstraat geblokkeerd voor ander verkeer totdat deze wordt vrijgegeven door het vertrekken van deze trein.

Rob

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

Dat is duidelijker. Zoals je het eerst opschreef las ik het als een wissel ergens halverwege een blok. Maar je bedoelt een wissel(straat) tussen twee blokken.

Overigens zie ik het probleem niet zo. In een station zal een reizigerstrein niet zo lang zijn dat hij over de wissels stilstaat. Een goederentrein zou wel kunnen, maar die laat ja dan liever voor het station stoppen dan langs het perron.

raf

de vraag was inderdaad hoelang moet een blok zijn
maar je kunt de vraag niet beantwoorden zonder rekening te houden met wissels en wissel straten
het is zoals een auto
je kunt de mooiste en duurste hebben maar zonder wielen kom je niet vooruit

een spoorbaan is een geheel van alles wat er bij behoord .
zo word er wel gesproken over "hoelang moet een blok zijn" maar waar ga je het sein zetten (stop sectie)
of doe je zoals ik en maak je het gehele blok rem sectie

Citaat van: RobVille op 28 augustus 2023, 12:28:14 PMIk heb het niet over de technische aspecten
maar daar ga je toch niet onderuit komen als je een iets of wat grotere baan hebt.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Citaat van: raf op 28 augustus 2023, 14:31:23 PM...de vraag was inderdaad hoelang moet een blok zijn. Maar je kunt de vraag niet beantwoorden zonder rekening te houden met wissels en wissel straten...

Dat kan. De vraag werd toch al beantwoord? Deed je zelf als eerste, en dat deed je goed.

Vrij vertaald: zorg dat je blokken langer zijn dan je langste trein, dan heb je geen problemen. Een trein mag langer zijn dan een blok, maar dan moet je extra maatregelen treffen: volledige detectie, treinlengte ingeven,...

Wissels komen in dit verhaal niet voor. Een blok heeft per definitie geen wissels. En doe je dat toch, dan komt dit met extra voorwaarden, en extra maatregelen om dit goed te laten verlopen.

Ieder doet het natuurlijk zoals hij/zij dat verkiest. Er is geen "beste oplossing". Maar als beginner zou ik beginnen met basis en eenvoud, om daarop dan later verder te bouwen en uit te breiden.

De garage wil je langer hebben dan je auto, hoe duur ie ook is, met of zonder wielen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hapkin

Hoi Mickey

Maak het je niet te moeilijk... bepaal eerst wat je langste trein gaat zijn.
Zorg er dan voor dat je baanplan zo is ontworpen dat de langste trein in je kortste blok kan.

mvg steve

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 28 augustus 2023, 14:54:46 PMWissels komen in dit verhaal niet voor. Een blok heeft per definitie geen wissels.
Dat is de gangbare opvatting bij besturingsprogramma's. Maar in het grootbedrijf is een wissel wel degelijk deel van een blok. En afhankelijk van de gekozen route kan een wissel de ene keer bij blok A horen en de andere keer bij blok B.

raf



Zo als ik het doe horen de wissels steeds bij hetzelfde blok
Bij in rijden van de bundel als het spoor bezet is naar waar de wissels liggen blijft het sein rood
Bij uitrijden als het (zwarte blok) bezet is blijft het gekozen uitrijdende spoor het sein rood
In beide gevallen zijn de wissel straten beveiligd.

Nu houd het hier voor mij op
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Mickey

Citaat van: hapkin op 28 augustus 2023, 20:08:25 PMbepaal eerst wat je langste trein gaat zijn.

Staat nochtans vermeld hoor ;)