Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Muziekbos

Gestart door mahtoska1, 19 augustus 2023, 10:35:40 AM

mahtoska1

Omdat de hartafstand in schaal Z nogal ruim is tussen de verschillende boogstralen (195mm en 220mm), heeft dit rechtstreekse impact op de wissels als je de Maerklin geometrie volgt. Deze zijn zodanig gemaakt door Maerklin dat er tussen twee sporen ook 2,5cm is als je de standaard geometrie gebruikt van de wissels. De meeste fabriekanten hebben Maerklin hierin gevolgd. (Wel niet allemaal)

Vorig weekend heb ik een wissel aangepast zodat de hartafstand +/-2,0cm wordt:


Op deze foto kan je zien het verschil zien:


en een detail opname:


Hopelijk geeft dit een betere indruk in het toekomstige station van Ronse.

Klaas Zondervan

Hou je er rekening mee dat rijtuigen in bogen overhangen? Misschien is de hartafstand van 25 mm gekozen om te voorkomen dat rijtuigen elkaar raken. Of ga je ruimere bogen toepassen?

mahtoska1

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 november 2023, 21:19:14 PMHou je er rekening mee dat rijtuigen in bogen overhangen? Misschien is de hartafstand van 25 mm gekozen om te voorkomen dat rijtuigen elkaar raken. Of ga je ruimere bogen toepassen?

Dat zal geen probleem zijn. Het is een enkelsporige lijn en we werken met ruime bogen ook in het station.

Klaas Zondervan

Oja, ik had kunnen weten dat die lijn enkelsporig is. Enkele keren helemaal langsgefietst van Eeklo tot Ronse.

loco

Dat laatste gedeelte met de fiets (van Oudenaarde tot Louise-Marie) moet dan wel heel lastig zijn geweest. Daarna lekker bergaf.

Klaas Zondervan

Daar zit inderdaad een klimmetje in. Maar ik kan me niet heugen dat ik daar veel moeite mee had.